Opnieuw organiseert de werkgroep Duurzaam Dichten uit Amsterdam een dichtprijsvraag.
De beste verzen komen op muziek en op een 'duurzaam' product: verzen tot 5 regels passen op een bieretiket, tot 10 of 12 regels op een groen dak van de DakDichters / DakDokters, de hoofdprijs.
Het beste gedicht van een scholier zal te koop zijn op een eco kussensloop van Yumeko! Hij / zij krijgt zelf het eerste exemplaar.
Tot 1 november kun je je gedicht inzenden op www.duurzaamdichten.nl. Ons volgen kan op Facebook.com/DuurzaamDichten en op @DuurzaamDichten
De Prijs voor de Duurzame Stadsdichter 2013 is nog geheim. Die is bestemd voor alle voormalige en huidige streek-, dorps- wijk- stads- etc-dichters en dichters des vaderlands. Ook hun bestaande en gepubliceerde gedichten mogen ingezonden worden.
Gedichten ingezonden voor of op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober, zullen bron zijn van inspiratie voor de Zondagsschilders.
Bekendmaking genomineerden Publieksprijs: 1 februari 2013. Muzikale prijsuitreiking: 3 februari 2013.
Mao Tse-Tung (Mao Zedong) 1893-1976
Rede op de nationale conferentie van de Chinese Communistische Partij over de kwestie van de terugkeer in het proletariaat en de brede volksmassa's door heropvoeding van de agressieve krachten der reactionaire, contra-revolutionaire, imperialistische, volksvijandige, feodale, bureaucratisch-kapitalistische, kleinburgerlijke, anti-Marxistische, revisionistische, Rechts-opportunistische, uitbuitende, klassevijandige grootgrondbezitters, bourgeoisie en compradores, alsmede de renegaten, door kritiek en zelfkritiek.
De radicale materialist
Is onbevreesd en strijdt vol zelfkritiek
Hij laat zich energiek rectificeren
Reactionair en mandarijnenkliek
Die moeten wij methodisch corrigeren
Door overreding en concrete les
Door wetenschappelijk analyseren
-Liefst met een heel groot bot en roestig mes-
Zien die dan in wie zich hier heeft vergist
En op de collectieve boerderij
Zijn zij weer overtuigd van de Partij
Dialectisch materialist met confucianistische trekjes.
Volgens zijn dialectiek eindigde die niet in een stabiel en gelukkig evenwicht, maar is het kenmerk 'conflict.'
Bij elke revolutie ontstaan contrarevolutionaire elementen binnen de machtsstructuur zodat een 'permanente revolutie' nodig is om die steeds uit te zuiveren.
Kennis komt voort uit ervaring en is hetzelfde als betrokkenheid.
Volgde de confucianistische 'doctrine van het midden': na een periode van turbulente veranderingen volgde een periode van rust, soms veranderingen terugdraaiend als voorbereiding op een nieuwe periode van onrust.
(Uit: Een hoop genavelstaar, te bestellen bij www.mijnbestseller.nl)
Gerrit Komrij is springlevend, dat blijkt wel uit zijn nieuwe bundel Boemerang.
Een treffende titel, want inderdaad, net nu we denken voorgoed afscheid van hem genomen te hebben werpt hij ons dit uit zijn graf na. En raak.
Het buitelt en tuimelt als vanouds in deze bundel, waarvan het manuscript bijna voltooid op zijn bureau lag.
Voorin is een lijstje opgenomen van de paar dingen die hij er nog aan wilde doen en dat eindigt met ‘idealiter: 3 grote afdelingen’.
Charles Hofman heeft er 10 van gemaakt in een verdeling die prima te verdedigen valt.
We kunnen alleen maar instemmend knikken bij de regels ‘Ik kan alles. Ik ben rond/ Ieder tandwiel werkt. Ik glim./ Ik ben wonderlijk gezond-/ Ik ben goed en ik ben slim-‘
Het heeft wat langer geduurd dan drie dagen maar het graf is ongetwijfeld leeg.
