Dag Ben,
Ik pleit er voor om, zoals Jolien dat terecht opmerkt, niet meer ongevraagd "een letter of komma in andermans werk te veranderen". Dit geldt ook voor eventuele illustraties. Moet dat alsnog gebeuren bij een écht storende fout, dan is het zeker netjes om dat in een redactioneel commentaar onder het gedicht te verantwoorden.
In de reactie op Jolien gaf ik aan waariom ik
deze keer tegen de gewoonte in géén overleg heb gepleegd. De keuze en de plaatsing op kerstnacht was haastwerk (Ik had in de editor nog nooit met underscript gewerkt, maar dat heb ik net opgelost.) Bovendien gaf ik al aan voor de voorpagina de voorkeursspelling te prefereren.
Jouw kerstboomfoto. Ik vond die zoals je die aanleverde (ik zeg het netjes) verre van voorpaginawaardig (donker, in verticale positie, perspectivische vertekeningen etc. ). Verkleind weergegeven:
In supersnel tijdsbestek heb ik de vertekeningen eruit gehaald, de foto gedraaid, de boom meer kleur gegeven en er een sterrenanimatie over heen gezet, in de veronderstelling dat…Helaas kon dat laatste niet jouw goedkeuring wegdragen. Die illustratie heb ik meteen van de site gehaald; dan maar zonder.. Ik vraag me trouwens af, terwijl je weet waarom we het fotoformaat beperken tot 300 pixels breed, je niet de moeite neemt om die zelf te verkleinen en recht te zetten.
Tot slot wil ik nog wel kwijt dat ik, zeker nadat ik Jolien net had geïnformeerd over de redenen van de ‘spontane’ veranderingen, ietwat teleurgesteld ben in je empathie en begrip voor de redactie, terwijl je weet dat zij naast het dagelijks ververzen van de voorpagina ook met de tijdverslindende klus van de bundel bezig is.
Groet,
Inge