Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Opschudding (een limorick)

Opschudding (een limorick) 10 sept 2025 09:24 #1

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 4142
Opschudding (een limorick*)

Een kaartspeler uit het Noord-Brabantse Boomen
Zat tijdens het schudden behoorlijk te dromen
Hij deelde daar steeds naar verluidt
Dezelfde hand speelkaarten uit
Hij zou dus met grover geschud moeten komen

pixabay

*Een limorick is een verlengde limerick: in iedere regel komt er een versvoetje bij.
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 28 sept 2025 10:48 door Maarten van Petersen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opschudding (een limorick) 10 sept 2025 10:17 #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 6774
Ha Maarten,

Op zich een leuke vernieuwing, maar de kunst van het limerick-schrijven ligt o.a. in het stoeien met de beperkte regellengte. De limorick lijkt me dus vooral een vergemakkelijking van het genre.

NB: plaats nog een t'tje in regel 3.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Olijke dichtsels (light verse, 2025)

Opschudding (een limorick) 10 sept 2025 11:36 #3

• Maarten van Petersen
  • Forumgod
Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie. "de kunst van het limerick-schrijven ligt o.a. in het stoeien met de beperkte regellengte."
Goed dat je dat even benadrukt voor de medelezers, ik zelf heb in een vorig leven honderden (pop)limericks geschreven, dus die kunst en de lol die het geeft om binnen die beperking iets raaks te schrijven, is mij geheel bekend.

Na al die jaren limerickschrijfplezier leek het me nu eens tijd voor een beetje speelse vernieuwing en uitbreiding. Waarom niet, zou ik zeggen? Jij weet als geen ander wat de mogelijkheden zijn als je een nieuwe vorm of variant bedenkt.

Er zijn diverse versvormen waarbij jezelf het aantal versvoeten mag bepalen. Er zijn bv sonnetten geschreven met 4, 5 tot wel 7 versvoeten per regel. Is een goed sonnet (of kwatrijn, etc) schrijven met 7 voeten per definitie eenvoudiger dan eentje met 5? Ik vind van niet.

Ik had in dit geval een ideetje met een amfibrachys metrum in handen, dan zijn er niet veel standaard vormen waar je uit kunt kiezen. Ik overwoog de copla en de limerick, maar kwam al doende uit bij deze tussenvorm: de langere regels die de copla biedt, maar het rijmschema van de limerick. Of deze variant dan een 'vergemakkelijking' is? Ik zelf denk dat het nog steeds een hele kunst is om met een leuke clou te komen en het strakke metrum zonder haperingen vol te houden.

Ik zie de limorick dan ook meer als een speelse variant die dichters wat meer opties geeft wanneer ze een leuke clou in amfibrachys of anapest in handen hebben.

Hartelijke groet terug,

Maarten
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk

Opschudding (een limorick) 10 sept 2025 13:02 #4

Ik vind de naam heel erg leuk verzonnen! Ik moet nog wel even wennen aan de langere regels.

Wat als je regels 3 en 4 gewoon kort zou houden?

Opschudding (een limorick) 10 sept 2025 14:22 #5

• Maarten van Petersen
  • Forumgod
Hoi Hendrikje,

Bedankt voor je leuke reactie.
En toevallig dat je met die suggestie komt voor kortere binnenregels, ik had die optie namelijk ook overwogen, maar experimenterend* met deze variant kwam ik er achter dat verlenging van alle regels logischer is en mij persoonlijk beter bevalt.
Zie het als een limousine/limo: daarbij is niet alleen de buitenkant verlengd maar biedt ook de binnenkant meer ruimte.

Maar mijn prototype is slechts een variant, er zijn wat mij beteft meerdere variaties mogelijk. Als jij eens een limorick wilt schrijven waarbij de binnenregels kort blijven, dan zou ik zeggen: ga je gang.

Vriendelijke groet, Maarten

*Ik had eerder al twee limoricks geschreven als bedankversjes onder mijn KWF collectevers. En daarop had Han ook al een mooie geschreven. Deze hierboven is dus al het vierde exemplaar.

www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/26-S...teun-de-kwf-collecte
Laatst bewerkt: 10 sept 2025 14:30 door Maarten van Petersen.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Christiaan Abbing tweede NK light verse

christiaanlijst

Christiaan Abbing uit Veenendaal is tweede geworden bij het Nederlands Kampioenschap Light Verse Dichten 2020. 
Een van zijn ingezonden gedichten. 

ODE AAN CANON IN D

Die canon hè, die blijft me fascineren
Al denk ik soms: nu weten we het wel
De melodielijn blijft maar repeteren
Het intrigeert vanaf de eerste tel

Al denk ik soms: nu weten we het wel
De componist weet met zijn notenspel
Je oor volledig te hypnotiseren

En zit je even niet zo lekker in je vel
Dan helpt de lome basklank je kalmeren
Je adem daalt, je hart gaat minder snel

Die lage bas, violen hoog en schel
Die langs de notenbalken voltigeren
Eerst kalm, maar gaandeweg ook scherp en fel 

Een fijne achtergrond bij het studeren
Ook onderweg een prima reisgezel
Al denk je soms: nu weten we het wel

Al is er veel meer werk van Pachelbel 
Nu denk je vast: dát weten we nu wel
Je plaat zit vast, je blijft maar repeteren

https://christiaanabbing.wordpress.com

Jurylid Nicolette Leenstra over Christiaan Abbing 
'Die Canon hè, die blijft me fascineren'

Christiaan Abbing , de winnaar van 2019, is een echte Plezierdichter. Hij geniet van constructies met de beperking van rijmklanken. Hierbij behoudt hij een natuurlijke flow. In zijn lichte verzen komen actualiteit én cultuur aan bod. 
Hij heeft mij /de jury vermaakt met zijn gelaagde sonnet over de advocatuur, waarbij hij meesterlijk speelt met  enjambement en ambiguïteit. Ook zijn sonnet  #blijfthuis over hardlopen tijdens corona getuigt van inventiviteit. Hij was een echte kilometervreter. Via drie rijmklanken bewegen wij mee naar de tragische afloop.
Even geslaagd is de parlando klinkende beschouwing over Pachelbels Canon in D. Die Canon hè, die blijft me fascineren. Vergis u niet! Virtuoos gebouwd op twee rijmklanken schreef Christiaan  een pantoumvariant van 6 strofen.  Een goedgekozen vorm:  de regelherhaling illustreert de basso ostinato van de Canon. Muzikaal, geestig, een ironisch slot. Nog een paar kleine onvolkomenheden bijschaven, dan is dit subliem vakwerk.