Voor de liefhebbers :
Frank van Pamelen schreef de sonnettenkrans : Gisterenmorgen
Opgenomen in de bundel Ikea en andere verzen.
Een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten! (let daar maar eens (naast de soepel geschreven en de zeer vermakelijke inhoud) eens op het zeer gevarieerde gebruik van het rijm – je zou haast gaan denken dat er wel degelijk een krans te schrijven valt zonder rijk rijm in het totaal van alle sonnetten (de verplichte herhaalde beginregel mag je dan uiteraard niet meetellen).
Bovendien vormen de beginletters van zijn eerste veertien sonnetten ook nog eens een
acrostichon (“gisterenmorgen”!!)
Niet geïmponeerd? Bekijk dan ook eens het al door Jaap aangehaalde sonnettenraam van Drs. P
Een serie van veertien(zestien) sonnetten waarin de beginregels het beginsonnet vormen en de eindregels het slotsonnet vormen !!. Te bewonderen in : Het Rijmschap Compleet
(gelukkig bespeurde ik nog net op tijd een 'imperfectie' – t.w. het uitgangsrijm ‘siek’ in zowel klassiek als physiek – zodat er nog altijd een ultieme uitdaging overeind blijft.)
Voor de goede orde : ik sla even een beurt over met het schrijven van zo’n ding ….. maar ik wens Adriaan en Ben uiteraard alle succes toe!