|
Welkom,
Gasten
|
|
Oom Karel was een groot en vaardig spreker
Hoe fel ook de discussie, hij hield stand Verdedigde zich zelfvertrouwd en zeker En had steeds zijn emoties in de hand Hij stond paraat met klare argumenten Poneerde, demonstreerde, gaf repliek En velde zeer gericht zijn opponenten Maar hóe precies? Wat was zijn methodiek? Ik maakte voor mezelf een analyse Een structurele schets van zijn betoog Wat bleek: de basis van zijn expertise Lag in een weldoordachte spanningsboog Als eerste selecteerde hij zijn plussen Die gaf hij elk een plek, naar hun gewicht De minnen plaatste hij daar keurig tussen Aanwezig, maar iets minder in het zicht Met mathematische berekeningen Bepaalde hij vervolgens stap voor stap De woordenstroom die hij zou doen ontspringen Van invalshoek tot aan genadeklap De taal, de toon, de timing en de snelheid Hij bracht ze met elkaar in harmonie Plus humor, nonchalance, flair en felheid Als componenten van zijn strategie Tot slot gebruikte hij zijn stijlfiguren Herhaling, metafoor en hyperbool Zo brak hij, na minuten of na uren De weerstand van de grootste tegenpool Ik concludeer dan ook dat, in essentie Relaties tussen spanning, weerstand, stroom De grondslag vormden van zijn eloquentie Ik noem die samenhang graag Wet van Oom |
|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
Je werk heeft weer een midweek opgeslokt
Je was er voor het krieken van de dag
En bleef tot ver na zessen aan de slag
Drie maal heb je als laatste uitgeklokt
Men heeft je met een zak vol geld gelokt
Dus heb je ook geen reden tot beklag
Jij ging voor vlugge rijkdom overstag
Je leeft je leven snel en opgefokt
Op vrijdagavond zit je doodmoe thuis