Gelovigen die weten alles zeker
Een aardschok? Dat is vast een straf van God!
We overtraden weer eens Zijn gebod
Dus speelt Hij weer eens met Zijn cocktailshaker
Maar vroom omzeilen zij die barse wreker
Door Wetenschap, want die voorspelt ons lot
Zodat er met Zijn almacht wordt gespot
En Hij verwordt tot holle zedepreker
Dat wetenschap nou juist met twijfel werkt
Wordt niet gesnapt door wie des zondags kerkt
Met hersens die door preken zijn verkrampt
Nooit twijfelen, zo is er ingestampt
Dat wetenschap geen zekerheden biedt
Geloven de gelovigen dus niet
Vandaag wordt Michel van der Plas 85 en dat kunnen we niet ongemerkt voorbij laten gaan.
De letterkundige Van der Plas is, naast het schrijven van cabaretnummers die door uitvoering van anderen eeuwigheidswaarde verkregen, ook niet bekend als een van de Grote Namen op het terrein van het lichte gedicht.
Maar hij is het wel, wis en waarachtig en dat hij hiervoor nooit een prijs ontving is dan ook een schande.
In het maken van parodieën en pastiches was hij ongeëvenaard en in de bibliotheek van Het Vrije Vers stoffen we wekelijks met eerbied zijn bundel Twee emmertjes water halen uit 1952 af, waarin dit kinderliedje vele malen te vinden is: in de stijl van Hieronymus van Alphen, P.C. Hooft, Guido Gezelle, P.C. Boutens, Adriaan Roland Holst, H. Marsman, Anton van Duinkerken en Lucebert.
Daarnaast vinden we hier ook nog prozabewerkingen in de stijl van Aart van der Leeuw, Cissy van Marxveldt, Piet Bakker, J.W.F. Werumeus Buning, Anne de Vries, Mr. E. Elias, Bert Schierbeek, Paul van Ostayen, Leonard Huizinga, Rogier van Aerde en Godfried Bomans.
Hiermee is meteen duidelijk voor de jongere generatie welke schrijvers en dichters op de eindexamenlijst van hun ouders stonden.
Het boek is prachtig verlucht met illustraties van Eppo Doeve, die voor de gelegenheid werkte in de stijl van verschillende beroemde kunstenaars en er staat ook nog een hoop bladmuziek in van H. Badings; variaties op de melodie van het liedje in de stijl van verschillende beroemde componisten. Waar vind je nog zo'n prachtparodiënboek waar de dicht- teken- en muziekkunst samenkomen om iets vergetelijks tot stand te brengen?
Hier de versie van P.C. Hooft om dit betoog met kracht te illustreren:
Bij Nijgh & Van Ditmar is een bloemlezing verschenen van het werk van John O' Mill. De in 2005 overleden dichter maakte furore met zijn lichte verzen waarin Engels en Nederlands op kunstige en zeer vermakelijke wijze zijn samengebracht. Voor 'Light Verse in Dutch & Double Dutch' kozen de twee bewonderaars Pieter Nieuwint en Ivo de Wijs hun favoriete verzen.
Zondag 21 oktober, van 4 tot 5, signeren Nieuwint en De Wijs de bundel in boekhandel Het Martyrium in Amsterdam. Komt allen!
ProCures en Tomorrow Design ontwikkelen nieuwe retailbeleving voor boeken
De nieuwe eigenaar van Selexyz en De Slegte, ProCures Investments, heeft branding en design bureau Tomorrow Design geselecteerd voor de ontwikkeling van een geheel nieuwe retailbeleving voor de boekenbranche. In het voorjaar van 2013 zal de eerste belevingswinkel (on- en off-line) haar deuren openen.
Vanaf vandaag werken beide partijen samen aan de samenvoeging van de formules van Selexyz en De Slegte tot een nieuwe retailformule. Zodoende ontstaat de grootste boekwinkelketen in Nederland, met een breed en gevarieerd aanbod van nieuwe en gebruikte boeken. Beleving en online integratie in de winkels worden enkele van de voornaamste speerpunten in de nieuwe retailformule.
De nieuwe eigenaar, investeringsmaatschappij ProCures, levert in de persoon van Paul Dumas de CEO van de nieuwe combinatie.
"Dit project is voor ons echt een uitdaging", zegt John Berghoff, managing director van Tomorrow Design. "We kunnen onze denkwijze vanuit Tomorrow echt goed toepassen. Onze 361° aanpak resulteert in een proces waarbij alle onderdelen van de retailformule (winkel, identiteit, merk, media, cross channel communicatie, web en product) integraal worden ontwikkeld. Het meest belangrijke bij deze aanpak is de totale commitment van Selexyz en De Slegte zelf. Het enthousiasme en de ambitie waarmee we geconfronteerd werden in de aanloopfase was een hele fijne ervaring voor ons. Dat maakt het werken zoveel prettiger".
In Leicester, locus Grijzebroederskerk
Zijn eeuwbestofte beenderen gevonden
De wetenschap prikt juichend in de wonden
Eufoor na vele weken priegelwerk
Die kromme rug, de scheve schouderbladen
De schedel met de kerven van een bijl
De lendenstreek toont krassen van een pijl
Geweld voorzag een einde aan zijn daden
Zal men door DNA bewijzen staven
Dat Richard, derde koning en despoot
Die in de slag bij Bosworth werd gedood
Hier onder een parkeerplaats lag begraven?
