Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Speld

Speld 30 nov 2022 12:37 #1

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2866
Speld 1

Was me dat lachen zeg
Hollandse humor weer
Ook in Qatar zijn we
Van de partij

Connie gaf even een
Onewomansoloact
Daar zat de Speld
Namens ons eerste rij

Speld 2

Was me dat lachen zeg
Hollandse humor weer
Ook in Qatar zijn we
Van de partij

Connie deed even een
Koddigeeenakter
Zat als de Speld
Namens ons eerste rij

*Speld 3e poging

Was me dat lachen zeg
Hollandse humor weer
Ook in Qatar zijn we
Van de partij

Conny ging los met haar ( was: Conny oersterk in haar)
Eenvrouwsprotestactie
Zat als de Speld
Namens ons eerste rij
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 17:35 door Niek Kalberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Speld 30 nov 2022 13:12 #2

Grappig!

Is onewomansoloact niet dubbelop, afgezien van de klemtoon op 4?

Speld 30 nov 2022 14:07 #3

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Ja dat is zo, ik heb het gewijzigd..dank voor de scherpe blik..

Speld 30 nov 2022 15:49 #4

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2009
Hoi Niek,
Ik bewonder je moed om in deze gure tijden voor het OB er eentje te plaatsen. Alle wonden op dit forum zijn weer opengereten en elk missertje doet voorlopig altijd wel iemand op dit forum pijn. ;)
Maar waar ik naartoe wil na het steken van deze loftrompet.. is het nieuwe 6lg-woord. Dat zijn eigenlijk twee woorden: koddige eenakter: een eenakter die koddig is. Als je er een samenstelling van zou maken, dan het zoiets betekenen als: een akter over een koddige één.
Groeten,
Jaap
Laatst bewerkt: 30 nov 2022 15:49 door Jaap Bakker.
Bedankt door: Bart Adjudant

Speld 30 nov 2022 16:07 #5

• Niek Kalberg
  • Forumgod
We ploeteren moedig voort Jaap, dank voor je stimulerende woorden..
Ik heb een derde versie geplaatst..

Speld 30 nov 2022 16:43 #6

Wie volhardt, wint!

Speld 30 nov 2022 16:50 #7

• Jaap Bakker
  • Forumgod
We zijn er nog niet. Het is OERsterk, dus dat loopt niet zo lekker. Eenvoudig opgelost als je dat verandert in: zo sterk.

Speld 30 nov 2022 17:31 #8

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1409
Nieuwe bril, Jaap?

Speld 30 nov 2022 17:37 #9

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Gewijzigd Jaap, dank voor de feedback, wordt er beter van..
Groet, Niek

Speld 30 nov 2022 18:07 #10

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Bas Boekelo schreef :
Nieuwe bril, Jaap?
Geen nieuwe bril, maar wel naar de kapper geweest om de pony bij te werken. Was een stuk goedkoper.

Speld 02 dec 2022 13:01 #11

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1988
Jaap Bakker schreef :
Het is OERsterk, dus dat loopt niet zo lekker.

Het ligt iets ingewikkeld met de klemtoon. OERsterk is de klemtoon bij attributief gebruik (zoals "een oersterk staaltje"), maar bij predicatief gebruik – zoals hier – is het wel degelijk oerSTERK. Men leze paragraaf 1.5 van "Klemtoon bij samengestelde adjectieven", de bachelorscriptie van Emma Vanden Wyngaerd.

