Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 23 mei 2021 10:03 #21

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1237
Aan Niek:

Fantastisch dat je zo snel hebt gereageerd.
Je hebt een eigen regel bedacht voor het begin van de laatste strofe.
Echter, deze regel is volgens afspraak gegeven:

31. Als de schaapjes en de bloemen

Wil je dit nog een keer aanpakken?
Morgen heb ik tijd om de jurering te schrijven.

Alvast bedankt en een groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niek Kalberg

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 23 mei 2021 11:47 #22

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1283
Hij staat er Ben, hopelijk geen ‘kleine lettertjes’ over het hoofd gezien ;)
Succes met de jurering!

Gr, Niek

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 14:34 #23

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
Ha dag Hendrikje, Hendrik, Frans, Jaap en Niek,

Wat een eer om deze gedichtenreeks te mogen jureren!
Ik loop eerst het eerste gedeelte door, dat zijn vers 2 t/m 6.

Met enig houvast aan de gegeven zinnen is er een redelijk consistent geheel ontstaan. Een verhaallijn die zich ontspint met twee elementen: een overvloed aan schapen en een jonge pup. De herder heeft het druk en roept hulp (niet eerder dan nadat hij zijn gsm [Wie gebruikt dat woord nog? Zo snel kunnen archaïsmen ontstaan... Wél een mooie rijmvondst.] heeft teruggevonden.
Dat die invalherderinnen meer van plan zijn dan alleen schaapjes tellen laat zich al gauw raden...

Er ontstaat een orgie. Dat woord heeft mij even doen twijfelen. Naslag leert dat er twee toegestane uitspraken zijn. Dus de klemtoon van dat woord is nooit een probleem. Zelfs niet als je al flink heen bent...

Tot zover een ex-aequo voor alle deelnemers. Het verschil moet van de eindverzen komen. Wie verdient de erepalm?

Frans borduurt voort op het orgie thema. Hij verwoordt een tegenstelling tussen de fris opgestane schaapjes en bloemen en de uitgebluste deelnemers aan het seksfeest. Het gezegde: "aan het einde van iemands krachten zijn" vraagt om een meervoud van "krachten".

Jaap reflecteert op het gebeurde vanuit de optiek van de flora en fauna en wenst de mens een androgyne houding toe.
Tsja, dat is een lastige omdat de term androgyn meerdere betekenissen kan hebben.
Uit de wikipedie haal ik de volgende klassering: Een persoon die zich niet mannelijk en niet vrouwelijk voelt, zich juist mannelijk én vrouwelijk voelt of iemand die gevoelsmatig tussen beide seksen staat.
Wat de betekenis ook zij: ik kan de verzuchting niet plaatsen vanuit het voorafgaande gedicht. Zou er in dat geval geen orgie ontstaan zijn?

Hendrikje ziet de volgende morgen naar de ellende die is veroorzaakt: het hele feest staat al op de socials en is zelfs viraal gegaan. Men kan zelfs in een schaapskooi niet meer losgaan! Ik vraag me alleen af wie precies die boerenbengels zijn.

Hendrik ziet het vervolg onder ogen: de herder is niet meer in staat om nog te werken en laat de hond de schaapjes hoeden. Bij het woord onomwonden heb ik wel mijn vraagtekens. Dit woord wordt vaak gebezigd in de vorm van onverholen, cru, onverbloemd, openhartig. Ik vraag mij af of de herder hier vanuit zijn hart spreekt als hij de hond het commando "alle eer aan jou" geeft, of is hij gewoon te moe?.

Niek vervolgt ook de orgie gedachte en laat alle snollebollen hun onschuld verliezen. Mag ik bij zo'n relatief nieuw woord even twijfelen over de klemtoon? Ik zet de computer aan het werk en vind in de etymologiebank het woord "snollebol": snollebol(lie): (vnl. jeugdtaal) uitbreiding van het woord snol.
Er vanuit gaande dat het stamwoord "snol" is zal ook bij de uitbreiding de hoofdklemtoon op dat woord blijven liggen.

