We werden jeugdlid tegen wil en dank,
toch is bij ons het voetbalvuur ontstoken.
Eén teamgenoot is later doorgebroken:
hij zat een jaar bij Roda op de bank.

Als puber kwamen wij hier om te roken
in de dug-out met meegebrachte drank.
Ik kwam daar in die tijd vooral voor Ank
want tussen ons was er iets moois ontloken

totdat zij ging studeren in de stad.
Er zijn maar weinig jongeren gebleven;
de hele voetbalclub lag op z’n gat.

De grasmat kreeg een nieuw uitbundig leven.
Tot onze vreugd ging de dug-out niet plat;
we hebben hem tot leugenbank verheven. 
 
 
Dit gedicht is de winnaar van Afbakverswedstrijd 84 met als thema "vergane glorie". Het is geschreven bij de onderstaande foto van organisator en jury Jaap Bakker.  

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Pinksteren

 


Wat leken Zijn discipelen verweesd
Nadat hun Heer ten hemel was gevaren
Nee, geen van hen was ooit zo triest geweest

Ze wisten niet meer waar en wie ze waren
Verstomd en lam door sprakeloos verdriet
Als droegen zij vermoeid de last der jaren

Maar zie, Gods Geest deed al hun zorg teniet
Met kracht die hen zichzelf deed overstijgen
En hen in alle tongen spreken liet

Die gulle geest hoop ik nog eens te krijgen
Ik droom er nu al regelmatig van
Dat ik in alle talen spreken kan
Waarin ik nu alleen bekwaam kan zwijgen