Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Fietsgedicht

Fietsgedicht 29 juli 2019 16:42 #1

Tamelijk kort voor de inzendtermijn - maar beter laat dan nooit:

Kun jij een beetje rijmen? Mis deze toffe actie dan niet! Schrijf een fietsgedicht en wie weet prijkt jouw gedicht straks op de muur in de grootste fietsenstalling ter wereld.

Grootste fietsenstalling ter wereld
Nederland staat bekend om haar fietscultuur. En fietsen is een duurzame manier van OV-mobiliteit die steeds populairder wordt. De opening van de Stationspleinstalling bij station Utrecht Centraal is een nieuwe mijlpaal waardoor de combinatie van fiets en trein makkelijker wordt. En met 12.500 plekken is het de grootste fietsenstalling ter wereld!

Jouw ode aan fietsen en de stalling
Gemeente Utrecht, ProRail en NS dagen je uit om mee te doen aan deze dichtwedstrijd. Wie weet prijkt jouw gedicht straks aan de muur van de grootste fietsenstalling ter wereld. Het thema is 'een ode aan het fietsen en de grootste fietsenstalling ter wereld in station Utrecht Centraal'. Inleveren moet voor vrijdag 2 augustus 2019. Zo doe je mee!
Laatst bewerkt: 29 juli 2019 16:43 door Christiaan Abbing. Reden: Link werkend gemaakt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Inge Boulonois

Fietsgedicht 29 juli 2019 16:47 #2

Ik kreeg een beetje jeuk van 'Kun jij een beetje rijmen?', maar och, dat kunnen we hier inderdaad. Interessante beperking: maximaal 6 regels. Daar moet toch een leuke sonettette uit kunnen rollen.

Fietsgedicht 30 juli 2019 09:19 #3

• Job A. Gorree
  • Job A. Gorree's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Wat een uitdaging, wel zes regels lang! En als je wint wordt het gedicht "enige tijd" aan de muur gehangen. Op het mededelingenbord? Totdat iemand zijn briefje over een gestolen fiets overheen plakt? Bovendien mag je dan ook nog,helemaal gratis, je gedicht komen voorlezen op de opening.
Je krijgt nog geen zilveren theelepeltje begrijp ik, en dat voor de grootse fietsenstalling ter wereld?
Het zal wel weer een grote eer zijn....

Fietsgedicht 30 juli 2019 10:15 #4

Het is aan deelnemers om de afweging te maken of die eer voldoende is. ;)

Fietsgedicht 30 juli 2019 17:29 #5

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Christiaan, bij ons noemen ze dit een gotspe. Bij de Sinterklaas-gedichten-wedstrijd van onze banketbakker kan ik tenminste nog een boterletter winnen

Fietsgedicht 30 juli 2019 19:59 #6

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 4341
Het lijkt me zinniger om deze kritiek aan de NS te richten, Job. Op het forum kunnen we hier niet zoveel mee.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)

Fietsgedicht 30 juli 2019 20:51 #7

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Wim, U is een wijs man.
Doch we mogen toch wel een mening geven? Ik vind het niet zo nodig om propaganda te voeren voor dergelijke profiteursactiviteiten. Ik vind juist dat een verzameling poëten als hier een uitstekend podium is om een bezwaar te laten horen. In de hele maatschappij roeren zich op dit moment kunstenaars, amateur en beroeps, tegen de behandeling die je krijgt als je iets creatiefs doet. Denk aan de protesten van muzikanten, die doorgedrongen zijn tot de tweede kamer.
Maar ook op andere plekken klinken de protesten. Als je ergens gevraagd wordt om af te wassen krijg je betaald, als je gevraagd wordt om een muurschildering te maken, mag je materiaal declareren( als je mazzel hebt) en de "publiciteit" moet genoeg zijn.
Ze hebben dus zelfs voor dichters al trucs.
Ik blijf bij mijn standpunt, en ja ik vind dit het juiste podium om mijn ontevredenheid te uiten, in de hoop dat ik medestanders vind. Ik vind dat ook amateurdichters serieus genomen moeten worden, maar ze hebben er klaarblijkelijk nog geen bedrukt T-shirt voor over. Het is toch maar poëzie, dat kan toch iedereen? En je doet het toch voor je plezier?

Fietsgedicht 30 juli 2019 21:10 #8

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 4341
Dank je voor je eerste zin, Job :)
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)

Fietsgedicht 30 juli 2019 21:13 #9

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
;)

Fietsgedicht 30 juli 2019 21:36 #10

Suggestie:

Schrijf een geweldig, weergaloos fietsgedicht, stuur het in MAAR verbied uitdrukkelijk elk gebruik ervan.

