Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Exit Mona Corona

Exit Mona Corona 27 sept 2021 14:54 #1

  • B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2359
  • Ontvangen bedankjes 1241
Hart op de juiste plek
Vrouwe van goede wil
Had zo haar twijfels
Maar sprak voor haar beurt

Wordt nu gedrost wegens
Onwelgevalligheid
Zo wordt de kamer
Nog verder verscheurd


Bron nu.nl
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 28 sept 2021 21:32 door B.J. Hoogland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Exit Mona Corona 28 sept 2021 20:04 #2

Ik ken 'drossen' vooral - of eigenlijk uitsluitend - als woord voor deserteren, met name bij de marine, en in (daaruit volgende) algemenere zin als weglopen. Nu kom ik 'gedrost worden' wel tegen als 'naar de gevangenis brengen', maar de herkomst daarvan lijkt me twijfelachtig; beide definities lijken me niet van toepassing op Keijzer.

Zonder er een politieke discussie van te willen maken, maar verscheurt haar vertrek de Kámer, of het (toch al verknipte) kabinet? Ik neig naar het laatste.

Ik bleef ook wat haken bij 'vrouwe' - die uitgang lijkt vooral gekozen vanwege het metrum; of mis ik hier een betekenislaag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Exit Mona Corona 28 sept 2021 20:32 #3

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3969
  • Ontvangen bedankjes 1852
Ha Ben, van mij ook nog een duit in het zakje: r 1 en 2 zijn niet dactylisch. Ze eindigen met een beklemtoond substantief.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Exit Mona Corona 28 sept 2021 21:31 #4

  • B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2359
  • Ontvangen bedankjes 1241
Oef, Inge en Christiaan, zóveel narigheid voortkomend uit één ollekebolleke... Niet best.
Ik trek 'm voorlopig terug tot nader order.
Maar zo te zien wordt het lastig het geheel te repareren en zinvol af te sluiten.
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.094 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Pthah-Sokaris

Ik zie mijzelf als welgeschapen heer
Hoewel het mij al dikwijls overkwam
Dat ik me bleek te uiten in geblaat
In plaats van wijze en verheven woorden

Ja, logisch: af en toe ben ik een ram
Natuurlijk wel in goddelijke staat
En afgebeeld in veel toeristenoorden
Dus praat ik verder met mijn rauwe stem

“Kras! Kras!” En iedereen is idolaat
(Behalve dan de geestelijk gestoorden)
En zegt bevlogen: “Hoor! Daar heb je hem –
De valkgod!” want dat ben ik evenzeer

Ik blijf maar onderling verwisselbaar
En houd me slechts met moeite uit elkaar


Pthah-Sokaris is eigenlijk een verzamelnaam voor drie Egyptische goden. Pthah, de hoofdfiguur, was de schepper en de vader der goden; zijn dienst ontstond in Memphis. Hij wordt afgebeeld in menselijke gedaante, met een scepter als symbool van macht. Als vormer van alle dingen is hij wel vereenzelvigd met Hephaistos (Vulcanus); tamelijk vergezocht. Hij was beschermheer van de kunstenaars. Sekmet, de godin met het leeuwehoofd, was zijn echtgenote en de stier Apis zijn zoon.

In zijn functie van Amon (oorspronkelijk de god van Thebe en gehuwd met Moet) kon hij de gestalte of minstens het hoofd van een ram aannemen. Toen zijn naam verbonden werd aan die van Re, de zonnegod, werd hij gezien als oppergod, en de Grieken herkenden in hem hun Zeus. Hij was de beschermer van de pharao’s.

Horus, de valk, was de god der stilte en een combinatie van de zonnegod Horus (nauwelijks te onderscheiden van Re) en het kind Horus, zoon van Osiris en Isis. Hij komt overeen met de Griekse god Apollo. Zijn embleem is de zonneschijf met vleugels.

(Uit: Fabelmensen, met tekeningen van Ed Koenders, uitgeverij Liverse, 2010)