Frits Criens schreef :
Als een ander wat rekkelijker wil zijn, is dat zijn keuze. etc..
Hier ben ik het helemaal met je eens, Frits.
Frits Criens schreef :
N.B. Wat jij 'kunstgreep' noemt, Remko, is in feite niks anders dan een fout wegredeneren naar het gewenste resultaat,etc. .
Wat ik een “kunstgreep” noemde is in feite niets anders dan wat Jaap Bakker in zijn Rijmhandboek klemtoonverschuiving noemt. (blz. 146-147 in het hoofdstukje Rijmacrobatiek)
Specifiek de voorbeelden die hij aanhaalt bij een gedicht van J. Slauerhoff
Beneden karren raatlen, kranen kreunen,
Hier is het stil, terwijl alleen gitaren
Een oude fado traag en droef opdreunen,
En of karvelen weer de Taag opvaren.
Met het commentaar van J.B. :
“Het woord ‘Taag’ trekt het accent naar zich toe, de lettergreep ‘op’ krijgt minder nadruk, en er ontstaat een keurig volrijm: gitáren / de Táág opváren. De voorlaatste regel verloopt volgens hetzelfde patroon, maar daar heeft de klemtoonverschuiving minder succes omdat het woord ‘droef’ te weinig nadruk heeft. Als er had gestaan ‘Bedroefd een oude melodie opdreunen’, dan was de truc wel gelukt”.