Fietsgedicht 30 juli 2019 21:51 #11

Job heeft wat mij betreft wel gelijk ten aanzien van creatieve producten. Al spreekt hier persoonlijke frustratie mee. Maar laat maar zitten.

Er wordt in de wereld van de creativiteit gruwelijk en schaamteloos gestolen. Door mijn persoonlijke ervaringen heb ik leerlingen en studenten later altijd gezegd dat je als je een potentieel goed idee hebt je dat voor je moet houden. Eerst beschermen en dan heel voorzichtig zijn met verdere stappen.

Fietsgedicht 30 juli 2019 21:57 #12

Jacob van Schaijk schreef :
Job heeft wat mij betreft wel gelijk ten aanzien van creatieve producten. (...)

Mee eens, er wordt nogal achteloos mee omgesprongen. Daar hoef je niet in mee te gaan. Maar de voorwaarden zijn bekend, je wordt er in dit geval niet door verrast. Je bent niet verplicht om mee te doen.

Maar bekijk het eens van de andere andere kant: als je níét meedoet, bestaat de kans dat er een gedicht op die muur gekalkt wordt, dat niet half zo goed is als het jouwe. Da's toch zonde voor al die twaalfduizend vijfhonderd dagelijkse passanten die een vluchtige blik op je werk zouden kunnen werpen.

Fietsgedicht 30 juli 2019 22:11 #13

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Er verandert niets als je meewerkt, er verandert alleen iets als genoeg mensen hun onvrede laten horen..

Fietsgedicht 30 juli 2019 22:15 #14

Uiteraard wil ik niemand het plezier van het meedoen ontzeggen. Als je zin hebt, moet je vooral meedoen. Maar geef niet al je rechten op, kijk uit.

Bij een soortgelijke wedstrijd jaren geleden waren de voorwaarden wel zo dat je echt al je rechten kwijt was.

Ik persoonlijk bedank voor de eer.
Laatst bewerkt: 30 juli 2019 22:16 door Jacob van Schaijk.

Fietsgedicht 31 juli 2019 10:59 #15

Dit soort wedstrijden zijn juist een stimulans voor de amateur poëzie. Ze hebben mij en vele anderen geïnspireerd en veel plezier gebracht. Ik vind het een eer om voor te dragen voor welk publiek dan ook. Ik ben hierdoor op hele mooie plaatsen geweest en heb interessante mensen ontmoet, waaronder schrijvers van HVV.
Dus graag de aankondigingen van deze wedstrijden delen op dit forum.

Groet van Bert
Mijn dichtbundel:
Een jaar is vier kwartaal in tweeënvijftig lichte gedichten
is nu weer volop verkrijgbaar.
www.lichteverzen.nl

Fietsgedicht 31 juli 2019 11:19 #16

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Bert, je hebt helemaal gelijk. Het is prachtig om je werk te kunnen delen met anderen en om mee te dingen in een wedstrijd. We zijn ook geen van allen te beroerd om zelf ons reisgeld en onze consumpties te betalen, te helpen met stoelen klaarzetten en, als blijkt dat de laatste trein reeds vertrokken is, achter de bar te slapen.
Hier hebben we het echter over de grootste fietsenstalling ter wereld. Ik vind dat zij wel een betere prijs in het vooruitzicht mogen stellen.

Fietsgedicht 31 juli 2019 15:35 #17

Job, je raakt voor mij de essentie: kunstbeoefening mag voor mij geld kosten, maar niet als anderen eraan verdienen. Behalve natuurlijk voor lessen e.d.

Fietsgedicht 31 juli 2019 21:08 #18

• Job A. Gorree
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 18
Juist Jacob
Ik ben niet te beroerd om iets te geven, maar ik haat uitbuiting en misbruik.

Fietsgedicht 31 juli 2019 21:17 #19

Job, ik ook. Op elk vlak.

Fietsgedicht 31 juli 2019 21:46 #20

Weet je waar ik een hekel aan heb? Dat je moet betalen om je gedicht mee te laten wegen in een wedstrijd zoals Turing waar toch duizenden verzen, elk jaar weer, naar toe worden gestuurd. Eigenlijk doe ik nooit mee aan wedstrijden maar soms vind ik het geinig en het interesseert me geen bal dat er geen prijs aan verbonden is.
Dat is ook niet zo met de strandgedichten. Maar je wordt wel gelezen. En als maar één iemand zegt, oh wat een prachtig gedicht. Dan is dat de kers op de zandtaart.

groet,
Hanny
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent