Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De knikkers of het spel?

De knikkers of het spel? 05 juli 2010 13:42 #1

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1480
De knikkers of het spel?
(wie de schoen past…)

De twee ollekebollekes op de voorpagina joegen spontaan de veters uit mijn schoenen. Niet vanwege de voetbalmetaforen, Leonora, maar wel door het gezochte woordgebruik.
Zo kan ik het ook (wie niet?)

Winst- en verliesgesprek
Voetbal als kansenspel
Is dat een reden tot
Olbolgeschrijf?

6LG-woorden in
Hoogkrommetenenstijl
Wekken de schijn:
Het heeft niets om het lijf

www.hetvrijevers.nl/index.php/leonora-sc...s/1090-ollekebollkes
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 05 dec 2012 10:19 door Katja Bruning. Reden: Link van de betreffende ollekebollekes toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:De knikkers of het spel? 05 juli 2010 15:01 #2

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
Leonora moet natuurlijk zelf reageren, maar ik ervaar de kromme tenen niet, hoor. Wel moet het 'Mannschaft' zijn, en de redactionele titel mist een e (maar dat is ook zo in de forumcategorie van de ollekebollekes, dus dat is wel weer consequent;-)

Re:De knikkers of het spel? 05 juli 2010 15:24 #3

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Arjan,

Ik begrijp dat jij geen moeite hebt met het woord "Wegcijferwilligheid" noch met "Bloeddrukverhogendheid"?

Ik ben geen neerlandicus maar ik krijg spontaan jeuk bij dit soort woorden en zal dergelijke constructies alleen in zeer hoge woordnood toepassen.

Dat lijkt me hier niet het geval.
Laatst bewerkt: 05 juli 2010 15:26 door Ben Hoogland.

Re:De knikkers of het spel? 05 juli 2010 16:30 #4

• Arjan Keene
Dag Ben,

Ik heb zelf wel een zwak voor (nog) niet bestaande woorden (vermoedelijk te danken aan Koot&Bie), maar ik begrijp je reserves wel.
Om dezelfde reden kan ik 'Hoogkrommetenenstijl' dus ook waarderen ;-)

groet, Arjan

Re:De knikkers of het spel? 05 juli 2010 19:26 #5

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1386
"voetbal als kansenspel", leuk, zo'n rood golflijntje er onder. Maar ik zeg niks, ik heb mijn portie wel gehad.

Re:De knikkers of het spel? 05 juli 2010 21:44 #6

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Bas, goed gezien.
Ik heb bewust voor dit niet bestaande woord gekozen. Er zitten nog meer van die nieuwwoorden in. (Daar is er weer één)
Ik ben in een jenbui (oeps, doe ik het wéér)
Ben

Re:De knikkers of het spel? 06 juli 2010 13:58 #7

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Dag Ben,

Goede poezie doet iets met de lezer/luisteraar, heb ik altijd geleerd. En ziedaar, mijn 2 ollekebollekes bezorgden jou spontaan jeuk en ze joegen je spontaan de veters uit je schoenen. Dat zegt toch wel iets van deze gedichtjes.

Groetjes,
Leonora.

Re:De knikkers of het spel? 06 juli 2010 16:28 #8

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Dag Leonora,

'Art is in the eye of the beholder'

Ik waardeer jouw ollekebollekes nog niet, alvorens je hebt uitgelegd hoe je erbij komt om zulke slechte - van bijvoeglijk naamwoorden gemacraméde - zelfstandige naamwoorden te schrijven.

Ik ben benieuwd wat de Nederlandse Taalpolitie over dit soort nieuwe zeslettergreepwoorden te vertellen heeft.

Dit met in het achterhoofd de discussie over het 6LG woord 'hetvrijeversnoviet'. Ik leed in stilte met de heer Klassen mee.

Leonora, ik waardeer over het algemeen jouw suggesties en aanwijzingen zeer.
Ik wens je nu even een slokje van je eigen medicijn toe.

Groet, Ben
Laatst bewerkt: 06 juli 2010 19:29 door Ben Hoogland.

