Niels Blomberg schreef :
Dat is bij toko/foto niet anders: zowel to/fo als ko/to zijn volrijm.
Het rijmpaar tok/fot (okee, geen bestaande woorden) is assonantie, maar de extra o en dus extra lettergreep maakt alles anders.
Ja, en dat komt doordat die extra lettergreep minder nadrukkelijk beklemtoond / onbeklemtoond is. Zelf noemde je al voorbeelden waarbij de tweede lettergreep eindigt op een sjwa, -ig of -lijk vrouwelijk rijm. Dat geldt echter ook voor koffie / kloffie, aula / Paula.
Niels Blomberg schreef :
De 3 onacceptabele dubbelrijmparen (geïnspireerd op jouw vorige bijdrage) vallen uiteen in 6 volrijmparen, die allemaal een slotmedeklinker missen. Dit vind jij NIET acceptabel.
Ik spreek er geen waardeoordeel over uit, maar dit zijn voorbeelden van assonantie. Het is een geaccepteerde vorm van rijmen. In Engelstalige popsongs kom je het regelmatig tegen, en ook Nederlandstalige rappers maken er succesvol gebruik van. De reden waarom ik het niet als dubbelrijmparen beschouw heeft niet met de ontbrekende slotmedeklinker te maken, maar met de onevenredige nadruk van de twee lettergrepen.
Rosé? / OK!
Taugé? / Nou nee.
Dit zijn wat mij betreft dubbelrijmparen, omdat de tweede lettergreep minstens een vergelijkbare mate van nadruk heeft als de eerste. Hier is evenwel geen slotmedeklinker te zien. (Nota bene: officieel ligt de nadruk bij taugé op de tweede lettergreep, al ken ik ook mensen die het uitspreken als TOUW-gay).
Laakbaar / kaakblaar vind ik om die reden een fraaier rijmkoppel dan laakbaar / maakbaar, omdat ik de neiging heb aan beide lettergrepen eenzelfde mate van nadruk toe te kennen. Met die premisse zou laakbaar / maakbaar rijk rijm genoemd kunnen worden.
En allicht is er voor velen ook een grijs gebied: bestaat bamboe / klamboe uit twee gelijkwaardige lettergrepen of heeft de eerste toch teveel nadruk?