Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Ollekebollekeregels

Ollekebollekeregels 28 nov 2022 13:05 #1

• Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2370

(eigen foto)

OLLEKEBOLLEKEREGELS

Toch wel vervelend, die
Regels bij Olleke-
bollekes; hoofdklemtoon,
Enjambement

Wie er een maakt is een
Superplezierdichter
En krijgt van menigeen
Een compliment

De discussie over de toepassing van de regels bij ob’s heb ik met belangstelling gevolgd. Mijn mening (Schrijf wat je wil, maar noem het geen ob als het niet aan de regels voldoet) heb ik vaker hier verwoord. Ik realiseer mij dat ik toen ik net op dit forum begon de regels niet correct in mijn hoofd had, ik heb hier veel geleerd.
Ik had zin om eens te kijken hoeveel regels ik kon overtreden in één ob. Voor de duidelijkheid: zeker niet om Koos’ standpunt te bagatelliseren, ik waardeer zijn verzen zeer
Volg Bart Adjudant ook op YouTube
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 15:48 door Bart Adjudant .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ollekebollekeregels 28 nov 2022 17:37 #2

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1539
Haha mooi man,
hier een ouwetje van mij:

www.hetvrijevers.nl/index.php/ben-hoogla...aag-enjambementendag

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Bedankt door: Wim Meyles, Bart Adjudant

Ollekebollekeregels 28 nov 2022 18:47 #3

• Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2370
Ook mooi, Ben. Enjambement tussen de beide strofes maakt het inderdaad nog heftiger!
Veel groeten,
Bart
Volg Bart Adjudant ook op YouTube

Ollekebollekeregels 30 nov 2022 10:18 #4

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5050
Ik zou de hele discussie over ollekebollekeregels graag eens in een breder verband plaatsen.
Voor mij staat de vraag centraal: hoe hoog wil ik de lat voor mezelf leggen?
Toen ik zelf een paar jaar geleden mijn entree maakte op HVV, was ik tevreden met gedichtjes met een clou. Ik kreeg in die tijd menige veeg uit de pan. Nu ben ik iemand die zich niet graag op zijn kop laat zitten, dus ik verdiepte me degelijk in de verschillende versvormen. Ook ging ik steeds meer schaven aan de kwaliteit van mijn rijm en metrum.
Waar ik voorheen blij was als ik een passend rijmwoord vond of bedacht, probeer ik nu vaak in Jaap Bakkers rijmwoordenboek het mooiste rijmwoord in een bepaalde context te vinden. Ook streef ik ernaar om metrisch mooi te dichten, met hier en daar een antimetrisch uitstapje waar dat functioneel lijkt. Van o.a. Frits heb ik geleerd om niet tevreden te zijn als een gedicht klaar is, maar pas als het af is: als ik ook tevreden ben over de woordkeus in elke regel.
Ik ben er niet op uit om anderen hierin de les te lezen, hoewel ik als rasdocent wel af en toe de neiging voel om tips uit de delen. Anderen hebben mij mijn ontwikkelingsproces gegund, wij dienen nieuwkomers ook hun proces te gunnen.

In dit verband lijkt het me niet wenselijk om de lat voor het 6lg-woord in ollekebollekes lager te leggen. Oefening baart kunst: waar ik het voorheen lastig vond om een 6lg-woord met de klemtoon op de vierde lettergreep te bedenken, zie ik het nu als een uitdaging (hoewel het ob zeker niet mijn favoriete versvorm is).
Zelf vind ik de lobbertang een van de leukste uitdagingen. Ook met deze versvorm heb ik behoorlijk gekampt. In het begin lukte het echt niet. Daarna alleen met gekunstelde anagrammen. Maar zelfs hierin kun je groeien.

Samenvattend: het HVV is een prachtige kweekvijver voor verhoging van ons aller niveau. Kijk daarom vooral kritisch naar je eigen werk en help anderen op weg.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 10:42 door Wim Meyles.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Zonder titel

brandstapel knip
Jan Hus op de brandstapel, anoniem, ca. 1500

Hoppa, de fik erin!
Fijn staaltje slowcooking!