Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Scene

Scene 18 apr 2025 06:14 #1

• John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1917

Copilot

Scene

Shakespeare in dierenland
Romeo Donkeygue:
'Jul-IA, Jul-IA,
jíj bent de zon'

Julia Catulet:
'Onnozeldommige
Romiauw, lazer niet
van het balkon!'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scene 19 apr 2025 12:57 #2

Leuk gevonden!

Alleen als ik het lees liggen de klemtonen in vers 2 soms op andere plaatsen dan ik in een dactylus zou verwachten:

Julia Catulet:
'Onnozeldommige
Romiauw, lazer niet
van het balkon!'
Laatst bewerkt: 19 apr 2025 12:57 door Hendrikje de Koning.

Scene 20 apr 2025 09:36 #3

• John de Rooy
  • John de Rooy's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1917
Hendrikje,

Ik snap niet goed wat je bedoelt. Wil je dat svp verder uitleggen.
De klemtonen die jij aangeeft kunnen zo gelezen worden maar ze kunnen zonder veel moeite in een dactylus worden gelezen, Bij voorlezen door Google Translate klonk het ok. Voorstel voor een ander 6LG woord zijn altijd welkom.

Dit idee over Romeo en Julia lag er al een tijdje. Ikzelf vind het enorm flauw maar vind het ook flink 'over the top' waardoor het wel bestaansrecht heeft. Een andere, langere versvorm verdient het niet.
Lekker melig.

Met groet,

John
Laatst bewerkt: 20 apr 2025 09:42 door John de Rooy.

Scene 20 apr 2025 11:54 #4

Hoi John, ja, over the top, en helemaal met dat plaatje ...!

Julia Catulet:
'Onnozeldommige
Romiauw, lazer niet
van het balkon!

Natuurlijk kun je het helemaal lezen in het dactylusritme:

Julia Catulet - check, die klopt

Onnozeldommige - de klemtoon op "on" gebeurt alleen maar omdat ervoor en erna de dactylus geldt. Ik vind het ook niet zo'n sterk 6lgw eigenlijk, wie gebruikt er nou zo'n woord? katten? Maar dat terzijde. Als je het woord in een doorlopende tekst zou horen, dus een tekst die niet in een bepaald dichtritme is vervat, dan valt de klemtoon niet vanzelf op "on":

Toen riep ze hem van het andere balkon toe: (mee eens zover?)

Onnozeldommige! Kijk uit! Straks val je eraf."
Bedankt door: John de Rooy

Scene 20 apr 2025 11:58 #5

Romiauw, lazer niet van het balkon! - kan wel, in de zin dat het niet onbegrijpelijk is, maar het klinkt niet logisch.

Als je het deel na de komma leest in een doorlopende tekst zouden de klemtonen anders liggen, bijv.:

"Kijk uit, joh! Lazer niet van het balkon!"

Maar zoals altijd, het jouw versje, en jouw wil is wet ;)

Wil je suggesties?
Laatst bewerkt: 20 apr 2025 11:59 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: John de Rooy
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Hema

Geachte directie van de HEMA,

Onlangs kwam mij de fotografische afbeelding onder ogen, waarop een strijkplank siert, vergezeld met het sinterklaasvers:

'Heren laat zien dat u van uw vrouw houdt
Laat haar strijken op een strijkplank van goud'

Tot mijn grote genoegen constateer ik dat u nog waarde hecht aan oeroude tradities. Maatschappelijke verloedering als vrouwenemancipatie wordt hier met recht terzijde geschoven en de klassieke rolpatronen krijgen in uw zaak eerherstel. Hulde hiervoor.
Hoewel ik zeer verguld ben met deze ontwikkeling, moet mij toch een kritische noot van het hart: de wijze waarop uw gedachtegoed vorm kreeg, doet enigszins onbeholpen aan; de dichter van het betreffende vers, is zichtbaar verstoken van enige prosodische kennis en kunde.

Nu wil het geval dat ondergetekende – en het zou getuigen van valse bescheidenheid, indien ik dit voldongen feit verzwijgen zou – de beste dichter is uit het Nederlands taalgebied. Ik ben dan ook in staat u op aanvraag kwalitatief hoogstaande gedichten te leveren, waarin uw waar op poëtische wijze onder de aandacht wordt gebracht.
Om deze bewering enige kracht bij te zetten heb ik enkele bruikbare verzen geschreven.

*

Wie zijn vrouw liefheeft, beloont haar vorstel-
ijk met deze gouden afwasborstel.

*

Toe, heren, doe uw wederhelft een lol.
Verras haar met een gouden ragebol.

*

Heren, geef uw vrouwtje wat ze wil: ver-
blijdt haar met van stofzuiger van zilver.

Tegen het schappelijke bedrag van 150 euro per vers, krijgt u het recht de rijmen te gebruiken om uw producten onder uw klanten aan te prijzen.
Graag hoor ik van u of u ingaat op dit aanbod. Ik kan u per omgaande post een factuur met mijn bankrekeningnummer doen toekomen.
Hoogachtend,

Musonius