Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Mijn poging ...

Mijn poging ... 17 mei 2021 13:26 #1

Enkele jaren geleden liet een spelletjes-collega mij kennis maken met het ollekebolleke. Voor hem is het maken ervan een peulenschilletje, maar voor mij is het zwoegen. Altijd mankeert er wel iets aan, maar ik wil het graag leren en daarom is alle commentaar erop van harte welkom. Deze heb ik enkele weken geleden geknutseld:
Koffie
Latte macchiato en
caffè corretto
espresso, ristretto of
koffie verkeerd

Eén ding is zeker: deez’
allerverkwikkendste
drank wordt ook wereldwijd (of: wordt door iedereen, beter?)
zeer gewaardeerd

(Wereldwijd worden elke dag 1,6 miljard kopjes koffie gedronken.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mijn poging ... 17 mei 2021 17:39 #2

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1078
Dag Riet,
Om te beginnen welkom.

Op de laatste 4 regels is weinig aan te merken.
Antwoord op je vraag: "wereldwijd" vind ik aardiger dan "door iedereen", maar "ook" (vóór wereldwijd) is een beetje metrumvulsel. Geen voorkeur wat mij betreft.

Op de eerste 4 regels is wel wat aan te merken. Het is één lange zin en dat is niet de bedoeling:
- Regel 1 is een uitroep
- Regel 2 is het onderwerp van het gedicht (koffie dus)
- Regels 1 en 2 zijn dubbele dactyli, dus 6 lettergrepen elk. Jouw regel 2 mist een lettergreep, die naar regel 3 verplaatst is.

Groet
Niels
P.S. Wat is een spelletjes-collega?

Mijn poging ... 17 mei 2021 18:28 #3

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 94
Bij de Vormen in de bovenbalk van deze site is deze info te vinden, Riet:
www.hetvrijevers.nl/index.php/versvormen...kebolleke-nederlands

Mijn poging ... 17 mei 2021 18:48 #4

Welkom, Riet!

Mijn poging ... 18 mei 2021 15:29 #5

Dag Niels,
Hartelijk dank voor je opmerkingen. Het woordje 'ook' was inderdaad metrumopvulling, maar anders kwam ik een lettergreep tekort en mijn voorkeur ging toch uit naar 'wereldwijd'. En dat geldt ook voor de eerste regel waar ik aan het einde een lettergreep tekort kwam. Ook door de klemtoon waren deze woorden wel lastig te verwerken. Waarschijnlijk waren deze woorden niet geschikt voor een ollekebolleke?
Hoe beginnen jullie aan een ollekebolleke? Je wilt ergens over schrijven en hebben jullie dan direct alle juiste woorden paraat? Daar lijkt het soms wel op.
Groeten,
Riet
PS: een spelletjes-collega is een medespeler van woordspellen op het internet, maar die ook mooie gedichten maakt.

Mijn poging ... 18 mei 2021 16:06 #6

Hoi Riet!

Wat betreft wereldwijd: als je "deez'" (best wel lelijk eigenlijk) vervangt door "dit" dan lost het probleem zich, met een andere kleine aanpassing, vanzelf op ...!

Soms begin ik een ob met een puntige clou, m.a.w. met r.8 of r.7+8, soms met het 6lgw. En dan werk ik terug. Een puntig slot mis ik hier wel een beetje. Hoewel het niet een verplichting is, geeft een leuke slotdraai een ob wel meer cachet.

Misschien is het doorslaggevendste element, voor mij, wel dat het onderwerp + clou zich leent voor een ob. In dit geval denk ik, met die koffie-opssomming: niet echt, vanwege de klemtoon bij al die bijv.nw. op de een-na-laatste lettergreep: esPRESso, maccHIAto, enz. M.a.w. in r.1+2 heb je dan een eenlettergrepig woordje nodig om de regel op te vullen. Die liggen niet zo voor de hand, als je niet wilt teruggrijpen op woorden als, zeg, hoor, toch, enz. De uitroep in r.1 zou niet per se een koffiesoort hoeven te zijn, maar over hoe het smaakt of hoe verslavend het is, o.i.d.

Tot slot: ik dompel mezelf onder in de dactylus, zie alles als TJAMpampam :blink: En ik vind het niet erg om veel te puzzelen, strepen, vondsten wegstrepen, enz. Blijft spannend. Het is een van mijn favoriete dichtvormen. Succes!
Laatst bewerkt: 18 mei 2021 16:07 door Hendrikje de Koning.

Mijn poging ... 19 mei 2021 15:00 #7

Dag Hendrikje,

Dank je wel voor je uitleg.

Wat betreft wereldwijd: als je "deez'" (best wel lelijk eigenlijk) vervangt door "dit" dan lost het probleem zich, met een andere kleine aanpassing, vanzelf op ...!

Ik begrijp niet goed welke aanpassing je bedoelt. Voor deez’ heb ik gekozen omdat het aanwijzende voornaamwoord dit niet bij het de-woord drank past. Wel heb ik overwogen om er dan dit en vocht van te maken. Maar ik vond drank mooier dan vocht, vandaar.