Speld 02 dec 2022 16:36 #12

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Hoi Niels ( en geïnteresseerde meelezers):
Leg dit soort normatieven zonder context aan iedereen voor, maar niet aan een Taalbeheerser. Taalkundigen en Taalbeheersers zitten elk aan een verschillende kant van de taalmunt. Ik ben dus even gaan lezen. Het onderzoek is best interessant: een taalkundige die een theorie toetst aan de praktijk. En dan lezen we in de conclusie:
"In de literatuur wordt er zo blijkt vaak met grote stelligheid beweert [sic; JB] dat (de meeste)
samengestelde adjectieven een alternerend klemtoonpatroon vertonen. Er is echter nooit
empirisch onderzoek verricht of sprekers wel gebruik maken van dit alternerend patroon en
dit verkiezen boven een ander patroon. Uit het experiment dat opgesteld werd voor deze
scriptie bleek dat er een zeer grote individuele variatie bestaat bij moedertaalsprekers met
betrekking tot de klemtoonpatronen van deze adjectieven.
De resultaten van het experiment staan dus in contrast met de stelligheid van het
literatuuronderzoek. Uit de perceptietest bleek dat het zeer moeilijk is om duidelijke oordelen
te krijgen over de klemtoonpatronen van deze adjectieven. Voor sommige adjectieven zijn
nagenoeg alle sprekers het met elkaar eens, en voor andere bestaat er een grote individuele
variatie. Het productieonderzoek toonde eveneens deze grote variatie. Het beeld op de
patronen die onderliggend kunnen zijn aan deze variatie wordt gedeeltelijk verstoord door
allerlei randfenomenen, zoals contrast en focus.
...
Sprekers realiseren bij de versterkte adjectieven deze klemtoon echter ook vaak op het
linkerlid om een contrastieve betekenis aan te geven, ongeacht de positie van het adjectief in
de zin
[ benadrukking van mij; JB]. Zowel dit gegeven, als het gegeven van lexicalisatie maakt het moeilijk om te zeggen
of de grammatica van de sprekers voldoet aan de patronen die in de literatuur beschreven
worden. Het lijkt erop dat het gedrag van de klemtoonpatronen op deze adjectieven voor
sprekers een erg lexicaal fenomeen is. "

De leukste conclusie die we hieruit kunnen trekken, is m.i. dat we dus allemaal gelijk kunnen hebben. Een aanbeveling zou kunnen zijn dat we een perceptie-onderzoek gaan doen op HVV. Dat laat ik aan de redactie over.

Groeten,
Jaap

Speld 02 dec 2022 18:35 #13

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Wat heerlijk dat jij dat allemaal uitzoekt Jaap!
En dat je daar tijd voor hebt ..moet je niet rijmen voor de Sint?
ik vat je uitleg zo samen:
Oerstérk, had dus ook gekund..

Jammer dat we onze versjes niet voor kunnen dragen op de site..dat zou een hoop geharrewar overbodig maken.

Groeten, Niek
Bedankt door: Jaap Bakker

Speld 02 dec 2022 20:23 #14

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ik doe bijna niks meer met mijn vak, dus dit was wel een keer leuk om te doen. Het mooie van taalwetenschap is, dat taal zowel een systeem, als een praktisch hulpmiddel is.En dat botst voortdurend. Mijn Sinterklaasgedichten trek ik gewoon uit rijmgedichten.nl, net als al mijn andere gedichten.
Hier eentje voor jullie, prachtig toch? En dat in 10 seconden.

Het is weer zover
Sint en piet zijn weer in het land
Met heel veel pakjes voor Niek/Niels
zijn wij weer in Nederland beland.

Niek/Niels, we zijn jou niet vergeten
Dus ook voor jou zit er een pakje bij
Over je hobby Plezierdichten hebben we nagedacht
Want we zien jou graag blij.

Piet vond cadeautje het niet zo geschikt
Maar sint hield vol dat het wel kon
Een echt mooi cadeau
En nee, het is geen waardebon.

We houden je niet langer in spanning
Maak het pakje maar snel open
Wij hopen dat het in de smaakt valt
Zodat we geen nieuw cadeau hoeven kopen
Bedankt door: Niek Kalberg

Speld 03 dec 2022 21:33 #15

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1988
Dag Jaap,

Jaren geleden ben ik al gestuit op dit artikel bij een andere bijdrage op dit forum. Ik zat toen met een klemtoon waar ik echt niet uitkwam en het artikel was destijds verhelderend.

Jaap Bakker schreef :
Een aanbeveling zou kunnen zijn dat we een perceptie-onderzoek gaan doen op HVV. Dat laat ik aan de redactie over.
Een ultrakort perceptieonderzoek: is oerSTERK hier echt uitgesloten?

Jaap Bakker schreef :
Leg dit soort normatieven zonder context aan iedereen voor, maar niet aan een Taalbeheerser. Taalkundigen en Taalbeheersers zitten elk aan een verschillende kant van de taalmunt.
Wat bedoel je met taalbeheersers? Moet ik denken aan taalpuristen, mensen die - liefst niet geremd door enige kennis van taalzaken - al eeuwen roepen dat de mensen tegenwoordig zo slordig spreken?

Jaap Bakker schreef :
Het mooie van taalwetenschap is, dat taal zowel een systeem, als een praktisch hulpmiddel is.En dat botst voortdurend.
Hier snap ik al helemaal niets van. Wat botst er? Waarom kan een systeem geen praktisch hulpmiddel zijn?

