Hoi John,
Leuk weer van je te horen. Ik herken het dat de drive om een nieuw triolet te maken af en toe weer de kop opsteekt.
In mijn overtuiging is een triolet goed wanneer het meteen begrepen wordt. Zo niet, dan is het niet goed gedaan.
Je hebt deze bijna doorgrond. Mijn idee was juist dat het kind wel verf aan zijn handen heeft maar dit (zoals een kind dat kan doen) stellig ontkent hoewel het overduidelijk is dat het wel zo is.
(Ik heb Groen echter allang losgelaten)
Ik denk dat je het beste goed geslaagde trioletten kunt analyseren. Wat heeft de dichter gedaan? Waarom is het zo goed? Neem alles mee. Aantal voeten. Mannelijk/ Vrouwelijk rijm? Welke zinnen veranderen van betekenis: 1, 4 en 7? 2 en 8? Alle vijf? Kan ik ook draaien met iets wat zo voor de hand ligt?
Verder denk ik dat we allebei beelddenkers zijn. Hiermee bedoel ik dat we in ons hoofd snelle stappen maken die we op papier overslaan. Voor de beelddenker zijn de stappen hartstikke logisch, voor de lezer abracadabra. Dit komt vooral in het triolet tot uiting. De overgeslagen stappen dienen duidelijk gemaakt te worden. Vergeef me als ik er naast zit of als je er niets mee kunt.
Ik ben benieuwd naar je ideeën. Soms kan een blik van een ander je iets geven wat je niet ziet.
(en als je het forum te spannend vind, mag je me gerust een mail sturen - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
Maar boven alles, ik ben ook gewoon leerling, hahahaha.
Grote groet,