Re:De knikkers of het spel? 07 juli 2010 14:59 #9

• Leonora Schreurs
Dag Ben,

'... hoe je erbij komt om zulke slechte - van bijvoeglijk naamwoorden gemacraméde - zelfstandige naamwoorden te schrijven.'

Het antwoord op je verzuchting, wil ik je niet onthouden. Wat dacht je van het woord 'zeslettergrepigheid' gevormd door van het bijvoeglijk naamwoord 'zeslettergrepig' een zelfstandig naamwoord te maken met behulp van het achtervoegsel 'heid'. Dat is een bestaand principe: aardig - aardigheid, etc.

Cees van der Pluijm heeft zijn verzameling met de beste ollekes van Drs. P zelfs de titel 'Zeslettergrepigheid' meegegeven. Als je dit boek dan openslaat, kom je in het begin al woorden tegen als: herbezienswaardigheid, onoverwogenheid, oninstrueerbaarheid, ononderbrokenheid. Ongetwijfeld staan er nog meer woorden van dit type in, maar die ga ik niet voor je opzoeken.

Of je deze neologismen of die van mij mooi vindt, is een kwestie eigen smaak en voorkeur. Ze voldoen in elk geval aan alle technische eisen.

Groetjes,
Leonora

Re:De knikkers of het spel? 07 juli 2010 18:19 #10

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Wel, Leonora,

Technisch gezien ben ik het met je eens.

Dat het toevoegen van -heid, -schap en dergelijke achtervoegsels een zelfstandig naamwoord vormen is vanzelfsprekend (komt me wel wat germanistisch over).
Of je het ook met elk bijvoeglijk naamwoord kunt doen zonder dat het gekunsteld aandoet is een andere zaak.

Ik hoef natuurlijk niet te zoeken naar nog meer voorbeelden: achterin het boek hebben drs. P. en Van der Pluijm een register op zeslettergreepwoorden opgenomen.

Hierin staan legio goede voorbeelden. Sommige zeer origineel. Het zou me zeer verbazen als er een woord als "bloeddrukverhogendheid" tussen zou staan.

Ik weet niet of de goede oude drs. met zo'n woord zou komen. Ik zou het hem hebben afgeraden.

Er bestaat al een samengesteld zelfstandig naamwoord voor hoge bloeddruk: bloeddrukverhoging.

Jouw vondst is naar mijn smaak onlogisch en vergezocht, ja zelfs lelijk.

Ik ben echt benieuwd hoe je had gereageerd als een "prospect" zulk een nieuw woord in een ollekebolleke zou hebben gepubliceerd.

Met groet, Ben
Laatst bewerkt: 07 juli 2010 18:23 door Ben Hoogland.

Re:De knikkers of het spel? 07 juli 2010 18:50 #11

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1386
Ik zou me er niet mee moeten bemoeien, maar ik het nu eenmaal niet laten. Ik kan de betreffende OB's niet meer terugvinden, dus mogelijk is mijn advies dom of niet ter zake. Ik dacht aan 'bloeddrukverhogende'.

"Met de dosering van dit medicijn moet rekening gehouden worden met de bloedrukverhogendheid en de bloeddrukverlagendheid er van".

Re:De knikkers of het spel? 07 juli 2010 19:00 #12

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Misschien wil Leonora de twee gedichten wel in deze thread invoegen, voor de duidelijkheid.
"Met de dosering van dit medicijn moet rekening gehouden worden met de bloedrukverhogendheid en de bloeddrukverlagendheid er van"

Ik ben zeer benieuwd of er in het Nederlands taalgebied één geneesmiddelbijsluiter te vinden is waar een dergelijke tekst in staat ;)
Laatst bewerkt: 07 juli 2010 19:03 door Ben Hoogland.

Re:De knikkers of het spel? 07 juli 2010 20:05 #13

• Arjan Keene
Bas,

Ze staan op de voorpagina.
Of anders via deze link.

