Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Kermis

Kermis 08 sept 2021 19:39 #1

De kermis is gearriveerd,
een feestje rond de kerk!
Corona bijna afgeweerd,
maar morgen niet aan ’t werk.

Wil jij je centjes heel rap kwijt?
Het lunapark is hot!
Het lijkt precies mijn puberteit:
hier vang je wel eens bot.

Het schietkraam draait op toerental,
maar veelal schiet men mis.
Dat komt omdat men toch vooral
zelf aangeschoten is.

De leverwaarde gaat omhoog,
maar niemand die hier mort.
Wat pintjes drinken aan de toog:
de nationale sport.

De draaimolen zit in het hoofd,
men kent meer downs dan ups.
Gevolg van drank die snel verdooft:
men valt over de rups.

De dag nadien, zo leert men snel,
staat vaak symbool voor pijn.
De hersencellen lijken wel
de botsauto’s te zijn.

Al blijft het lijf haast nooit gespaard
en loopt het zelfs gevaar…
De kermis is een gees'ling waard,
zo klinkt het ieder jaar.
Laatst bewerkt: 09 sept 2021 18:14 door Dimitri Carpentier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kermis 09 sept 2021 16:29 #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 2203
Een vlot en vrolijk vers, Dimitri, waar m.i. nog een paar kanttekeningen bij geplaatst kunnen worden.

- Om te beginnen heb je driemaal het woord 'snel' gebruikt, twee keer in combinatie met het vulwoord 'heel'. Dat lijkt me voor verbetering vatbaar.
- 'Hier vang je weleens bot': het is me niet duidelijk wat je hier precies wilt zeggen.
- Volgens mij is het 'de schietkraam'.
- 'De nationale sport' is in dit gedicht meer 'de plaatselijke sport'.
- 'Draaimolen' en 'botsauto's' lopen metrisch niet lekker.
- Vóór 'Gevolg' zou ik het onnodige ''t' weglaten.
- 'Gees'ling' klinkt wat geforceerd. Het spreekwoord luidt: 'Een kermisgang is een bilslag waard.' Waarom dit woord niet gewoon handhaven?

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Driemaal daags een vers
Laatst bewerkt: 09 sept 2021 16:30 door Wim Meyles.
Bedankt door: Dimitri Carpentier

Kermis 09 sept 2021 17:34 #3

Bedankt voor je feedback Wim, mijn reactie:
- Om te beginnen heb je driemaal het woord 'snel' gebruikt, twee keer in combinatie met het vulwoord 'heel'. Dat lijkt me voor verbetering vatbaar => terechte opmerking, ik heb dit aangepast
- 'Hier vang je weleens bot': het is me niet duidelijk wat je hier precies wilt zeggen => bot vangen in mijn puberteit betekent dat ik ook wel eens naast de 'juiste' greep, net zoals in een lunapark.
- Volgens mij is het 'de schietkraam' => als Belg annex West-Vlaming heb ik de spreektaal gebruikt. Bij ons is het altijd 'het' schietkraam, al heb je grammaticaal vast gelijk.
- 'De nationale sport' is in dit gedicht meer 'de plaatselijke sport'. => ik vind dat 'nationale' beter klinkt
- 'Draaimolen' en 'botsauto's' lopen metrisch niet lekker => niet helemaal akkoord, dus ik heb dit laten staan
- Vóór 'Gevolg' zou ik het onnodige ''t' weglaten. => akkoord, ik heb dit aangepast
- 'Gees'ling' klinkt wat geforceerd. Het spreekwoord luidt: 'Een kermisgang is een bilslag waard.' Waarom dit woord niet gewoon handhaven? => bij ons is dit spreekwoord niet gekend. Bij ons is het 'Kermis is een geseling waard'. Bilslag kent niemand hier. Misschien zijn er toch wel wat verschillen tussen Belgen en Nederlanders ;-)

Kermis 09 sept 2021 18:09 #4

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 2203
Nog even kort commentaar op 'draaimolen' en 'botsauto's', Dimitri. Beiden zijn dactylische woorden, dus je moet echt van de normale beklemtoning afwijken om ze jambisch te laten klinken. Ook zie ik in de context niet echt een reden die antimetrie rechtvaardigt.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Driemaal daags een vers

Kermis 10 sept 2021 18:08 #5

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1137
Wim heeft gelijk.
Draaimolen is dactylisch en dat valt op omdat het gevolgd wordt door een beklemtoonde lettergreep. DraaimolenZIT.
botsauto krijgt de lettergreep "ö" een ongewenste nadruk.

Kermis 11 sept 2021 09:01 #6

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1852
Beste Dimitri,
Inderdaad zijn de verschillen tussen het taalgebruik hier en bij jullie soms groot, dat merk ik als ik bij mijn dochter in Vlaanderen ben.
Het is een goede gewoonte om op dit forum ook het originele gedicht te laten staan zodat de reacties daarop later begrijpelijk blijven.
Dat, en andere nuttige tips, zijn bijeengebracht in de Handreiking, zie daarvoor de rechterbalk onder de kop Forummenu.
Groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 09:04 door Inge Boulonois.
Tijd voor maken pagina: 0.104 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Kristalhelder

Ik stond paf.
Midden in de deuropening, de kop vers gezette  koffie in de hand.
Op de radio zong iemand een lied, zo volmaakt als een gekookt ei.
De tekst was volkomen in evenwicht door de woordklank, vorm, inhoud en opgeroepen emotie, de melodie perfect kloppend, de muziek helder als een kleppend klokje op een alp,  en de stem zuiver als dauwdroppen op trillend spinrag. Je merkt, wel dat zelfs bij mij een onbekende snaar werd geraakt. Van wie was in godsnaam die fantastische tekst en waarom kende ik die niet?
In jaren niet zoiets moois gehoord.
Uit het gesprek dat de zangeres voerde met de wauwelende presentator bleek het een onbekend juweeltje van Annie M. G. Schmidt te zijn en na de uitvoering die ze daarna ten beste gaf van Ik zou je het liefste in een doosje willen doen, dat ik alleen van Donald Jones kende,  wist ik dat de wereld nooit meer hetzelfde zou zijn. 
Donald Jones moet dood om zijn uitvoering, dat wist ik wel.
Jongens en meisjes, de kaarten zeggen dat je de afgelopen jaren veel veranderingen in je leven hebt ondergaan en dat er weer een op komst is die een positieve wending gaat geven aan je  - geef het maar toe - tot nu toe nutteloze bestaan. Dit is het. Er is geen enkel excuus om niét naar een optreden van deze zangeres te gaan.
Voor haar rooster klik hier.