Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Dor

Dor 14 jan 2016 18:49 #1

Het vergezicht is meer dan schoon tot bergen aan de horizon
een paradijs gelijk een droom, een aardse tuin vol planten
rivieren als weerkaatsend lint ontsprongen uit held’re bron
doorkruisten groene velden waar grazend vee hun maag eens vulden

Hoe droef zo’n land vol lieflijkheid met zoveel perspectieven
waar nu helaas ellende heerst door droogte en repressie
het rijk bestaan van jaren her, het volk vervuld met grieven
door dictatuur en corruptive zaken, kansloos, vol pressie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dor 14 jan 2016 19:44 #2

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2093
'Dus voel ik mij genoodzaakt per vanavond mijn acount alhier op te heffen en ergens anders op internet met plezier mijn berichten te plaatsen.'

Mijnheer Van der Scheer,
Hierboven staan de woorden die u gisteren schreef en ik was het van harte met u eens, omdat dit een site voor light verse is, een tak van sport die u niet bedrijft. Het VV is de enige site voor lightversedichters! Soms belandt er wel eens een verdwaalde echte dichter zoals u op het forum, maar die neemt zich na een tijdje niet alleen voor weer weg te gaan, zij (of hij) doet het ook. Dat u terugkomt op uw voornemen van hierboven, is nogal bevreemdend maar blijft uiteraard uw zaak. Maar kom dan alstublieft wel terug met overwegend light verse, als ik u mag vragen. Ik heb uiteraard niks over het forum te zeggen en claim dat ook niet op geen enkele wijze, maar ik wil wel graag met gelijkgestemden op het VV communiceren over de passie die we delen. Zonder dat ik op de inhoud of de vorm van uw bijdragen hoef in te gaan, kan ik u zeggen dat ze op deze site uit de toon vallen. Als u zou willen handballen gaat u toch ook niet meedoen aan de trainingen van een voetbalclub. Daarom zou ik u aan uw boven geciteerde belofte willen houden, me bewust van het risico dat u me dat kwalijk zou kunnen nemen, maar ook in de hoop dat u blij bent met de onderbouwing van mijn verzoek omdat die duidelijk maakt dat dit geen persoonlijk bedoelde kwestie is.

P.S. In een eerdere reactie op een algemene vraag voor stevige feedback uwerzijds heb ik helaas uw naam verkeerd geschreven. Uiteraard was dat niet met opzet en ik betreur de fout ten zeerste.

Dor 14 jan 2016 19:55 #3

Geen commentaar.

Dor 15 jan 2016 11:07 #4

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1393
Ik steun Frits Criens in zijn mening dat de teksten van ejvdscheer niet op HVV passen. HVV is opgezet voor Light Verse dichters en mag, en moet zelfs, verdedigd kunnen worden. V d Scheer zelf bewijst de noodzaak er van. V d Scheer snapt dat niet, maar er is meer dat hij niet begrijpt. Als zijn teksten niet gewaardeerd worden, ligt dat niet aan ons, lezers, maar aan hem.

Ik heb me geërgerd aan de opmerking van D. Bakker dat HVV een ‘enfant terrible ‘ mist. Alsof de HVV dichters een ingedut stel overjarige verzenschrijvers zijn. Maar Bakker geeft ons geen nieuwe inzichten. Integendeel zoekt hij zijn gelijk in de fouten van bekende dichters. Een zin als
“Totdat een arts schoof allen aan de kant” is belachelijk zonder amusant te zijn. Een beetje moeite om een goede zin te vormen zit er bij B. niet in.
Weerleggen van de argumenten van de eigengereide B. is een uitzichtloze bezigheid, en zal eindigen in doodzwijgen.

