Vandaag is het 12-12-12, de onberijmbare dag.
Alhoewel, redacteur Jaap van den Born schreef de volgende kwatrijnen met twee zelden gebruikte rijmwoorden op twaalf:
Bij golf is mijn handicap continu twaalf
Daar heb ik nu eindelijk iets aan gedaan
En ziet u mij nu naar een balletje slaan
Dan speel ik geen golf, maar het simpeler gaalf*
http://gaalf-golf.blogspot.nl/search/label/Gaalf-Golf%20Learning%20System
‘t Is zomer in Zeeland en kwart over twaalf
En helder weerklinkt hier het lied van de zwaalf
Maar volgens Van Dale weerklinkt hier dit lied
(Niet enkel in Zeeland, maar elders ook) niet
Maar er zijn natuurlijk ook kunstgrepen te bedenken om twaalf van een rijm te voorzien. Wie schrijft het beste rijm op twaalf op deze anders zo sombere dag? Plaats je twaalfvers op het forum en een deskundige jury zal de winnaar kiezen en overstelpen met eeuwige roem. Verzen kunnen ingezonden worden tot klokslag 12 uur vannacht.
Hij sprak en zeide
In 't zaêl zich wendend:
Vaarwel, o moeder,
Nooit keer ik weer...
Zij vloekte hartgrondig
En greep naar de fles
Hij zeide dit vaker
Zij hoopte niet meer...
Ooit zag ik hem alleen in het theater,
Hij excelleerde in een solorol.
'Twee stemmen' heette het. De zaal was vol.
Hij voelde zich er als een vis in water.
Al was hij van zichzelf geen echte prater
Acteren deed hij zichtbaar met veel lol.
Hij speelde vele rollen, steeds fanater,
En dat nu eiste plotseling zijn tol.
Net vijftig, was hij aan het repeteren
Voor weer een rol, die avond in Carré
En plots begon zijn hart te protesteren.
'De dood komt als een dief' is een cliché
Dat ook zo'n groot acteur niet kan negeren.
Zijn solo is gespeeld. Zijn stuk passé.
Even een overpeinzing voor degenen die hun schoenen binnengehaald en de schoorsteen afgesloten hebben.
Kapoentje. Gecastreerde haan, hahaha.
Sinterklaas is een gecastreerde haan. Ja, dat weten we nu wel.
Waarom dit lied? Het was eigenlijk half een spotliedje, dit versje, maar waarom kapoentje? Verwijzing naar het celibaat wordt dan gezegd, maar het is iets minder simpel al zal het wel kloppen; kapoentje was ook een spotnaam voor joden vanwege hun besneden zijn.
Maar wie kwam op het idee de goede sint voor kapoen uit te maken? Dat is eenvoudig te beantwoorden: jan en alleman. Want de associatie met Klaas Kapoen lag voor de hand en die kende iedereen. Klaas Kapoen was de naam van een stripheld uit die tijd, een booswicht, bekend van de prenten van Brepol en meer mensen werden voor Klaas Kapoen uitgemaakt. Er bestaat een versie uit 1905 van Sinterklaas kapoentje waarin hij Klaaskapoentje wordt genoemd en in het volgende fragment van Hendrik Conscience uit Eene stem uit het graf van rond dezelfde tijd blijkt hetzelfde. Geniet er maar eens lekker van; zonder kinderen en met een stuk speculaas en warme chocolademelk kom je helemaal in de sfeer:
Lieverdjes opgelet!
Mannen in sinttenue
Zetten je vaderlijk streng
Op hun schoot
Draag schone broekjes want
Allergebruikelijkst
Moet je voor straf
Met je billetjes bloot
[youtube]hSkethuLI_0[/youtube]
'Heb toch uw naaste lief!'