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 11:52 #14

• Leonora Schreurs
Dag Ben,

Als ik het goed begrijp, komt het erop neer dat je mijn zeslettergreepwoord gewoon niet mooi vindt. Dat is jouw mening en daar moet ik het mee doen, want smaak of voorkeur zijn geen objectieve beoordelingscriteria waarover zinnig te discussiëren valt. Maar als je de lezer wilt toevertrouwen dat je mijn nieuwvormingen maar niks vindt, is het niet zuiver om deze belachelijk te maken en de geldigheid van het gebruikte woordvormingsprincipe onbeargumenteerd in twijfel te trekken. Zo’n principe is immers wel een objectief criterium waarover argumenten uitgewisseld kunnen worden.

Later spreek je jezelf dan weer tegen als je beweert dat het betwiste woordvormingprincipe ‘vanzelfsprekend’ is. Dan geef je Drs. P nog ongevraagd advies, om vervolgens met een dooddoener de aftocht te blazen: ‘Ik ben echt benieuwd hoe je had gereageerd als een "prospect" zulk een nieuw woord in een ollekebolleke zou hebben gepubliceerd.’

Dat geeft voeding aan de gedachte dat je mijn zeslettergreepwoorden hebt gebruikt om een aanval op mij persoonlijk te plaatsen, wat ik al begon te vermoeden toen je me ‘een slokje van je eigen medicijn’ toewenste, wat dat medicijn dan ook moge zijn.

Groetjes, Leonora

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 16:43 #15

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Leonora,

Het is een van mijn principes om nooit persoonlijk te worden, hoe kan ik ook, ik ken je alleen van dit forum.

Ik vind deze nieuwe woorden niet goed omdat ze, ondanks technische correcte behandeling, gekunsteld aandoen. Mijns inziens zijn er betere woorden te bedenken. Ik zou willen dat je je daardoor uitgedaagd voelt, in plaats van geïrriteerd. Taalkundig correct of niet, dat is nooit im Frage geweest. Maar er zijn nu eenmaal woorden waar je steil van achterovervalt en denkt: "Wauw wat goed!" en woorden waarbij je een minder goed gevoel krijgt. Voilá de portée van mijn eerste opmerking. Take it or leave it (Ik word er helemaal internationeel van...)

Ik geloof niet dat ik ergens heb geprobeerd ook maar één van jouw opmerkingen belachelijk te maken; ik probeer althans serieus met jou van gedachten te wisselen.

Het 'slokje van je eigen medicijn' is natuurlijk bedoeld als beeldspraak, dat hoef ik jou als dichter niet uit te leggen.

Ook mijn opmerking "Ik ben echt benieuwd... etc." is van diezelfde strekking. Het is zeker geen dooddoener. Ik begrijp best dat jij dat zo ervaart. Ik bedoel alleen maar te zeggen: Kijk niet alleen kritisch naar het werk van nieuwkomers maar ook naar het eigen werk.

Zeker een dichter die, vaak terecht, kritiek op het werk van anderen uit zal ook moeten accepteren dat er af en toe tegengas komt. Zéker als het werk meteen op de homepagina gepubliceerd wordt. Je staat in de spotlights...

Dat - en daar wil ik mee afsluiten - mooi en lelijk persoonlijk zijn heb ik zelf in een eerder blok al beweerd. Ik ben wel vrij om mijn mening te ventileren, mag ik aannemen.

Met groet, Ben
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 16:59 door Ben Hoogland.

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 17:31 #16

• Leonora Schreurs
Beste ben,

Eerst schreef je: ‘Ik waardeer jouw ollekebollekes nog niet, alvorens je hebt uitgelegd hoe je erbij komt om zulke slechte - van bijvoeglijk naamwoorden gemacraméde - zelfstandige naamwoorden te schrijven.’

Dat je mijn zeslettergrepige woorden slecht vindt is je goede recht, daar heb ik geen probleem mee. Maar dat je de vorming ervan in verband brengt met ‘macrameeën’ is denigrerend. Macrameeën was immers in de jaren ’70 iets van quasi alternatieve vrouwen op wie over het algemeen wat lacherig werd neergekeken. Als je door je woordgebruik me in die hoek neerzet, voel ik me als vrouw smalend weggezet.

