Hallo Leonora,
‘Hé, wie is dat nou weer?’
‘Ken je dat vrouwtje niet?
Zij maakte anders
In Letterland naam
Zeker haar verzen met
Macramévaardigheid
Samengesteld droegen bij
Aan haar faam’
Ik kan de mededeling (kort samengevat) ‘Ik waardeer de zinnige kritiek die je uitoefent op anderen, maar nu doe je zelf waar je anderen op aanspreekt en krijgt nu dus een koekje van eigen deeg’ niet als een persoonlijke aanval zien, zeker niet als er ook argumenten genoemd worden.
Eerlijk gezegd hield ik mijn mond omdat ik dacht dat er hier sprake was van een stiekeme provocatie en dat je bij kritiek uit de bosjes gesprongen was met de kreet: ‘Aha! Zie je wel! Als ik kritiek op prospects lever gaan jullie die verdedigen en nu ik hetzelfde doe vallen jullie me aan!’
Maar dat is dus niet zo, begrijp ik.
Ik vind de twee 6lgwoorden ook niet sterk en aan elkaar gemacrameed (en ik mag dat zeggen, want ik heb op de PA ook moeten leren macrameeën en vond het gruwelijk, het was niet alleen voor vrouwen weggelegd, deze verschrikkelijke bezigheid gold de hele zachte sector).
Drs. P heeft ook van die constructies, dat is waar, maar dat zijn dan ook niet zijn sterkste.
Hij waarschuwt zelf tegen gekunstelde producten, maar levert ze ook, omdat gekunstelde producten bij de een nu eenmaal als vondst en de andere als gekunsteld overkomen als het grensgevallen betreft.
En grensgevallen zullen er altijd zijn.
En daar wordt dan over getwist.
Je hebt gelijk dat ze wel tellen als ze technisch goed zijn. Als een ollekebolleke correct in elkaar zit is het een correct ollekebolleke, klopt. Maar dan is het nog geen geslaagd ollekebolleke dat de harten doet kloppen.
(En een volmaakt ollekebolleke heeft een Vondst als zeslettergrepig woord en een goede pointe).
Bloeddrukverhogendheid is, als Eigendeegkoekigheid, misschien gekunsteld, (hoe erg en tot wat voor verschrikkelijke bloeddrukverhogingen dat lijdt bij de lezer is erg persoonsgebonden vermoed ik), maar niet fout te noemen en je hebt gelijk als je dat verdedigt, maar dat was de kritiek ook niet.
Maar ik weet bijna zeker dat als een prospect Wegcijferwilligheid had ingeleverd je vooraan gestaan had met kritiek en er discussie was losgebarsten, omdat het weer zo’n grensgeval betreft.
In de zin ‘Er is hier sprake van wegcijferwilligheid’ ligt de hoofdklemtoon op Weg.
De klemtoon op Wil krijg ik pas voor elkaar als er sprake is van een tegenstelling met bijvoorbeeld wegcijferónwilligheid, het is al vaker aan de orde geweest.
Kortom, reden voor discussie waarbij de einduitslag denk ik zou zijn: minstens twijfelachtig.
Maar ik zie dat een van mijn tropische kikkers is ontsnapt en de ondergaande zon tegemoetspringt, dus ik stop in haast.