Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Condoleance

Condoleance 28 sept 2012 12:34 #1

zojuist ontving ik je bericht
dat broeder Jan na
een lang en slopend ziekbed
van ons is heengegaan en
hoewel het buiten guur en
somber is, moet ik zeggen:
mijn dag kan niet meer stuk
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:37 door Jacob van Schaijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Condoleance 28 sept 2012 18:15 #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1137
Tijsterblom, zo kan ik het ook:

De oorzaak was tenslotte
zijn drankverslaving.
Men heeft hem begraven
naast een Jeneverbes

Re: Condoleance 28 sept 2012 18:45 #3

Bas, ik vind je reactie prima. Van mij zou het versje verder door het leven mogen als een co-produktie.

Eerlijk gezegd vind ik mijn eigen dichie niet echt geweldig, maar ik wou eens zien hoe de lezers op zoiets reageren. Het valt toch ook wel een beetje buiten mijn normale repertoire.

Re: Condoleance 28 sept 2012 19:01 #4

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Beste Tijsterblom, Ik vind jouw 'dichie' ook niet geweldig, maar we hebben hier te maken gehad met zeer kritiekgevoeligen. Ik probeer sindsdien mijn commentaar voorzichtig te bewoorden. Mijn krantenkolomversje is een bewerking van onderstaand. Ik heb de ouderwetse opvatting dat een gedicht moet rijmen en van metrum moet zijn voorzien. De prozavorm die jij hier toont vind ik te gemakkelijk. Overigens ben ik wel benieuwd naar je normale repertoire.

"De oorzaak achteraf
Was liefde voor de fles
Men dolf een passend graf
Naast een Jeneverbes"
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 19:04 door Bas Boekelo.

Re: Condoleance 28 sept 2012 19:40 #5

Ik behoor niet tot de zeer kritiekgevoeligen. Onlangs heb ik iemand een gedicht laten lezen dat ik wilde publiceren en die meldde terecht het een lor te vinden. Daarmee heeft betrokkene mij behoed voor een fikse uitglijder.

Je opvatting over rijm en metrum deel ik niet, maar ik respecteer hem uiteraard wel. En ik kan zelf ook wel genieten van verzen die aan de klassieke normen voldoen.

Zelf hanteer ik het mogelijk wat vage begrip "melodie". Dat wil zeggen dat ik vind dat een gedicht goed moet klinken. Dat zal ieder persoonlijk anders ervaren, doordat het ook een kwestie van accenten leggen is.

Een deel van mijn "normale" repertoir staat op www.bloggen.be/jvs
Als je het allemaal niks vindt, heb ik daar geen moeite mee.
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 10:16 door Jacob van Schaijk.

Re: Condoleance 28 sept 2012 20:06 #6

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Ik heb e.e.a. van je blog gelezen, naar mijn bescheiden mening is het ( meeste) poëzie, en daar heb ik geen verstand van. Ik vroeg eens aan een niet-rijmende dichter waarom ze niet rijmend schreef, en kreeg als antwoord dat ze dan niet kan zeggen wat ze bedoeld. Maar er zijn wel poëten die rijmend schrijven. Haar probleem leek me de moeilijkheidsgraad.
Prettig weekeinde
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 20:07 door Bas Boekelo.

Re: Condoleance 28 sept 2012 20:35 #7

Helder antwoord. Je sorteert meer effect dan je misschien hebt verwacht. Ik heb er nooit bij stil gestaan dat ik poëet ben en geen dichter. En dat terwijl ik veertig jaar geleden al werd "uitgescholden" voor poëet. Hartelijk dank voor je belangstelling.

Re: Condoleance 28 sept 2012 20:57 #8

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Re: Condoleance 29 sept 2012 08:39 #9

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1852

Cartoon van Lucebert
dat ze dan niet kan zeggen wat ze bedoeld(T sic!). Maar er zijn wel poëten die rijmend schrijven. Haar probleem leek me de moeilijkheidsgraad.

