Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Plof

Plof 27 feb 2013 16:01 #1

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1857
Bom vliegveld Eelde tot ontploffing gebracht.

Een Duitse vliegtuigbom van 500 pond vlakbij Groningen Airport Eelde is tot ontploffing gebracht.
De Explosieven Opruimingsdienst Defensie vernietigde de bom op de plek waar die boven de grond was gekomen. Het ging om een explosief uit de Tweede Wereldoorlog.
Vliegveld Eelde werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter als zogeheten Einsatzhafen gebruikt, een vliegveld ter ondersteuning.

Plof

Ik ben een dikke donder
Ik heet vijfhonderdponder
En niets is ongezonder
Bij ’t wroeten in een perk

(-dan...)

Dat na een uurtje graven
Bij d’oude Einsatzhafen
Defensie op moest draven
– Althans dat lijkt me sterk –

Als bom bleef ik graag rusten
Een grote zelfbewuste
Op knaleffect beluste
Van Duits of Engels merk

Maar nee, men kwam mij meten
Beklopte mijn gespleten
En zwaar door roest versleten
Onveilig binnenwerk

Nu moest ik wel aanvaarden
Dat men mij dood verklaarde
Ik kreeg van meters aarde
Een tijdelijke zerk

Werd bij die werkzaamheden
Voorzichtigheid gemeden
Dan werd voor u gebeden
En lag u in de kerk...

Het was niet meer te stoppen
Mijn hart mocht één keer kloppen
Toen ging ik naar de knoppen
In ’t vredig Drentse zwerk
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 10:59 door Ben Hoogland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bas Boekelo

Re: Plof 27 feb 2013 22:37 #2

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 30
Mooi.En goed te zingen op de melodie van 'Oren' van Drs.P.

Re: Plof 28 feb 2013 02:20 #3

• Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 462
Op zich een aansprekend gegeven en er zitten zeker mooie fragmenten in.
Maar mag ik toch een paar opmerkingen maken?
1. Hoe wordt hier gedacht over het rijmen van 'hafen' op 'draven' enz.?
2. 'En niets is ongezonder...' leidt een vergelijking in die noodzakelerwijs moet worden gevolgd door 'dan...' En dat mis ik hier.
3. Hoe wordt hier gedacht over het rijmen van 'aanvaarden' en 'verklaarde'?
4. Ik begrijp de een na laatste strofe niet. Er werd bij deze actie juist geen enkele voorzichtigheid gemeden. Ook snap ik het liggen in de kerk niet als voorzichtigheid onverhoopt wél vermeden werd? Wordt gesuggereerd dat je dan dood bent? Wie? Is het een tussenstrofe die iets aangeeft (ook al door de cursivering) als 'stel je voor dat'? Ik zou deze strofe er gewoon uitlaten.
5. En '...steeg ik naar mijn toppen' lijkt me een uit rijmdwang geboren onduidelijke regel.
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 02:20 door Hans Mooi.

Re: Plof 28 feb 2013 10:50 #4

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Dag Hans,
Dank je voor jouw reactie. Even tussen twee werkzaamheden door wat snelle antwoorden en daardoor wellicht ongenuanceerd...

1. Hoe wordt hier gedacht over het rijmen van 'hafen' op 'draven' enz.?
Ik had eerst het woord Einsatzhafen vernederlandsd naar einsatzhaven maar vond dat niet fraai. Ik heb het daarom bewust laten staan. Drs. P. zou het niet goedkeuren. Een zwak argument is, dat ik als oorspronkelijke Amsterdammer in de uitspraak niet veel verschil maak tussen de v en de f.

2. 'En niets is ongezonder...' leidt een vergelijking in die noodzakelijkerwijs moet worden gevolgd door 'dan...' En dat mis ik hier.
Dat klopt. Ik heb daarmee geworsteld. Terecht dat je hier over valt. Wellicht is dit niet te storend, soms vul je zelf zo'n woord in tijdens de pauze tussen twee strofen. Nog geen idee hoe dit te repareren.

3. Hoe wordt hier gedacht over het rijmen van 'aanvaarden' en 'verklaarde'?
wel of geen 'n' aan het eind van het rijmwoord? Ik heb daar gen problemen mee, zeker niet omdat dit een vers is wat het met name van de voordracht moet hebben. (ook hier: Amsterdammers spreken de eind-'n' niet uit...)

4. Ik begrijp de een na laatste strofe niet. Er werd bij deze actie juist geen enkele voorzichtigheid gemeden. Ook snap ik het liggen in de kerk niet als voorzichtigheid onverhoopt wél vermeden werd? Wordt gesuggereerd dat je dan dood bent? Wie? Is het een tussenstrofe die iets aangeeft (ook al door de cursivering) als 'stel je voor dat'? Ik zou deze strofe er gewoon uitlaten.
Ik zie het als een reflectiemomentje, een stilte voor de blast, een klein gebed zo je wilt. Gelukkig verstaan die EOD-ers hun vak.

