Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Psychologische test

Psychologische test 16 apr 2021 11:58 #1

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1943

pixabay

Psychologische test

‘Ik heb wat foto’s,’ zei de psycholoog.
‘Bij ieder plaatje moet je me vertellen
welk woord als eerste bij je op komt wellen.’
Hij toonde me een fiets, een tulp, een oog.

Daarna een hamer, een pistool, een jas.
En elke keer zei ik spontaan: ‘Terras.’
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 16 apr 2021 12:04 door Wim Meyles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Psychologische test 16 apr 2021 14:05 #2

Sorry, ik snap 'em niet. Als ik iets uit het nieuws gemist heb, graag een linkje. Ik vind de wijze van ontknoping wel heel leuk.

"op komt wellen": Ik kan me niet voorstellen dat een psycholoog dat woord zou kiezen in dit verband. Eerder: boven komt, of: boven komt drijven, te binnen schiet.

Psychologische test 16 apr 2021 14:34 #3

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Hendrikje,

Dank voor je reactie. De gedachte die me tot dit vers bracht, was de obsessie van het uitgaanspubliek dat helemaal gefixeerd lijkt te zijn op (o.a.) heropening van de terrassen.

Wat de woordkeus betreft: Gedachten kunnen bij mensen komen opborrelen/opwellen (naar boven komen). Van Dale geeft deze werkwoorden als synoniemen van elkaar.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 16 apr 2021 15:15 door Wim Meyles.

Psychologische test 16 apr 2021 18:39 #4

Hoi Wim!
De gedachte die me tot dit vers bracht, was de obsessie van het uitgaanspubliek dat helemaal gefixeerd lijkt te zijn op (o.a.) heropening van de terrassen.

Zoveel had ik begrepen, haha. Ik snapte alleen niet de keuze van die woorden. Zijn die geheel willekeurig? Of zit er een verband tussen? Bijv. fiets en tulp: je gaat met de fiets naar het terras en daar staat een tafeltje met een vaasje met een tulp erin. Zo zijn er nog meer objecten te verzinnen die je op het eerste gezicht helemaal niet met een terras associeert, maar nadat je de clou hebt gelezen opeens als een puzzel op hun plaats vallen.
Gedachten kunnen bij mensen komen opborrelen/opwellen (naar boven komen). Van Dale geeft deze werkwoorden als synoniemen van elkaar.

Dat betwijfel ik ook niet. Het ging mij om de context: psycholoog die aan patient/client uitlegt wat de bedoeling is.

Jouw vers, Wim. Hendrikje vond het leuk genoeg om te reageren, moet je maar denken ;)

Psychologische test 16 apr 2021 19:09 #5

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Hendrikje,

Ik heb geprobeerd om er in elk geval een paar woorden bij te zetten die een doorsnee mens nauwelijks met een terras zal associëren, dit om de clou van de wanhopige persoon in kwestie extra gewicht te geven.

En ja, ik denk dat je gelijk hebt met je opmerking over de relatie psycholoog/opwellen, maar dit was toevallig een nogal poëtische psycholoog ... :)
www.wimmeyles.nl

Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.106 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

De boom in!

…Er zijn opvattingen dat de kerstboom van heidense oorsprong zou zijn. De kerstboom kan dus mooi samen met Zwarte Piet verdwijnen… 

Ik kom, als lid van onze SGP
in actie! Wend me met mijn medevechters
tot de VN, de politiek, de rechters
en vorm een krachtig actiecomité

Wég met de kerstboom! Hak dat onding om!
Dat goddeloos symbool van heidendom!