Een aantal toegepaste vierlettergrepige woorden zijn dus niet allen even zuiver op de graat als het gaat om de van tevoren afgesproken klemtoon. Bij "vuilbesmeurde" heb ik zo mijn twijfels. "Witgewolde" was al op het randje. Bij "Afgezonderd" valt de klemtoon op de eerste lettergreep. Het is wel een mooie keuze en suggereert in de context van het gedicht veel meer dan de letterlijke betekenis. In het geheel van de jurering heb ik deze kleine verschillen niet heel zwaar laten wegen.

Al met al hebben we te maken met een goed geslaagd samenwerkgedicht. Hulde hiervoor!
Toch moet er een winna(a)r(es) worden benoemd.

Met een zeer nipt verschil - en dat is deels gevoelsmatig en niet in een taalanalyse te vangen - is mede door de verrassende woordkeuze en de actualisering van het gedicht Hendrikje de winnares geworden.

Hendrikje, hulde hiervoor. Ik hoop dat je een nieuw samenwerkgedicht wilt presenteren, in welke versvorm dan ook.

Hartelijke groet aan allen,
Ben

Abraham Bloemaert, Theagenes ontvangt de erepalm van Chariclea, 1626, Mauritshuis
Laatst bewerkt: 24 mei 2021 14:44 door B.J. Hoogland.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 15:24 #24

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 653
Gefeliciteerd, Hendrikje.

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 16:33 #25

Proficiat, Hendrikje. Ben, dank voor je gedegen jurering!

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 20:42 #26

• Hendrik te Paske
  • Hendrik te Paske's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 279
Hendrikje, hartelijk gefeliciteerd!

Uit de beoordeling van Ben begrijp ik dat mijn slotstrofe niet is opgevat zoals ik hem bedoeld had:
De herder, ’s morgens vroeg nog niet in de kleren (onomwonden), beseft dat hij die wilde nacht te danken heeft aan zijn collie die de dag ervoor zo attent was om hem zijn rinkelende gsm te komen brengen.

Kortom, ik had dus helderder moeten formuleren!

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 21:14 #27

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
Ha dag Hendrik,

Nee inderdaad, dat had ik er nooit achter gezocht.
In light verse is vaak de betekenis vrij letterlijk aan de oppervlakte te vinden.
Man, als ik het nu teruglees met jouw uitleg erbij, dan heb je pure poëzie geschreven.
Maar er is in de vorm van de spicht maar heel weinig plek om voldoende duiding te geven.
Dus heb je gelijk: jouw formulering was hier te cryptisch.

Met groet, Ben

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 21:57 #28

Dank je wel Ben, en dank jullie wel :) Ik vond het leuk om mee te doen en het gedicht te zien groeien. Het spannends is het einde: elk slot is een leuke verrassing.

Hendrik, ik had jouw bedoeling er ook niet in gezien, maar na de uitleg gelezen te hebben, begrijp ik niet dat ik het niet zag, haha! Slaat trouwens "aan u de eer" niet op iets wat nog moet komen, ipv op iets dat al gebeurd is? Als ja, dan verklaart dat misschien waarom we het niet zagen.

Volgend samenwerkgedicht. Het wordt weer een spicht. Ik vind het een frisse, pakkende vorm, uitdagend en tegelijk niet te moeilijk. "Op de grote stille heide" heeft bewezen dat de vorm zich leent voor een logisch, lopend geheel.

Paar dagen pauze en dan volgt SAMENWERKGEDICHT SPICHT XXXII.

SAMENWERKGEDICHT - SPICHT XXXI 24 mei 2021 23:58 #29

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1283
Gefeliciteerd Hendrikje, terechte winnaar!
Benieuwd naar de volgende Spicht (ik ga toch eerst maar eens de regels bestuderen..)

Groet, Niek
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

EURO 2012

Het wordt wat stiller na die ene panna.
Wanneer er geen Oranje doelpunt komt,
dan zijn de OE’s en AH’s geheel verstomd.
De thuistap schenkt slechts schuim, geen Hemels Manna.

Na ’t laatste fluitsignaal wordt niet gewacht:
de beeldbuis dobbert eenzaam in de gracht.