Had hij, in plaats van zeuren om een paard
Niet beter kunnen vragen om een zwaard?
Of Shakespeare Shakespeare was, het blijft een vraag.
Al eeuwen gist men naar van alles in zijn leven,
vooral de pseudologen doen dat graag.
En wie hij was: het is mij om het even.
Maar wat en waar en hoe hij was: veel leuker!
Was hij een ochtend-, nacht- of avondmens?
Een comazuiper of een kommaneuker?
Had hij een sixpack of een flinke pens?
Op schrift is er niet veel van hem bewaard.
Zijn naam, in beverige hanenpoten;
zes krabbels, zaken voor de wet verklaard,
in alle zes de spelling naar de kloten.
En toch dat werk! Voorwaar een knappe klus
voor 'n alcoholische dyslecticus.
De zon schijnt heel wat feller dan haar ogen.
Ze heeft , vrees ik, haar lippen nooit gestift.
Mijn blik wordt naar haar borsten niet gezogen.
Ik raak ook van haar haren niet op drift.
Ik heb haar wangen zelden mooi zien blozen,
Haar nooit gezegd dat zij zo lekker ruikt.
Haar lichaamsgeur is niet bepaald als rozen.
Ik denk dat zij parfum niet eens gebruikt.
Wanneer ze praat, dat lijkt nog niet op zingen,
Vooral niet op mijn lievelingsmuziek.
En als zij loopt, krijg ik geen tintelingen.
Haar gang is boers, niet goddelijk of sjiek.
Maar toch, ze vindt in niemand haar gelijke
Als ik, verliefd, mijn lief zit aan te kijken.
When, in disgrace with Fortune and men's eyes,
I all alone beweep my outcast state
And trouble deaf heaven with my bootless cries
And look upon my self and curse my fate,
Wishing me like to one more rich in hope,
Featured like him, like him with friends possessed,
Desiring this man's art, and that man's scope,
With what I most enjoy contented least,
Yet in these thoughts myself almost despising,
Haply I think on thee, and then my state,
Like to the lark at break of day arising
From sullen earth sings hymns at heaven's gate.
For thy sweet love remembered such wealth brings
That then I scorn to change my state with kings.
*
Lig ik in tranen hier voor Neerlands volk
En lazer van mijn rotspiek met een boog
Dan schreeuw ik mijn ellende huizenhoog
En weet: ik viel weer in mijn eigen dolk
Ik zou in grote rijkdom kunnen leven
Met vrienden alle uren om mij heen
Van wie ik schoonheid, macht en status leen
De luchtbel knapt, het mooiste duurt maar even
Ik zwelg zo nog wat door in oud chagrijn
Dan teken jij een glimlach op mijn kaken
Terwijl daarbuiten vogels hooglied maken
En psalmen fluitend in de glorie zijn
Ik droom jouw kleine hoofd tegen mijn borst
Geen cent en toch gelukkig als een vorst
We zijn er uit.
De Shakespearewedstrijd die we uitschreven naar aanleiding van het verschijnen van zijn door Coenraedt van Meerenburgh vertaalde Sonnetten (Uitgeverij Liverse, mensen koop dat boek toch; meer dan 400 pagina's! ) heeft drie prijswinnaars opgeleverd, precies het aantal dat we verwachtten.
Over de eerste twee was de driekoppige jury unaniem: Ben Hoogland en Hans Manders, de eerste vooral voor zijn vrije bewerking van sonnet 29 en de tweede voor zijn fraaie vertaling van sonnet 60, waar bij de term 'eerste' en 'tweede' niet aan de eerste of tweede plaats gedacht hoeft te worden.
De derde kandidaat leverde meer hoofdbrekens, omdat elk jurylid een ander in gedachten had en daar hardnekkig aan vast bleef houden., allemaal met valide argumenten.
Gelukkig beschikte een jurylid over een halmaspel en de daarin aanwezige dobbelsteen besliste dat de derde prijs (net als de eerste en tweede prijs bestaand uit een exemplaar van de Sonnetten) naar Arjan Keene gaat.
De andere deelnemers kunnen in een hoekje, ook welwillend beschikbaar gesteld door Uitgeverij Liverse, gaan zitten mokken.
Opnieuw organiseert de werkgroep Duurzaam Dichten uit Amsterdam een dichtprijsvraag.
De beste verzen komen op muziek en op een 'duurzaam' product: verzen tot 5 regels passen op een bieretiket, tot 10 of 12 regels op een groen dak van de DakDichters / DakDokters, de hoofdprijs.
Het beste gedicht van een scholier zal te koop zijn op een eco kussensloop van Yumeko! Hij / zij krijgt zelf het eerste exemplaar.
Tot 1 november kun je je gedicht inzenden op www.duurzaamdichten.nl. Ons volgen kan op Facebook.com/DuurzaamDichten en op @DuurzaamDichten
De Prijs voor de Duurzame Stadsdichter 2013 is nog geheim. Die is bestemd voor alle voormalige en huidige streek-, dorps- wijk- stads- etc-dichters en dichters des vaderlands. Ook hun bestaande en gepubliceerde gedichten mogen ingezonden worden.
Gedichten ingezonden voor of op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober, zullen bron zijn van inspiratie voor de Zondagsschilders.
Bekendmaking genomineerden Publieksprijs: 1 februari 2013. Muzikale prijsuitreiking: 3 februari 2013.