Is dit genoeg: een stuk of wat gedichten

Voor de bevestiging van een bestaan?”

Dat dichters dit soort vragen aan ons richten

Gebeurt wel meer. De lezer went eraan.

 

De dichter vreest, dat men hem zal betichten

Van zelfgenoegzaamheid en eigenwaan

En hoopt, in stilte met zijn roem begaan

De lezer voor zijn deemoed te doen zwichten.

 

Maar deze zegt: ”Jouw oeuvre boeit niet zo -

Het is een treurig en gebrekkig klad.

Leg neer die pen! Ik heb het al gehad.

 

Wou jij naast Dante, Poe, Rimbaud?                          

Genoeg! Verdwijn maar, met je stuk of wat

Jou siert uitsluitend het incognito.”

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Pars pro toto

parsprototo

ClipArtKey

Aan tafel deel ik met mijn metgezel
wat ik die dag zoal heb uitgeplozen.
Ik zie een maal als functioneel verpozen
en heel geschikt als onderwijsmodel.
 
‘Als ik voor jou een bloemetje bestel,
bedoel ik een boeket, bijvoorbeeld rozen.
Dezelfde trant van taal heb ik gekozen
als ik in een gezelschap ‘neuzen tel’.
 
Een ‘pars pro toto’ heet zo’n woordenspel,
een stijlfiguur geput uit trucendozen
van redenaars en spraakkunstbollebozen.
Het houdt de aandacht vast, begrijp je wel?’
 
Haar glimlach was bevestigend en gul.
‘Natuurlijk. Jij bent zogezegd een lul.’