Datzelfde gevoel heb ik als je me later ‘nu even een slokje van mijn eigen medicijn’ toe wenst. Je zegt dat het beeldspraak is, ook weer een dooddoener, want hoe kan ik die wens van je als beeldspraak opvatten als je geen enkele aanwijzing geeft over welk beeld je het hebt. Welk medicijn Ben? Het kan alleen maar negatief bedoeld zijn, nl. als tegenstelling met de positieve opmerking die eraan voorafgaat. Lees je eigen tekst maar na.

En zo heb je deze discussie aangezwengeld niet over twee in jouw ogen slechte neologismen, maar over de bedenkster daarvan: Leonora Schreurs.

No hard feelings Ben, maar ik laat me door niemand als een makrameeënd rijmvrouwtje wegzetten, zelfs niet als het onbedoeld zou zijn.

Groetjes,
Leonora

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 18:18 #17

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Dag Leonora,

Ook nu gaat de emotie met de ratio op de loop, zo lijkt het.

Macrameeën is nog altijd een vorm van handenarbeid waarin men van touw en kralen met behulp van redelijk ingewikkelde patronen en soms best lastige knooptechnieken producten vervaardigt, die over het algemeen niet als waardevol of prettig ogend worden gewaardeerd. Dat jij daar mogelijk door getraumatiseerd zou kunnen zijn in de seventies kan ik niet weten.

Ik heb zelf in mijn Scoutingtijd het schiemannen nog beoefend, het touwwerk van de zeevarenden.

Als ik die vergelijking doortrek naar jouw ollekebollekes kan ik best zeggen dat ik de zesletergreepwoorden niet kan appreciëren, zonder iets te beweren over de gebruikte techniek.

Wat er verder in jouw hoofd afspeelt heb ik niet veel boodschap aan. Vind jij - mijns inziens ten onrechte - dat ik je heb beledigd of denigrerend heb behandeld, kun je eerst bij jezelf te rade gaan: Heeft Ben dat zo bedoeld? Kom je daar niet meteen uit, dan kun je dat altijd vragen. Ik ben graag bereid uitleg te geven. Dit doe ik echter nooit op voorhand om dat ik vind dat ik niet alles hoef uit te leggen wat ik zeg. Meestal bedoel ik de dingen sec zoals ik ze zeg, zonder bijbedoelingen of negatieve insinuaties. Dat je dat anders opvat is geheel voor jouw rekening.

In plaats van de opmerking over medicijn had ik ook het overbekende "koekje van eigen deeg" kunnen debiteren maar dan had je me waarschijnlijk ook daarmee om de oren geslagen. Het krenkt jouw ego blijkbaar als iemand kritiek uit.

Jouw opvattingen over dooddoeners zijn de mijne niet, klaarblijkelijk.

Zo, als we het verder inhoudelijk eens zijn over techniek en smaak, ga ik nu afdrogen en twee overhemden strijken.

Groet, Ben
Laatst bewerkt: 08 juli 2010 18:25 door Ben Hoogland.

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 18:40 #18

• Theo Danes
  • Theo Danes's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Denk dat jullie met z'n tweeën
Even moeten macrameeën

(Ja, ik barst van de ideeën)

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 18:53 #19

• Hans Manders
  • Hans Manders's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 62
Ben het eens met die trocheeën!

Re:De knikkers of het spel? 08 juli 2010 19:04 #20

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Hallo Leonora,

‘Hé, wie is dat nou weer?’
‘Ken je dat vrouwtje niet?
Zij maakte anders
In Letterland naam

Zeker haar verzen met
Macramévaardigheid
Samengesteld droegen bij
Aan haar faam’