In de recensie op de voorpagina van de bundel van ene Fransen werd de term ‘scherpslijpers van HVV’ gebruikt. Ik heb daar al op gereageerd. Maar een gedicht, elk gedicht, moet een zeker ‘standing’ hebben . Dat bereik je niet met een slordige omgang met taal en vorm. Een gedicht mag best een heer zijn in een maatkostuum, want een vers vergelijkbaar met een versleten spijkerbroek verliest aan glans. Gelukkig zijn er scherpslijpers.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Dor 15 jan 2016 11:49 #5

Mij ontbreekt helaas wederom elk commentaar :)

Dor 15 jan 2016 13:17 #6

Mag ik heel eerlijk zijn? Ik heb geen commentaar gegeven om de volgende redenen:
- het rijm en metrum kloppen niet
- het is geen light verse

Heb je het boekje 'De bliksem in je pen' van Jos Versteegen gelezen? Het gaat in op dichtvaardigheden en op wat wel en wat niet 'werkt', zodat je je boodschap zo duidelijk mogelijk over kunt brengen. Het is een heel toegankelijk boekje. Je hebt het in een dag uit en kunt het daarna als referentie gebruiken. Dit kan dan misschien als opmaat dienen naar andere werken over de dichtkunst geschreven door erkende dichters, zoals het boek van Vestdijk dat Ben aanraadde.

Je wilt je graag scholen, en de tips worden je aangereikt. Misschien niet in de vorm die je het liefste hebt, maar toch. Succes!

Dor 15 jan 2016 13:37 #7

Pfffffff..... Ik leg hier op deze site het bijltje er bij neer Hendrikje. deze strakke regels liggen mij niet en bovendien is mijn gevoel dat ikzelf totaal niet van het slag dichters ben die hier plaatsen.
Héél hartelijk dank voor de moeite die jij gedaan hebt mij hier in het gareel te krijgen, maar in mijn filosofie-stellingen vond ik één regel; "Vraagt u zich ook wel eens af hoe het mogelijk is dat in zóveel hersenen zóveel domheid kan huizen?".
Bergip en hulp is geen kwestie van kunnen, maar gewoon van willen. Dit slaat absoluut niet op jouw en Inge maar de starre arrogante houding die ik hier van meerdere auteurs bemerk die niemand proberen te begrijpen die niet in hun straatje past. Bovendien lees ik .....tig reacties die niet gericht zijn op verbetering en steun, maar die ik meer lees als poging elkaar af te maken. Wel als deze "auteurs" hier plezier in hebben, mijn zegen krijgen ze.
Mijn e-mail heb je waar die achter de datum van reageren staat.
Groetjes en hoor volgens mij nog zeker van je
Egbert Jan :)
Laatst bewerkt: 15 jan 2016 13:38 door Egbert Jan van der Scheer.

Dor 15 jan 2016 18:44 #8

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 135
Bas Boekelo schreef :
Ik heb me geërgerd aan de opmerking van D. Bakker dat HVV een ‘enfant terrible ‘ mist. Alsof de HVV dichters een ingedut stel overjarige verzenschrijvers zijn. Maar Bakker geeft ons geen nieuwe inzichten. Integendeel zoekt hij zijn gelijk in de fouten van bekende dichters. Een zin als
“Totdat een arts schoof allen aan de kant” is belachelijk zonder amusant te zijn. Een beetje moeite om een goede zin te vormen zit er bij B. niet in.
Weerleggen van de argumenten van de eigengereide B. is een uitzichtloze bezigheid, en zal eindigen in doodzwijgen.

Niet álles zo serieus nemen, Bas. Ik probeerde nog een tikje galant af te gaan. Hier is een open doel om op te schieten.

Ik zal hier niet met argumentatie komen tegen...ja, waartegen eigenlijk, de dreunende jambe? Maar dat metrum in een volgende bijdrage strakker hanteren, goed? Overigens doe ik wel degelijk moeite om doorwrochte zinnen te maken, ik dacht dat dat inmiddels toch wel duidelijk was.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Deal

De Turkse pers staat onder staatstoezicht
Ik zag de beelden, hoe ze binnenvielen
Toch moet Europa noodgedwongen dealen
En knijpt dus braaf haar beide ogen dicht