Soms begin ik een ob met een puntige clou, m.a.w. met r.8 of r.7+8, soms met het 6lgw. En dan werk ik terug. Een puntig slot mis ik hier wel een beetje. Hoewel het niet een verplichting is, geeft een leuke slotdraai een ob wel meer cachet.

Helemaal mee eens. Ik zie dat ook bij anderen. Misschien komt dat nog ooit, bij een volgende poging, wie weet.

Groeten,
Riet

Mijn poging ... 19 mei 2021 15:22 #8

Hoi Riet,

Wil je horen wat ik in gedachten had met "dit"? Je zit volgens mij wel op het goede spoor, met het zoeken naar een synoniem. Soms is een synoniem de oplossing, soms een andere manier van aanvliegen, soms het gewoon opgeven van een aanzet en het over een totaal andere boeg gooien.

Je versje heeft me geinspireerd tot een ob, ook over koffie, maar dan over de oppeppende werking ervan. Zal ik het hieronder zetten? Het heeft iets van een clou, weliswaar ook niet super, maar kan misschien toch een richting aangeven in het algemeen.

Niet opgeven, blijven puzzelen ...!

Hendrikje
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 15:23 door Hendrikje de Koning.

Mijn poging ... 19 mei 2021 15:27 #9

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 687
Dag Riet,
Welkom op het forum. Het maken van een OB is wel een klus waar je een tijdje mee moet oefenen en op een gegeven moment komen ze bijna "vanzelf". Waarschijnlijk heeft iedereen op dit forum zich er doorheen moeten bijten. Wat Hendrikje zegt: als je er een tijdje mee bezig bent, dan is de dactylus helemaal ingesleten in je hersenpan en dan vallen de 6lg-woorden je zomaar te binnen. Maar in het begin is het wel worstelen.
We zijn hier niet zo van de expliciete aanwijzingen en veranderingen in andermans verzen, behalve als de schrijver zelf aangeeft dat hij of zij daar behoefte aan heeft. Het gebruik van elisie zoals deez' vinden we niet zo heel mooi. Terecht zeg je dat het aanwijzend voornaamwoord wel moet kloppen, maar als je van drank drankje maakt, dan is deze noot ook weer gekraakt. Dan zou het worden:
Een ding is zeker, dit
allerverkwikkendste
drankje wordt wereldwijd
zeer gewaardeerd
Ik laat dit even zien als een manier waarop je met dit soort dingen kunt omgaan. Wat me ook nog te binnen schiet: Medeforumgenoot Wim Meijles heeft in zijn boek Ietsnut een minicursus light verse schrijven opgenomen. Misschien leuk voor je om eens te lezen. En wat je zeker ook op weg gaat helpen is om hier met je verzen en je vragen te komen. Zoals je ziet, zijn we niet te beroerd om ons ermee te bemoeien :)
Veel succes,
Jaap

[Mijn reactie kruiste net die van Hendrikje, zie ik nu]
Laatst bewerkt: 19 mei 2021 15:28 door Jaap Bakker.

Mijn poging ... 19 mei 2021 17:14 #10

Dag Hendrikje,

Wil je horen wat ik in gedachten had met "dit"?

Je versje heeft me geinspireerd tot een ob, ook over koffie, maar dan over de oppeppende werking ervan. Zal ik het hieronder zetten? Het heeft iets van een clou (ook niet super, hoor!), maar kan misschien toch een richting aangeven in het algemeen.

Niet opgeven, blijven puzzelen ...!

Ja, ik ben erg benieuwd wat je in gedachten had.
Eerlijk gezegd had ik al steeds een beetje gehoopt dat er iemand zou zijn die ook een koffieollekebolleke zou maken.
Nee, ik geef het nog niet op. :)

Groeten,
Riet

Mijn poging ... 19 mei 2021 17:36 #11

Dag Jaap,

Dank je wel voor je reactie.
Begrijpelijk dat je niet zomaar in andermans verzen veranderingen wilt aanbrengen, maar ik sta ervoor open want daarvan kan ik iets leren.
Wow, wat een mooie verbetering in mijn gedicht! Dit is het helemaal. En dan is ‘ook’ ook meteen weg! Dat ik daar niet opgekomen ben!

Groeten,
Riet

Mijn poging ... 19 mei 2021 18:10 #12

Hoi Riet,

Jaap gaf het al: dit drankje.

Hierbij mijn ob over koffie:

‘s Morgens nog slaperig
Heerlijk zo’n koffietje
Dagelijks drink ik een
Kopje of acht

‘s Avonds wat wijn en een
Lorazepamtablet
Zo ben ik lekker
knocked out voor de nacht

‘s Morgens nog slaperig
Heerlijk …

Mijn poging ... 19 mei 2021 21:14 #13

Dag Hendrikje,

Zo leuk! Daar valt niets op aan te merken. :-)

Groeten,
Riet
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Telkens weer die afwas (lobbertang)

afwas
Flickr.com