Katja Bruning schreef :
Dat is goed nieuws, Joost!
Wil je me nu nog wel kennen, als Nuttig Lid van de Maatschappij? En zo kom je ook nog eens ergens, tenslotte bestaat Nederland uit Amsterdam en de provincie.
De combinatie van een nogal zware inhoud met een licht metrum vind ik juist goed en geraffineerd.
Mijn bezoek aan 'Het Vrije Vers' is mijn bezoek aan de provincie. (hahaha!)
Ik denk dat we kunnen concluderen dat het gedicht vrij geslaagd is. Geraffineerd: dat zou ik graag zijn, but I don't think I'm quite there yet.
Om ook Bas' commentaar mee te nemen: enjambementen en elisies, daar heb ik persoonlijk geen moeite mee (zoals jij wel weet, Katja). Zeker enjambementen niet, daar houd ik juist erg van.
Ik geef toe dat het in een wat strakker gedicht mooier zou zijn om in ieder geval elke strofe met een punt te kunnen eindigen, maar om dat voor elkaar te krijgen zou ik over elk gedicht waarschijnlijk een jaar moeten doen. En weinig gedichten zijn me dat waard.
'Normaal' en 'minimaal': zeker zolang het niet om het eind van een gedicht gaat, heb ik daar geen moeite mee, 'site' en 'tijd' al helemaal niet. Met alle respect, maar als je zo redeneert, kun je geen poëzie schrijven.
En vind je niet dat gedichten juist de plek zijn voor persoonlijke dingen/problemen? In dit geval gaat het om het 'lyrische ik', en is het niet autobiografisch (vrouwen verlaten mij niet, ik verlaat HEN), maar als er een artistiek produkt op tafel ligt, niet bestemd voor persoonlijke consumptie, dan mag je aan mij, de lezer, alles kwijt.