Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Joodse ontdekkingstocht

Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 11:35 #1

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Het ollekebolleke op de voorpagina heeft een grappige clou, maar ik heb er toch een paar opmerkingen over, Theo.

Allereerst is het een beetje vreemd dat een rabbi een bh niet als bh zou herkennen. Die constatering alleen zou mijn commentaar niet rechtvaardigen als niet ook het zeslettergreepwoord een foute beklemtoning had om als ollekebollekwoord te kunnen fungeren. Bij "Tweepersoonskeppeltje" ligt de klemtoon op 'soons'. Ik verwijs naar Van Dale waar het woord "Tweepersoonshuishouden" als referentie mag gelden.

Groetjes,
Leonora
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 12:18 #2

• Theo Danes
  • Theo Danes's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Jammer zeg. Dat had ik niet verwacht. Dank voor de harde maar wijze les.
Laatst bewerkt: 25 okt 2010 12:18 door Theo Danes.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 12:32 #3

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
De clou blijft goed, Theo. Ik zou hem in een ander soort gedicht proberen te verwerken.

Groetjes,
Leonora

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 13:59 #4

• Theo Danes
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Beste Leonora,

Ik heb even wat navraag gedaan. Volgens oom Ivo ligt de klemtoon in dit geval onmiskenbaar op de vierde lettergreep en mijn gevoel zegt hetzelfde, dus hij staat er weer.

Theo

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 15:05 #5

• Quirien
  • Quirien's Profielfoto
Ik zou hetzelfde beweren, Tweepersoonshuishouden is volgens mij een ander geval, omdat ook Eenpersoonshuishouden gebruikt wordt. En de grap staat natuurlijk als een huis.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 15:56 #6

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
Theo, toen ik het gedicht vanmorgen las dacht ik: "Jammer van dat zeslettergreepwoord, want de clou is goed." Voor ik mijn reactie plaatste, heb ik Van Dale nog geraadpleegd, die me gelijk gaf en geeft. Ik weet nl. bijna zeker dat de klemtoon niet op "kep" ligt, ondanks de mening van een gerespecteerd dichter als Ivo de Wijs. Die klemtoon zou daar alleen maar liggen als je een tegenstelling wilt creeren: geen tweepersoonsregenjas, maar een tweepersoonskeppeltje. De obeservatie van Quirien doet mijns inziens niet terzake omdat de tegenstelling niet tussen "een" of "twee" zit en er bovendien ook het woord "eenpersoonskeppeltje" bedacht kan worden.
Nou ja.

Groetjes,
Leonora

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 16:36 #7

• Quirien
  • Quirien's Profielfoto
Ik had je reactie maar half gelezen Leonora. je schrijft dat de klemtoon op soons zit en niet op twee zoals ik meende te lezen, dat heb je opgezocht. Dat klinkt toch verschrikkelijk? Als Van Dale zegt dat het

tweeperSOONShuishouden en tweeperSOONSregenjas

is, dan moeten we daar maar van uit gaan. TweepersoonsHUSouden of TWEEpersoonshuishouden klinken me echter veel gewoner in de oren. En ik zou ze dan ook gerust durven gebruiken in een ollekebolleke.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 16:39 #8

• Theo Danes
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Ja, ik voel je standpunt en technisch gezien heb je ongetwijfeld gelijk. Toch denk ik dat in deze context van een verbaasde uitroep de hoofdklemtoon prima op 'kep' kan liggen en dat niet fout of minder natuurlijk klinkt dan met de klemtoon op 'soons'.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 18:41 #9

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1387
Tja, klemtonen, altijd weer een aanleiding voor discussies. Iets anders, en dat vind ik naar voor Theo; ik hoorde een bh al tweelingpetje genoemd worden.Maar dat was 50 jaar geleden. Hoewel ik niet de enige was die het hoorde, ben ik het nooit meer tegengekomen. En zeker niet in een gedicht.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 20:07 #10

• Theo Danes
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik ben wat minder bekend met de beha's van 50 jaar geleden gelukkig, maar vind keppeltje qua beeld sterker dan petje.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 20:27 #11

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Ik schaar me in deze prangende kwestie volledig aan de zijde van Leonora: de verbazing geldt het feit dat het hier een keppeltje betreft dat niet voor één, maar voor twéé personen is ontworpen en tot stand gekomen in de belevingswereld van deze tot Gods Uitverkoren Volk behorende gelovige. Ivo is inmiddels een zwakke bejaarde die ongetwijfeld uit vrees voor zijn intimiderend gespierde neef heeft gesproken en ik hecht dan ook geen waarde aan zijn uitlating in deze kwestie.

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 20:40 #12

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Kijk eens aan, bijval, uit onverwacht hoek, Jaap, al gaat het er in zulke zaken niet om wie gelijk of ongelijk heeft, al hebben we het toevallig wel bij het rechte eind.

Theo, prijs je gelukkig dat je weinig afweet van voorhistorische BH's. Ik begon die ondingen, toch wel iets minder dan 50 jaar geleden, noodgedwongen te dragen, maar toen was zo'n kledingstuk ook nog een soort pantser hoor, zeker als je borsten wat groter waren dan gemiddeld. Het heeft bij mij aanvankelijk tot frustraties geleid. Onderstaand vers moge daarvan getuige.

Groetjes,
Leonora

Puberteit

Mijn moeder zei: “Je bent te zwaar van boven
je borsten worden zonder steun te slap
en ook je rug krijgt zo een flinke klap.”
Al mijn protesten werden weggewoven.

Een vroegrijp lichaam is een nare grap:
ik was pas twaalf en moest eraan geloven,
maar had de aanschaf graag wat opgeschoven,
want mij kwam die bh wel heel erg rap.

Ik gloeide bij het passen als een oven.
De grootste b-cup zat me al te krap
en dat ik slaagde, was op zich wel knap,
al had ik al mijn nagels afgekloven.

Mijn puberteit brak door met groot geweld:
diezelfde dag nog werd ik ongesteld.

Uit: Dicht! De beste poëzie, slamdichters en rapteksten. Rainbowpocket 944, uitg. Maarten Muntinga, Amsterdam 2009. Bloemlezer Henk van Zuiden

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 21:24 #13

• Quirien
  • Quirien's Profielfoto
Zo Leonora, nu begrijp ik je manier van reageren ook een stuk beter. Al kende ik je gedicht al. We plaatsten het zelfs eens, weet je nog?

En als Jaap gelijk heeft, dan zou de klemtoon op twee moeten liggen en niet op persoons. Toch?

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 22:12 #14

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
Precies, want als ik kan helpen de verwarring groter te maken zal ik het niet laten

Re:Joodse ontdekkingstocht 25 okt 2010 22:34 #15

• Leonora
  • Leonora's Profielfoto
Ja Jaap, grote ontregelaar, over een ding zijn we het wel eens wat die klemtoon betreft: hij ligt in elk geval niet op de vierde lettergreep. Ik baseer me daarbij op Van Dale en jij op Van den Born. Al zal Theo beide heren verafschuwen en zich wijselijk meer aan De Wijs gelegen laten liggen.

Groetjes,
Leonora

Re:Joodse ontdekkingstocht 30 okt 2010 09:10 #16

• Peter Knipmeijer
  • Peter Knipmeijer's Profielfoto
Ik schaar me graag aan de kant van Leonora.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Kinkeldekinkel

glasbak

Men zegt dat ik met drank mijn lichaam sloop
Maar als ik flessen in de glasbak kinkel
Voel ik mij zeer gesterkt door het gerinkel