Gerrit Komrij Boemerang
De Bezige Bij, Amsterdam
110 p.
ISBN 978 90 234 6559 1
prijs: 19,90
gisteren liep ik op straat
Kwadratuur van de Cirkel
tegen het lijf
na een warme begroeting
hebben we een constructie
van trisectrice gegeten
in het restaurant van
Wortel min Een en zijn
complexe vrouw
kapsones genoeg die twee
alleen omdat hun bestaan
boven twijfel verheven lijkt
Als schemerlicht het raam verduistert
hef ik het glas en weet mij even
door zoete eenzaamheid omgeven
terwijl mijn stem je naam weer fluistert.
De maan werpt kilte door het glas;
Ik pook de haard op en de vonken
verstuiven tot zij, weer verzonken
versmelten in de rode as.
En al de jaren die vergleden,
de levens en de lijdensduur;
zij vallen samen in het vuur
als was het een moment geleden.
(Uit: De tijd vliegt, maar de dagen gaan te traag, )
Ik droomde onlangs dat ik wakker werd
Gelukkig, want het was een nare droom
Zodat ik blij was dat ik weer ontwaakte
Maar hé: ik was een oude appelboom
Wat helemaal niet naar voldoening smaakte
Mijn wortels waren dood, mijn kruin verdord
Waarna ik in een nieuwe toestand raakte
Doordat ik door mijn eega werd gepord
Ik was in één klap wakker en alert
Ik dacht nog aan het in mijn droom beleefde
Toen ik ontbeet en naar kantoor toe zweefde
Vasubandhu (4e of 5e eeuw)
Het Grote Voertuig kent twee hoofdtakken: ging Nāgārjuna uit van de leegte, Vaubandhu's doctrine is monisme ( de werkelijkheid is één) en idealisme (de geest is de ene werkelijkheid). Ik mag dan een boom waarnemen of me er een voorstelling van maken maar hij bestaat alleen in de geest. Als we ontwaken uit een droom weten we dat het een illusie was. Zo moet er een hoger bewustzijn bestaan dat deze wereld als onwaar ontmaskert: denk aan Plato's Ideeënwereld. Vasubandhu kent acht soorten van dit bewustzijn; de fundamenteelste is het 'grote magazijn van het bewustzijn' met trekjes van het collectieve onderbewuste van Jung en de 'vormvelden' van Sheldrake.
Zo werkt karma: de gevolgen van mentale acties worden opgeslagen in het magazijn (de alya) en komen tezijnertijd weer tevoorschijn. De grondslag van de alya is de ware natuur, de ultieme werkelijkheid. De alya ontstaat doordat aan deze werkelijkheid onwetendheid wordt toegevoegd. Door yoga kan het bewustzijn uitstijgen boven zijn preoccupatie met het materiële en het gewone bewustzijn met zijn problemen en lijden. Het zaad van vroegere acties in het alya kan zijn rol dan uitspelen en niet vervangen worden door nieuw, zodat verlossing van wedergeboorte mogelijk is.
(uit: Jaap van den Born, Een hoop genavelstaar, rijmcanon van de Oosterse filosofie, www.mijnbestseller.nl)
Lage mansarde hier
Pose voortreffelijk
Hemdje en schoeisel
Miniem maar wel top
Door de wat knullige
Fotografeertechniek
Past het gezicht er
Helaas niet meer op
“Bent u beledigd? Ach, dat spijt me zeer!
Wat heeft ons toch bezield om te besluiten,
Dat iedereen zich vrijelijk mag uiten?
Als het aan mij ligt, mag dat dus niet meer.
En staat u nog een ander recht niet aan?
Dan maak ik dat voor u ook ongedaan.”
