Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Verwachtingsvol

Verwachtingsvol 20 mrt 2017 15:27 #1

Gezegend zijn we met Gods maartse wegen
al dagenlang die wateroverlast

hoe lang nog hou je een depressie tegen
wat heb je aan zo’n gemelijke gast
wanneer je in april een kind verwacht

ik baal van ’t weer, dat jaagt me op de kast
maar nu mijn lijf vol vocht en extra vracht
zich lozen moet, word ik na al die regen
met Fleur gezegend. Da’s pas lentepracht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verwachtingsvol 20 mrt 2017 17:34 #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1303
Gefeliciteerd!
Laatst bewerkt: 20 mrt 2017 17:35 door Bas Boekelo.
Bedankt door: Hanny van Alphen

Verwachtingsvol 20 mrt 2017 18:11 #3

Verwachtingsvol 21 mrt 2017 22:11 #4

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1336
Gefeliciteerd

Verwachtingsvol 22 mrt 2017 16:51 #5

Bedankt mannen, alleen hoop ik wel dat ik gefeliciteerd word omdat het om een foutloos retour (mijn eerste) gaat.
Opa Bas, ik ben oma van 6 kleinzonen en tot ons grote geluk kwam daar 22 maanden geleden een kleindochter bij.

groet,
Hanny

Verwachtingsvol 22 mrt 2017 17:11 #6

Dat is een (late) felicitatie waard!

Verwachtingsvol 22 mrt 2017 17:28 #7

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 135
Dat vind ik ook. Van harte gefeliciteerd!

Verwachtingsvol 22 mrt 2017 17:37 #8

Hanny, moet voor een retour het eerste en laatste woord niet hetzelfde zijn, maar dan in een andere betekenis?

Verwachtingsvol 22 mrt 2017 17:44 #9

Oh jee, Hendrikje.....Verkeerd begrepen door mij. :sick:

Ik dacht dat het beginwoord in de laatste regel terug moest komen en dan inderdaad met een andere betekenis.

Gaat me niet nog een keer gebeuren.

Verwachtingsvol 22 mrt 2017 17:47 #10

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1303
Bedankt mannen, alleen hoop ik wel dat ik gefeliciteerd word omdat het om een foutloos retour gaat.
Hanny, de mededeling van een geboorte in de familie heeft mij, en wellicht anderen, belet om de vorm te beoordelen. Met Hendrikje en Ditmar moet ik je helaas teleurstellen. Het retour heet niet voor niets retour, want een retour begint en eindigt met het zelfde woord. En dat is jouw gedicht niet het geval.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Wat zo veelbelovend begon (recensie)

bleeker boek watzoveelbelovendbegon

Van de hand van Robin Bleeker, dichter, liedschrijver en cabaretier en van 2019 tot 2022 de stadsdichter van Deventer, verscheen onlangs de bundel: ‘Wat zo veelbelovend begon’

Via een betrouwbaar medium zochten we contact met de betreurde Cees van der Pluijm om deze fraaie bundel voor ons te recenseren:

“Kun je zeggen dat Robin Bleeker light verse schrijft? naar de vorm wel. De light-versedichter streeft ernaar een volmaakt versificator te zijn. Hij beoefent een ambacht. Rijm en metrum zijn de instrumenten waarmee hij teksten vervaardigt die ingenieus geconstrueerd zijn. Zo ingenieus dat de lezer ze als natuurlijk en vanzelfsprekend ervaart en pas bij andere beschouwing de constructie opmerkt.

Light-versedichters streven er ook naar de lezer geen onpeilbare raadsels voor te zetten, maar hem een genietbare en inhoudrijke tekst te leveren. Tussen de speelse cabaretier en de serieuze dichter zit de light-versepoëet.

Naar de vorm is Robin Bleeker een echte light-versedichter. Hij hanteert moeiteloos allerlei versvormen, hij rijmt virtuoos en varieert naar hartelust met metrum en ritme.

Soms schrijft hij een liedje dat in geen enkel cabaretprogramma zou misstaan, soms schrijft hij puur light verse, maar steeds zit er een dichterlijke ondertoon in zijn teksten.

Naar de inhoud is Robin Bleeker een dichter, een sombere dichter zelfs. Zware thema's als vergankelijkheid, het menselijk tekort, uitzichtloze liefde, eenzaamheid en onbereikbaarheid giet hij in een luchtig vormvast jasje, uiterlijk een jasje voor de lente, maar qua zwaarte meer een mantel voor de winter.

Deze combinatie van lichtheid en ernst karakteriseert Robin Bleeker. Hij thematiseert zijn persoonlijke visie en zijn eigen problematiek op een wijze die de lezer herkent, die de lezer raakt, hem ontroert of tot een glimlach verleidt. En vaak bereikt Robin het allerhoogste: de ontroering en de glimlach ineen.

Dat kan alleen iemand die zijn vak verstaat en die iets te melden heeft.”

Gesigneerd te bestellen via de webshop van Uitgeverij Zoetzuur.