Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Chocolaterie

Chocolaterie 22 mei 2021 21:20 #1

Hoi Hendrikje,
Zoals gisteren beloofd, nog een probeerseltje. Deze had ik enkele weken geleden gemaakt toen het aantal besmettingen steeds toenam. Ik hoor het wel van je.

Chocolaterie

O, wat veel lekkers zeg!
Wat zal ik nemen nu?
Noga, pralines of
kersenbonbons?

Daar ik nog vrees voor een
langetermijnlockdown
hamster ik vast maar van
alles zes ons.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 21:22 door Riet Bredemeijer-van Kempen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Chocolaterie 22 mei 2021 22:25 #2

Ik vind 'em leuk, Riet, en zie het voor me. En geen ongelijkheden in het metrum, yes!

Wat me opvalt:

Niet alle regels beginnen met een hoofdletter; dat is wel gebruikelijk in een ob.

In de tweede strofe zijn er drie beginwoorden met in de eerste lg een korte a; assonantie, leuk!

r.1 en 2 eindigen allebei met een opvulwoordje, dat is jammer, vind ik. Die komen in r.1 en 2 in ob's heeeeel vaak voor, en zijn niet fout, maar ik vind het een zwaktebod. Voor beide regels kan ik een alternatief bedenken; als je dat wilt horen, laat maar weten.

r.8: Waarom zes en niet bijv. acht? Dan krijg je twee keer een glottisslag, een soort alliteratie. Dat vind ik leuk; persoonlijke smaak. Je zou ook vijf kunnen kiezen, dan heb je alliteratie met van. Of heb je zes voor een andere reden gekozen die ik niet zie?

De draai in het slot is ook leuk. Ik zie voor me hoe iemand met twee zware tassen de chocolaterie uitloopt.

Heel geslaagd dus!

Chocolaterie 23 mei 2021 10:28 #3

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1237
Beste Riet en Hendrikje,

Allereerst Riet: een fraai ollekebolleke, mooi van opbouw met een goede pointe.
Het is Hendrikje al eerder opgevallen, ook in gedichten van mijn hand: de laatste twee syllabi van het zeslettergrepenwoord zijn niet altijd als dalingen te lezen.

Het gedeelte "lockdown" is daarin geen uitzondering met een heffing op "lock" ... (tenminste, als we de Engelse of Amerikaanse uitspraak aanhouden).
Er ontstaat een kleine botsing tussen "-mijn" en "lock".

Door de samenvoeging van twee woorden wil de klemtoon nog wel eens verschuiven en wordt die van "lock" wat verzacht.
Het is ook een beetje 'n kwestie van smaak. Er zijn hierover in het verleden al veel discussies tussen rekkelijken en preciezen gevoerd. Ik wil die discussie per se niet opnieuw aanzwengelen. Maar ik geef je de gedachten hieromtrent mee.

Heel veel plezier met het maken van ollekebollekes, kijk ook eens in het onvolprezen olllekebollekewoordenboek van Remko Koplamp: www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/

Hartelijke groeten,
Ben
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 10:29 door B.J. Hoogland.

Chocolaterie 23 mei 2021 14:38 #4

Goedemiddag Hendrikje,

Prettig te lezen dat je dit ollekebolleke leuk vindt.

Zoals je ziet heb ik bij doorlopende zinnen geen hoofdletters gebruikt. Als het gebruikelijk is om wel hoofdletters in elke regel te plaatsen, zal ik dat voortaan doen.

De assonantie had ik niet eens in de gaten. Dat was dus puur toevallig.

Eerst had ik vier ons, zeven kon niet, toen acht, maar ik vond uiteindelijk zes ons ook al genoeg. Vijf niet omdat dat een pond is. Datzelfde voor tien. Maar dat kan gewoon acht worden.

Wat betreft de opvulwoordjes. Zelf vind ik regel 1 heel natuurlijk klinken. Ik kan me voorstellen als ik zo'n winkel binnenkom, dat ik dat zo zou zeggen. Ik heb er lang over gedacht wat ervoor in plaats zou kunnen komen. Ik dacht aan lekkernij en heerlijkheid, maar dat zou m.i. beide in de meervoudsvorm moeten staan. Het enige dat ik nog kon bedenken was: O, wat verrukkelijk. Maar of dat een verbetering is?

Hoe ik regel 2 op moet lossen weet ik echt niet. Ik ben het wel met je eens dat dat duidelijk een opvulwoordje was. Dus graag jou ideeën. Ben benieuwd.

Groeten en bedankt,
Riet

Chocolaterie 23 mei 2021 14:48 #5

Hoi Riet,

Ik kan het allemaal goed volgen, wat je zegt.

Als alternatief voor r.2 had ik: Wat zal ik uitkiezen?

"acht" in r.8 versterkt het assonantie-effect van de korte a.

Succes met de keuzes die je voor dit ob nog maakt en voor de volgende ...! Lekker op dreef :lol:

Groet,
Hendrikje

Chocolaterie 23 mei 2021 14:53 #6

Goedemiddag Ben,

Het doet me goed dat je mijn ollekebolleke leuk vindt. Dan ga ik toch vooruit.

Voor wat betreft langetermijnlockdown denk ik wel dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik had ook nog een ander woord, nl.: langetermijnsluiting. Is wel makkelijker uit te spreken. Was dat beter geweest?

Dat woordenboek van Remko Kopland vind ik vermoeiend lezen, donkerblauwe achtergrond, met zwarte letters. Maar misschien kan ik het kopiëren en de letters wit maken. Ga ik doen.

Groeten en bedankt voor je reactie,
Riet
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

XXXL

Ze modelleert haar eigen silhouet
om alles wat te ruim zit te maskeren
en draagt daarom een vleeskleurig korset.

De veters rijgt ze strak en nauwgezet
als ze zich insnoert om te corrigeren.
Ze modelleert haar eigen silhouet.

Denkbeeldig doet ze soms nog aan ballet
al past ze voor geen meter in die kleren

Haar eetlust wordt gevreesd aan elk buffet.
Men zegt wanneer ze komt om te dineren:
ze modelleert haar eigen silhouet.

Zo leeft ze in een pantser vastgezet
en blijft daarbinnen hevig expanderen.
Ze modelleert haar eigen silhouet