Welkom,
Gasten
|
|
Competentie
Ik zweeg toen tot de euro werd besloten Al brengt hij chaos in het geldverkeer Maar pas zond ik Den Haag een mail op poten Aan woede om de bijnaamklucht ontsproten Waarin ik ook sprak van mijn eerste zeer Een handelsnatie, luidde het verweer Moet meedoen met haar sterkste bondgenoten Het Europese eenheidsgeld, mijnheer, Ons handje, blauwtje, fluitje en zo meer, Zal onze concurrentiekracht vergroten Vooruit, valutakeuzes maakt de staat Hij mag biljet en munt hun waarde geven Maar luister even, beste regelneven De namen voor ons geld bepaalt de straat! Frits Criens De Volkskrant 29-12-2001 Uit de oude doos. Ruim 21 jaar geleden werd op 1 januari 2002 de euro in Nederland ingevoerd. Wouter Bos, minister van financiën, liet namen bedenken voor de verschillende euromunten en papiergeld. Van al die namen is er niet één door het volk overgenomen. Voer voor een light-versedichter dus. De Volkskrant schreef bij de invoering van de Euro een dichtwedstrijd uit. De beste inzendingen werden geplaatst, waaronder mijn 'Competentie.' |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bart Adjudant
|
op klanken uit een dwarsfluit danst de tijd
de kijker wordt van alle zorg bevrijd
al klinkt een toontje soms een tikje vals
hij gaat van menuet naar Weense wals
zijn voeten werpen stof op van de straat
het stuift en wervelt rond in driekwartsmaat
geen man of vrouw die weerstand bieden kan
en zelfs een mankend kind raakt in zijn ban
ze sluiten aan, vergeten waar ze zijn