Groeten,
Niels

Speld 04 dec 2022 11:15 #16

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dag Niels,
Ik ging iets te snel door de bocht, zie ik. Maar dat zal ik hopelijk ruimschoots goedmaken. Binnen de Neerlandistiek (mijn vak, waar ik weinig mee meer doe) zijn er drie disciplines: Letterkunde, Taalkunde en Taalbeheersing. De eerste lijkt me vrij duidelijk. Taalkunde is de discipline die taal bestudeert als systeem. Ik weet niet hoe het nu is, maar een taalkundige beziet alles tussen Hoofdletter en punt: de zin. Fonemen (klankelementen), morfemen (woordelementen), tot en met zinselementen (syntaxis). Op de middelbare school wordt vooral de prescriptieve grammatica aangeboden: hoe moet/hoort het? De bestudering van de syntaxis binnen de Taalkunde is van zichzelf descriptief: beschrijven wat er gebeurt. Het heeft een logisch-mathematisch karakter, sinds de ideeën van Noam Chomsky.
Taalbeheersing is een discipline die verder kijkt dan de punt: tekstgrammatica's, taalgebruik, tekstbegrip, taalhandelingen, sociaal functioneren van taal, conversatie-analyse. Daar waar de Taalkunde pogingen doet om de taal als zwarte doos in je brein te ontrafelen, doet de Taalbeheersing pogingen om de taal als praktisch hulpmiddel te ontrafelen.
Laten we eens een zin bekijken als: "Piet is groterder als Jan". De prescriptieve grammatica zegt: 2 x fout. De descriptieve grammatica zegt: als dit vaak voorkomt binnen een taalgemeenschap, is dat blijkbaar taal en dan kijken we eens naar de systemen die daarachter zitten. Blijkbaar kan de overtreffende trap ook worden gevormd door een verdubbeling van de uitgang die voor de vergrotende trap wordt gebruikt. De Taalbeheersing is meer geïnteresseerd in de vragen wanneer en door wie deze constructies worden gebruikt en de "betekenis" (sociaal, niet semantisch).
Terug naar jouw artikel. Jij zegt dat dit artikel je geholpen heeft omdat jij in hoofdstuk 1 een regel vond die een antwoord geeft op jouw vraag (prescriptief). Nu blijkt uit datzelfde onderzoek dat deze regel niet gebaseerd is op empirisch bewijs (descriptief), dus de regel in het systeem is anders. Hoe dat dan precies is, is op het moment van afsluiten van de scriptie niet duidelijk.
Nu over oerSTERK: dat is dus niet uitgesloten. Hoewel het onderzoekje suggereert dat de meeste mensen voor OERsterk kiezen, omdat zij het versterkende karakter belangrijker vinden dan de plaats in de zin. Het kan wel, maar de tweede variant komt vaker voor (binnen het kader van kennis van deze scriptie; ik ben niet op de hoogte van vervolgonderzoek).
Ten slotte over het botsen. Taal is een systeem dat je in regels kunt vangen, maar, zoals je in dit onderzoekje kunt zien, is de praktijk weerbarstiger dan de regels. Taal verandert voortdurend, is ook een manier om je sociaal te profileren door bijvoorbeeld bewust of onbewust van regels af te wijken. Ik zeg dus niet dat het ene vakgebied van meer waarde is dan de ander, alleen dat het systeem wel vloeibaar is. Het schuurt met de praktijk, hoewel het, ondanks zijn fluïditeit, toch redelijk praktisch hanteerbaar is gebleven.

Speld 04 dec 2022 13:50 #17

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Dank voor deze basiscursus Neerlandistiek Jaap!
Bedankt door: Jaap Bakker
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Betrapt

Op het tentamen wist ik het niet meer!
Ik raakte in paniek, begon te zweten
Hoe kon ik het op dit moment vergeten
Hoe eindigde 'De Avonden' ook weer?

Ik wilde spieken, maar daar liep meneer
Zo waakzaam als een leeuw die nog moet eten
Ik vocht een stille strijd met mijn geweten
Zou ik het wagen voor die ene keer?

Mijn handen gleden naar mijn boekentas
Maar net voor ik het vond - daar had je hem!
Zijn aanblik deed mijn stoute vingers beven

Zijn ogen flitsten achter brillenglas
'Het is gezien', zo donderde zijn stem
'En het is niet onopgemerkt gebleven'