Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Brand

Brand 30 apr 2026 20:17 #1

  • Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1522
  • Ontvangen bedankjes 3193
Brand

Alweer een grote brand in de natuur
Bij Oirschot, in ‘t Harde, Weert en Assen
Defensie wordt gevraagd om op te passen
De Commandant der Strijdkrachten zegt: ‘VUUR!

Wij houden ons gewoon aan onze taak
En wat men ook mag zeggen, telkens Raak!'

www.tubantia.nl/binnenland/generaal-eich...aatregelen~a369e3e1/
Laatst bewerkt: 03 mei 2026 15:06 door Niek Kalberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand 01 mei 2026 10:22 #2

Hoi Niek,

Daar heb je een mooi, actueel onderwerp te pakken. Dat was hier gisteren even schrikken met een heuse NL Alert! Een klein spellingsdingetje: Brabanders hebben soms de gekke gewoonte om plaatsnamen waarin je een 'oo' hoort met 'oi' te spellen. Je zegt inderdaad Oorschot (en ook Oosterwijk en Goorle), maar je schrijft het als Oirschot (en Oisterwijk en Goirle). Zelfs in mijn achternaam is zo'n 'oi' terechtgekomen. Ook dat gaat dus bij veel mensen fout bij het spellen. ;)

Groetjes uit het brandbare Brabant,
Christian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand 01 mei 2026 12:40 #3

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1886
  • Ontvangen bedankjes 2333
Hoi Christian,
Die i is geen typisch Brabants fenomeen. In oudere versies van het Nederlands werden de i en de e gebruikt als verlengingstekens (ik ben even kwijt wat de juiste term is hiervoor, maar misschien weet iemand anders dat). Daar waar we nu oo schrijven, werd dat voorheen als oi geschreven. Je ziet het nog wel terug in woorden als oirbaar. En ook het Wilhelmus heeft het: blijf ik tot in den doet. Dat is altijd wat raar, want het moet rijmen op bloed, waar die e nou juist weer niet die functie heeft als in doet.
Ik weet niet of het leuk is om te horen, maar Brabanders zijn dus eigenlijk best normale mensen :cheer:
Groet,
Jaap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand 03 mei 2026 15:07 #4

  • Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1522
  • Ontvangen bedankjes 3193
Dank voor de uitleg! puntjes op de i gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brand 05 mei 2026 09:08 #5

Hoi Jaap,

Dan zijn we toch niet zo gek als ik dacht. Een hele geruststelling. :-)

Groetjes,
Christian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Jaap Bakker
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

L'Absinthe

De vraag of zij zo moe is van het pezen
gaat ver aan de fatsoensnormen voorbij,
zo’n honderdvijftig jaar ver weg van mij
beroept zij zich op zwijgrechten in dezen

Maar er zijn eerder lichtjaren te vrezen
tussen de twee hier op het schilderij,
hij heeft de dood voor ogen terwijl zij
zichzelf vergeefs met drank zit te genezen

Haar denken draait in cirkels om het glas,
het kosmische scharnierpunt van haar leven
zolang het maar gevuld is met absint

Die groene fee komt dagelijks van pas
bij elke nieuwe poging om te zweven
totdat zij na een crash de bodem vindt
 
LAbsinthe par Edgar Degas 1876
L'Absinthe - Edgar Degas 1875/76 
(Wikimedia Commons)