~Rembrandt kenners~ hebben uitgevogeld dat hij het schilderij ~Paulus~
in ca,. 8 uur gemaakt moet hebben.
Hoe het ook zij, het inspireerde mij tot een versje.

De tulband uit de losse hand is in een uurtje klaar
Met links en rechts wat krulletjes van pluizig grijzend haar
Het oor, net even aangezet, in vijf minuten daar
En dan ’t gezicht, het voorhoofd licht, een uur of drie, heus waar!

De neus is nog een hele klus, die moet ook lekker zwaar
Het is een kokkerd van een ding, een uurtje, reken maar
De mondpartij en vage snor; een vlot penseelgebaar
Tot slot de ogen warm en zacht, twee uurtjes, bij elkaar

De brief, het jak, de achtergrond al lijkt het ook heel wat
Het staat er in een uurtje rond, want dat gaat nat-in-nat

Al schilderde Van Rijn apostel Paulus ietwat rap
’t Is hoe je ’t ook bekijkt wel duurzaam en ook razend knap

Wat hij in acht uur kwasten op het linnen wist te strijken
Daar staan miljoenen mensen nu al eeuwen naar te kijken

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Aspergebedden (Deadline)



Asperges zijn bekend als Limburgs Goud.
Met ham en boterjus, dat wordt dus smullen.
(“Uw glas, zal ik het snel nog even vullen
Gewürztraminer, koeltjes, maar niet koud?”)

In’t voorjaar zagen wij ze steady groeien,
In heuvels, in zo’n wafeltjes-patroon.
En opa, neef en Pool liepen gewoon
Des ochtends vroeg met steekmesjes te stoeien.

Nu zien wij ’t loof met witte bloempjes bloeien.
De blaadjes zijn zo teer, zo heel ragfijn.
(’t Loof siert een bos chrysanten of jasmijn)
Een onderwerp dat ons toch flink kan boeien!

Maar wie de besjes eet, die maakt een fout!
Creperen zul je en uiteindelijk sterven,
In elk geval veel levensjaren derven,
Dat hebben heel veel lieden al berouwd!

Asperges zijn bekend als Limburgs Goud.
In’t voorjaar zagen wij ze steady groeien,
Nu zien wij ’t loof met witte bloempjes bloeien.
Maar wie de besjes eet, die maakt een fout!