Ik kan de mededeling (kort samengevat) ‘Ik waardeer de zinnige kritiek die je uitoefent op anderen, maar nu doe je zelf waar je anderen op aanspreekt en krijgt nu dus een koekje van eigen deeg’ niet als een persoonlijke aanval zien, zeker niet als er ook argumenten genoemd worden.
Eerlijk gezegd hield ik mijn mond omdat ik dacht dat er hier sprake was van een stiekeme provocatie en dat je bij kritiek uit de bosjes gesprongen was met de kreet: ‘Aha! Zie je wel! Als ik kritiek op prospects lever gaan jullie die verdedigen en nu ik hetzelfde doe vallen jullie me aan!’
Maar dat is dus niet zo, begrijp ik.
Ik vind de twee 6lgwoorden ook niet sterk en aan elkaar gemacrameed (en ik mag dat zeggen, want ik heb op de PA ook moeten leren macrameeën en vond het gruwelijk, het was niet alleen voor vrouwen weggelegd, deze verschrikkelijke bezigheid gold de hele zachte sector).
Drs. P heeft ook van die constructies, dat is waar, maar dat zijn dan ook niet zijn sterkste.
Hij waarschuwt zelf tegen gekunstelde producten, maar levert ze ook, omdat gekunstelde producten bij de een nu eenmaal als vondst en de andere als gekunsteld overkomen als het grensgevallen betreft.
En grensgevallen zullen er altijd zijn.
En daar wordt dan over getwist.
Je hebt gelijk dat ze wel tellen als ze technisch goed zijn. Als een ollekebolleke correct in elkaar zit is het een correct ollekebolleke, klopt. Maar dan is het nog geen geslaagd ollekebolleke dat de harten doet kloppen.
(En een volmaakt ollekebolleke heeft een Vondst als zeslettergrepig woord en een goede pointe).
Bloeddrukverhogendheid is, als Eigendeegkoekigheid, misschien gekunsteld, (hoe erg en tot wat voor verschrikkelijke bloeddrukverhogingen dat lijdt bij de lezer is erg persoonsgebonden vermoed ik), maar niet fout te noemen en je hebt gelijk als je dat verdedigt, maar dat was de kritiek ook niet.
Maar ik weet bijna zeker dat als een prospect Wegcijferwilligheid had ingeleverd je vooraan gestaan had met kritiek en er discussie was losgebarsten, omdat het weer zo’n grensgeval betreft.
In de zin ‘Er is hier sprake van wegcijferwilligheid’ ligt de hoofdklemtoon op Weg.
De klemtoon op Wil krijg ik pas voor elkaar als er sprake is van een tegenstelling met bijvoorbeeld wegcijferónwilligheid, het is al vaker aan de orde geweest.
Kortom, reden voor discussie waarbij de einduitslag denk ik zou zijn: minstens twijfelachtig.
Maar ik zie dat een van mijn tropische kikkers is ontsnapt en de ondergaande zon tegemoetspringt, dus ik stop in haast.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Dubbele moraal 4

God wil bloed zien!

God mag graag wrede offers van u vragen
En mensenbloed dat is Zijn grootste wens
Zoiets zal niet aan Zijn geweten knagen
Geen mens of beest wordt door Hem afgeslagen
Dat eist Zijn souvereine welbehagen
Neem Jezus nou; dat was toch ook een mens?

Ex. 29:18: 'Verbrand de ram in zijn geheel op het altaar. Het is een brandoffer, een geurige gave die de HEER behaagt.'
Ex. 29:36: 'Elke dag moet je een stier als reinigingsoffer aanbieden.'
Lev. 27:29: 'Wanneer een mens eenmaal onvoorwaardelijk aan de HEER is gewijd, kan hij niet worden vrijgekocht; hij moet ter dood gebracht worden.'.
Ez. 20: 26: 'Met hun eigen offergaven maakte ik hen onrein, hun eerstgeboren kinderen liet ik hen offeren, opdat ze in ontzetting zouden beseffen dat ik de HEER ben.'' 

God wil geen offers

God zal geen mensenoffers van u vragen
Ook dierenoffers zijn niet naar Zijn wens
Op vieze zwartverbrande botten knagen
Dat wordt met weerzin door Hem afgeslagen
Veeleer ziet Hij met innig welbehagen
Dat je eens lief bent voor je medemens

Jer. 6:20: 'Wat heb ik aan wierook, uit Seba gehaald, aan kalmoes uit een ver land? Jullie brandoffers aanvaard ik niet, jullie vredeoffers behagen mij niet.'
Jer. 7:21: 'Dit zegt de HEER van de hemelse machten, de God van Israël: Maak van je brandoffers maar vredeoffers: eet zelf het vlees maar op! Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde, heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven over brand- en vredeoffers.'