Mooie interventies Niels, die ollekebollekes, en wijze woorden bovendien.
Iedereen mag kritisch zijn op de gedichten die ik op deze site laat zetten, daar heb ik geen enkel probleem mee. Als het over de technische uitvoering van een gedicht gaat, kan ik met zakelijke argumenten op die kritiek ingaan. Iedereen mag mijn bijdragen mooi of lelijk vinden. Maar als het over esthetische waardering gaat, is die kritiek subjectief. Een discussie daarover verzandt al snel in een welles-nietes. Dat heeft dus weinig zin over kwesties die puur over mooi of lelijk gaan te discussiëren.
Ben vindt mijn zeslettergreepwoorden gekunsteld en gezocht. Zijn goed recht, ikzelf vind ze voor een gelegenheidsollekebolleke beslist acceptabel. Maar Ben doet meer: hij laat me zeslettergreepwoorden macrameeën en hij weet verdomd goed, gezien de leeftijd die zijn foto suggereert, dat dit een neerbuigende kwalificatie is, omdat ze verwijst naar een activiteit die in de jaren ’70 met veel kunstzinnig blabla vooral werd beoefend door zichzelf creatief noemende luxehuisvrouwen die niemand echt serieus nam. Als ik tegen die vergelijking ageer, is dat dus niet omdat ik geen kritiek op mijn gedichten kan velen, maar omdat ik als vrouw niet in de hoek van de macrameesters gezet wens te worden. Tegen deze achtergrond komt de slotopmerking van Bens laatste bericht ‘… ga ik nu afdrogen en twee overhemden strijken,’ op mij nog eens extra provocerend over. Waarom Ben, waarom ben je zo boos op mij? Welk ‘koekje van eigen deeg’ wil je me zo graag serveren?
Groetjes aan allen,
Leonora