Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

wappie
ClipArtKey
 
Men neme: duizend druppeltjes verstand
Zo'n anderhalve lepel denkvermogen
Vernuft, en strooie dat met gulle hand
Wat intellect, niet zuinig afgewogen
En om de efficiëntie te verhogen
Ook ratio, alsmede veel benul
Een scheut begrip, bij voorkeur één ampul
(Dat is alvast een aarzelend begin
Om tegenwicht te bieden aan hun kul)
En spuite daar de viruswap mee in
 
Men neme: cellen van een uilenbrein
Geheel tot volle ouderdom gekomen
Een ook een snuifje humor voor de gein
Wat inzicht is hier zeker meegenomen
Om impulsiviteit iets te betomen
De uitkomst van een grondig leerproces
Verspille genereus dat uit de fles
(Dat is alvast een aarzelend begin
Van hopelijk een wijze levensles)
En spuite daar de viruswap mee in
 
Men neme: wat begaafdheid en idee
Wat bovenkamer, stof om na te denken
En wijsheid, toch een litertje of twee
Vergeet ook niet om notie bij te schenken
Maar eerst dat in bedachtzaamheid te drenken
Een tegengif voor vrezen van complot
En scheppe dit uit goedgevulde pot
(Dat is alvast een aarzelend begin
Om kans te maken met zo'n halve zot)
En spuite daar de viruswap mee in
 
O Zuster, pak je goedgevulde spuit
En steek je naald er vastberaden in
Je mengsel, druk dat krachtig door de huid
(Hoewel het uiteraard op weerstand stuit)
En spuit daar dan de viruswap mee in
 
 
Vrij naar: 'Ballade van de lastertongen'
Francois Villon, Vertaling Ernst van Altena
 

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 5 (slot)

Nishida Kitaro (1870-1945)

 

 

Leegte

 

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

Want ieder zijn kent ook zijn tegendeel

Iets kan niet iets en ook nog niet-iets wezen

 

De oorsprong van die twee is: Eén Geheel

Nu wordt het even moeilijk moet ik vrezen:

Die Oorsprong kent de Tegenstelling niet

 

U moet het bovenste nog maar eens lezen

Voordat ik u nu mijn conclusie biedt:

De dingen zijn niet echt zoals ze zijn

 

In dit gedicht bestaat geen regel elf:

Het zelf zonder het zelf is echt het zelf

 

 

Nishida Kitaro verdiepte zich in de westerse filosofie en kwam, daardoor beïnvloed, weer uit bij de mystiek, daar 'logica alleen de tekortkomingen van logica aantoont.'

Gezien de tegenstellingen tussen lichaam en geest, zelf en de wereld (object en subject) moet er een oorspronkelijke zijnsbasis bestaan zonder dat onderscheid. De ultieme realiteit is de mu no basho, 'de plaats van het absolute niets, het zelf zonder het zelf.'

Dit basho is de afwezigheid van alles waarmee we ons ego-zelf definiëren.

Het heft de tegenstellingen, die aan ons bestaan ten grondslag liggen, op.

Deze tegenstellingen zijn de oorzaak van de constante verandering en beweging in het universum en alleen in het mu no basho in harmonie en daarmee daar niet bestaand.

De fysieke wereld van activiteiten drukt de innerlijke scheppingsdrang van het basho uit en alleen door volledig als een historisch persoon te leven, zal de kracht van het zelf als basho zich manifesteren: volledig engagement, zowel in de wereld als in meditatie, is een vereiste.
Mocht je dit boven de pet gaan dan is dat geen bezwaar, want alles wat hier staat bestaat toch niet.