Als je bedoelt dat er in het publiek mensen aanwezig waren die bij eerdere edities aanwezig waren, dan ja. Ik heb veel bekende gezichten gezien, ook van de fantastische mensen van de organisatie. Maar ik denk dat het voor de acht deelnemers van vandaag ook leuk was geweest als ze hun ervaringen hadden kunnen delen / feedback hadden kunnen krijgen van (meer) eerdere finalisten, of van (meer) andere actieve leden van het Vrije Vers.
Bedenk: STEM organiseert nu al 6 jaar een NK light verse. Samen met deze website, de Driekdag en de LichteGedichtenDag is dat het enige podium dat zo nadrukkelijk ruimte biedt aan vormvaste poëzie. Dan zou ik het persoonlijk aardig vinden om medebeoefenaars van dat genre ook eens per jaar in levende lijve te aanschouwen en met hen van gedachten te wisselen. Niels beschreef in een draadje elders een gesprek aan de bar vorig jaar:
Vorig jaar in Emmen hoorde ik een gesprek over kritiek krijgen op dit forum. Het was erg wennen geweest, maar de gesprekpartners waren inmiddels HVV-forumgod en finalist van het NK Light Verse.
Of dit citaat van Niels:
Het was goed om Niek, Nando en René persoonlijk te ontmoeten. Ik zal hun gedichten vanaf nu toch een beetje anders lezen.
Er kunnen talloze redenen zijn waarom mensen niet naar Emmen kunnen of willen afreizen eind oktober, maar om een voorbeeld te noemen: van de 8 finalisten van 2019 was gisteren niemand aanwezig. Dat vind ik persoonlijk jammer - ik had een aantal van hen graag weer eens gesproken in een informele sfeer - maar ook jammer voor de huidige finalisten.
Het light verse wereldje is maar een klein wereldje. Het moet niet te klein worden.