5. En '...steeg ik naar mijn toppen' lijkt me een uit rijmdwang geboren onduidelijke regel.
Daar ben ik het niet mee eens. Maar ik weet wel iets beters, Zie gedicht.

Groet, Ben
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 11:02 door Ben Hoogland.

Re: Plof 28 feb 2013 15:07 #5

• Hans Mooi
  • Forumgod
Natuurlijk in de eerste plaats complimenten voor het feit dat je in de mooiste provincie van ons land bent komen wonen.
Ook vind ik het prettig te merken dat een doorgewinterde lichte verzenmaker op deze wijze op mijn opmerkingen reageert.
En het 'naar de knoppen gaan' lijkt me inderdaad een aanmerkelijke verbetering.
En nog even over mijn derde punt:
Bij mijn eerste poging tot het maken van een pleiade stuitte ik op dat probleem, omdat ik een aantal rijmwoorden op 'gedachte' moest vinden en dus infinitieven als 'wachten' enz. uit de weg ging, beducht als ik ben voor de preciezen onder ons. Ik heb het me dus onnodig (?) moeilijk gemaakt en vind dat de jury deze zelf ingebouwde handicap best mee mag nemen in de beoordeling.
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 15:09 door Hans Mooi.

Re: Plof 28 feb 2013 16:15 #6

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Frank van Pamelen (voor mij een groot inspirator) lost dit soort problemen zo op:
(kijk vooral naar het laatste gedicht op William Shakespeare)

Bedankt door: Hans Mooi

Re: Plof 28 feb 2013 16:53 #7

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1903
Hans Mooi schreef :
Bij mijn eerste poging tot het maken van een pleiade stuitte ik op dat probleem, omdat ik een aantal rijmwoorden op 'gedachte' moest vinden en dus infinitieven als 'wachten' enz. uit de weg ging, beducht als ik ben voor de preciezen onder ons. Ik heb het me dus onnodig (?) moeilijk gemaakt en vind dat de jury deze zelf ingebouwde handicap best mee mag nemen in de beoordeling.

Ha, ha, daar trapt de jury mooi niet in, Hans.
Je hebt namelijk nog tot zondagnacht (24.00 uur) de tijd om lekker aan je pleiades te schaven.
En hierbij geef ik je (voor de allerlaatste keer) )de hint dat je op dit ogenblik nog maar één ijzer in het vuur hebt. De pleiade “Natuurlijk” zou nl nu nog steeds vanwege een vormfout in regel 3 onherroepelijk afgekeurd worden ;-)
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 16:54 door Remko Koplamp.

Re: Plof 28 feb 2013 17:47 #8

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1450
Mag ik even meedoen? aanvaarde/ verklaarden is een twistpunt zelfs tussen Drs.P en Ivo de Wijs. Toevallig vanmiddag hun standpunten daarover herlezen, en voor beide meningen is wat te zeggen. Persoonlijk mijd ik dat probleem zoveel mogelijk, maar helaas kan ik het me niet altijd veroorloven. Het hafen/ draven rijmt niet in het ABN, en dat is toch de taal waarin wij hier schrijven. En anders moet het consequent in dialect geschreven.

Re: Plof 28 feb 2013 18:11 #9

• Hans Mooi
  • Forumgod
Maar wijze en rechtvaardige Remko (een beetje slijmen met de jury kan nooit kwaad),hoewel je me de allerlaatste hint lijkt te hebben gegeven, wil je toch nog één keer met je vrije hand over je dichtershart strijken en me verklappen wat de vormfout is in regel 3?
Die had ik gisteren na terechte kritiek van Inge al veranderd en ik vraag me koortsachtig (ja ja `t is warm hier) af wat er nu nog aan mankeert qua vorm.

Re: Plof 28 feb 2013 18:16 #10

• Hans Mooi
  • Forumgod
Sorry, `k neem mijn laatste opmerking (behalve het slijmgedeelte) terug. Ik zat maar versvoetjes te tellen en congruentieverschijnselen te bestuderen.. en ineens ging ook hier het licht aan.
Ik zie de fout dus al.

Re: Plof 28 feb 2013 19:52 #11

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2552
Hans, mijn antwoorden op twee van je vragen.
Zowel de rijm van 'hafen' en 'draven' en die van 'aanvaarden' en 'verklaarde' kan in mijn optiek. Als iemand die het dichterschap begonnen is met vrije verzen, ben ik geneigd om meer gewicht aan de inhoud dan de (toch wat enge) vorm toe te kennen.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

LØTER

Is er een zaadtekort?
Deens spul is waardeloos!
Heb je wat over, kom op,
Wees geen vrek!

Zelf kom ik gráág in het
Masturbatorium
Net zo lang tot ik het
Niet langer trek

Nederlandse vrouwen bestellen steeds vaker zaad in Denemarken.