Typisch voor christendom
Vlijtig verspreiden baptisten
Het Woord
En als gevolg van die
Medemenslievendheid
Siddert Oeganda
Voor bloedbad en moord
Hij is er. De Scheurkalender van de poëzie van Van Gennep, begonnen door Gerrit Komrij, die door omstandigheden gedwongen was dit jaar af te zien van verdere medewerking.
Als hommage aan Komrij heeft Chrétien Breukers zich toen maar op de klus gestort en het resultaat is indrukwekkend: een kalender vol werk van dichters uit heden en verleden.
Bekende namen maar ook eigenzinnige keuzes van jonge Nederlandse en Vlaamse poëten. Verder veel Komrij natuurlijk, maar ook maandelijks een gedicht van Folgóre da San Gimignano (wie wil weten waarom moet hem maar kopen) en allemaal voorzien van een analyse, persoonlijke beschouwing en commentaar van tweehonderd woorden van de samensteller, die deze onmogelijke klus in onmogelijk korte tijd klaarde.
Behalve de vakantieperiode van 29 juli tot 12 augustus, daar neemt hij uitgeput een kort verlof en draagt het stokje even over aan Het Vrije Vers dat deze weken vult met uitsluitend light verse.
Hier vinden we een selectie van vakantieverzen van VrijeVersmedewerkers Koos Dijksterhuis, Daan de Ligt, Coenraedt van Meerenburgh, Peter Knipmeijer, Vera De Brauwer, Ton Peters, Arjan Keene en Quirien van Haelen.
Maar ook in de rest van de kalender treffen we hier en daar een licht gedicht met een ons bekende naam aan als Patty Scholten, Jaap van den Born, Michèl de Jong, Driek van Wissen, Quinty Leeuwenvacht en Cees van der Pluijm.
Helaas vonden we één jammerlijke omissie die rampzalige gevolgen kan hebben; bij de uitleg van de regels van het ollekebolleke (bij de bijdrage van Michèl de Jong) vergat de auteur de belangrijkste: dat de hoofdklemtoon van het zeslettergrepige woord op de vierde lettergreep moet liggen. We zien gelaten de stroom mislukte ollekebollekes tegemoet en bereiden ons voor op geduldig uitleggen. We zijn al bezig bij de boekhandelaren de namen van de kopers te achterhalen om die in een persoonlijke brief voor te lichten.
Ondanks dat is de kalender een verplichte aanschaf voor de ware poëzieliefhebber. Naar de winkel en halen dat ding.
De Scheurkalender van de Poëzie
Chrétien Breukers
ISBN 9789461641199
Uitgeverij Van Gennep
Prijs: 14,95
Een theatrale collage voor alle zintuigen
Jacques Perk, Willem Kloos, Herman Gorter, Lodewijk van Deyssel, Frederik van Eeden – de Tachtigers, de generatie dichters die rond 1880 het aangezicht van de Nederlandse literatuur geheel veranderde. Wie waren ze? Wat dreef ze? Wat schreven ze? En ook: wat dachten ze van elkaars werk, hoe werden hun boeken gedrukt, wat aten en dronken ze, en hoe klonken ze? En hoe zet het Feest der Poëzie hun idealen voort in het nu?
Simon Mulder, dichter en voordrachtskunstenaar, geeft in een theatrale lezing met zelden vertoond video- en audiomateriaal, poëzievoordracht en een unieke likeur een antwoord op deze vragen.
Susanne Winkler, sopraan, en Daan van de Velde, pianist, brengen tijdens het programma prachtige, maar nauwelijks meer uitgevoerde liederen op gedichten van de Tachtigers, die door enigzins vergeten geraakte Nederlandse componisten als Zwolsman, Dresden en Tusschenbroek zijn getoonzet.
Tijdens deze korte voorstelling maak je zo op allerlei manieren kennis met de Tachtigers en de weerslag van hun idealen in het nu.
zondag 9 december
Aanvang 14:00 uur.
Buitenplaats Wester-Amstel, Amsteldijk Noord 55, Amstelveen
Entrée: 8,50 euro
Reservering via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..