De vette interpretatie is wel gigasnel door de bocht, Bas.
Ik zie haar opmerking in het licht van welbewuste keuze
voor meer gewicht van vorm of inhoud.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 08:54 door Inge Boulonois.

Re: Condoleance 29 sept 2012 17:43 #10

• Bas Boekelo
  • Forumgod
De vette interpretatie is wel gigasnel door de bocht, Bas.
Ik zie haar opmerking in het licht van welbewuste keuze
voor meer gewicht van vorm of inhoud.

Inhoud gaat voor vorm. Kun je het jezelf nog gemakkelijker maken? Waarom of/ of, en niet en/en? Ik heb al eerder betoogd, het doel van de wielrenner is de meet. Het middel is de fiets. Als het doel belangrijker is, gaat de coureur beter met de auto. M.a.w. als wat je te zeggen hebt, zo belangrijk is, waarom moet het er dan toch uitzien als een gedicht?

Re: Condoleance 29 sept 2012 18:19 #11

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1852

Dank voor je reactie Bas!
Ik zeg niet dat inhoud per se voor vorm gaat. Maar soms biedt het gebonden vers te weinig ruimte om te zeggen wat je zeggen wilt in zo verdicht mogelijke taal. Je zult dan een keuze moeten maken. Vind ik in dit geval de vorm belangrijker of de inhoud...
Een dichter zie ik als iemand die op zo geslaagd mogelijke manier iets wil vertellen in de vormen die daartoe beschikbaar staan. Qua vervoer kun je kiezen: wandelend, per auto, fietsend en daarbij desgewenst in de maat zingend als Bas Boekelo of spontaan solfegiërend. Met meer of minder pauzes onderweg. Met spanning genererende enjambementen of afgemeten regels.
Overigens heb ik wel eens van een eigen gedicht twee versies gemaakt: een gebonden en een ongebonden exemplaar. De vaste vorm was ritmischer en evenwichtiger qua vorm, het ongebonden exemplaar bevatte meer spanning en had meer te vertellen.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 29 sept 2012 18:21 door Inge Boulonois.
Bedankt door: Jacob van Schaijk
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

De luchtfiets (Tijd voor wat nieuws)

Luchtfiets

Ik fiets geen lucht en bak geen sla
En bol geen knik
Ik jou geen jij en veer geen la

Ik lak geen lui en klak geen klik
En lier geen tier
Ik vecht geen bek en tak geen tik

Ik scheer geen gek en fluit geen flier
En bal geen voet
Ik slijp geen straat en waai geen pier

Met taal toch ben ik beregoed:
Ik haspel onvolprezen stoet

Luchtfiets

Tijd voor een nieuwe versvorm: de Luchtfiets.

Luchtfiets is een versvorm waarbij de dichter opzettelijk fouten maakt tegen de vervoeging van Niet scheidbare schijnbaar samengestelde werkwoorden en schijnwerkwoorden

Rinkelrooien, laveren, nachtbraken, kwinkeleren, luchtfietsen: dit soort werkwoorden lijkt samengesteld maar is dat niet. Het vermeende werkwoordelijke deel is een bestaand werkwoord. Het vermeende niet werkwoordelijke deel is niet per se aan een woordsoort gebonden, al is het meestal een naamwoord.
Bij vervoeging mogen deze werkwoorden niet worden gescheiden, vandaar de term Niet scheidbare schijnbaar samengestelde werkwoorden.

Scheidt men deze wekwoorden toch dan levert dat een ongrammaticale constructie op. Doet men dat structureel en bewust in een nonsensvers, dan is er sprake van een Luchtfiets.

Een Luchtfiets moet rijmen, maar gepaard rijm is uit den boze, wat betekent dat een luchtfiets uit minstens drie versregels bestaat. Het aantal versregels is vanaf drie vrij, net als het aantal heffingen per regel en het metrum dat uiteraard consequent moet worden toegepast. Ten slotte dit: een gedicht mag pas de naam Luchtfiets dragen als tweederde van het aantal versregels minstens één fout bevat tegen de onscheidbaarheid van Niet scheidbare schijnbaar samengestelde werkwoorden, (afronden naar boven).