*Na overleg met Arabische parlementariërs veroordeelde voorzitter van het Europees parlement Martin Schulz in scherpe bewoordingen de inhoud en verspreiding van de anti-Islamfilm ‘Innocence of Moslims'
Na de lovende, ja jubelende, bespreking door de filosoof Floris van den Berg van Dat peinst en piekert maar van Jaap van den Born, zat er niets anders voor hem op dan ook maar een deel uit te brengen over de Oosterse wijsbegeerte: Een hoop genavelstaar.
Het is wat dunner (en goedkoper) dan het eerste deel om doublures te voorkomen, want veel wat aan Westerse filosofen wordt toegeschreven, was al eerder bedacht in het Oosten, wat niet helemaal eerlijk is, dus vooral de verschillen worden benadrukt.
Zo werd de baanbrekende evolutietheorie van Darwin en Wallace al in de 9e eeuw en passant beschreven door Al Jazri in zijn Boek der dieren.
Maar voor wie de diepte zoekt in het hogere zit er een hoop zen in dit deel, dat het Hindoeïsme, Boeddhisme, de Islam , het Verre Oosten en Japan behandelt. Alle gedichten zijn voorzien van een korte omschrijving van leven en leer van de betreffende denker, zodat het geheel een helder overzicht biedt van de Oosterse filosofie.
Wie na dit voorbeeld geen exemplaar aanschaft is duidelijk niet goed snik:
India
Nāgārjuna (circa 150-250)
Leeg
Het universum om ons heen bestaat
Zoals de vierkantswortel uit -1
Het is er niet, al valt er mee te werken
U ziet dus niets dan leegte om u heen
Al denkt uw geest ook heel wat op te merken
Maar het concept van geest is ook al leeg
Slechts hij die zijn niet-zijn zo kan beperken
Nooit zag, dacht, hoorde, voelde en steeds zweeg
Begrijpt waar het in wezen over gaat
De ware kennis is dus kort gezegd
Slechts voor de ware leeghoofd weggelegd
Jaap van den Born, Een hoop genavelstaar, rijmcanon van de Oosterse wijsbegeerte
Productie: Het Vrije Vers
63 p.
ISBN 9789461933676
te bestellen bij www.mijnbestseller.nl
prijs: E 12,00
Na dertien jaar is er weer een bundel verschenen van Jean Pierre Rawie, De tijd vliegt, maar de dagen gaan te traag, die vanaf vandaag in de winkel ligt.
Een voorproefje:
Dichter
Je maakt het mensen toch niet naar de zin,
en streeft dat ook niet langer na. Niet langer
is wat je schrijft gericht op een ontvanger.
Je bent je eigen einde en begin,
en leeft en sterft alleen. Geen dubbelganger
neemt straks je plaats wanneer je doodgaat in;
geen keer op keer verloren hartsvriendin
ging van iets anders dan gedichten zwanger.
Veel lijkt mislukt te zijn, maar toch, jij bent
degeen die eens zelfs in het meest banale
de waardigheid en zin heeft onderkend,
en alles in het eerste licht zag stralen.
En heel je leven zoek je dat moment
nog eenmaal zo volmaakt te achterhalen.
De tijd vliegt, maar de dagen gaan te traag
Uitgeverij Prometheus
Omvang 72 p.
Prijs E 15,00
ze waren weer present, die rare hoeden...
een dame had een bloemkool op haar hoofd
haar buurvrouw had een vogelnest geroofd
zo groot, daar kon een ooievaar op broeden
een uitgelaten juffrouw, een gegoede
had zich vandaag bijzonder uitgesloofd
een zwaarbeladen vrachtschip sappig ooft
genoeg om heel het ziekenhuis te voeden
’t is fraai, zo’n rariteitenkabinet
een exhibitie van verzamelwoede
de lachlust werd gewekt, ten overvloede
het leven leek een kleurrijk feestbanket
toen kwam de vrouw van Jantje met de pet
ze droeg alleen een doekje ... voor het bloeden