René,
Ik ben zeker benieuwd naar jouw mening maar ik plaatste het vooral hier omdat jouw triolet de inspiratie was voor mijn triolet. Het heeft een soortgelijk thema, man en vrouw en hun 'liefdes'-relaties.
Overigens vind ik jouw triolet een goed triolet. Ik zie meteen de meerdere betekenissen van houwen, uithouwen van een buste in marmer bijvoorbeeld en van iemand houwen en erop los slaan. Jammer dat dit niet breder wordt gewaardeerd hier.
Christian Grey is een hoofdpersoon in de roman
Fifty shades of Grey (Vijftig tinten grijs). Hier was het een en ander om te doen toen het uitkwam, Google dat maar eens.
Ik heb regel 3 aangepast. Het woord 'nadat' kan ik niet gebruiken in verband met het metrum.
Regel 4 heeft geen vraagteken nodig, het is een retorische opmerking; vandaar de dubbele punt aan het eind. Het antwoord staat in regel 5.
Wat betreft de laatste regel. Ik ben gebonden aan de regels van het triolet. Ik vind zelf dat het wel kan.
ChatGPT zegt er o.a. het volgende over:
"Dat gaat erom" is informeel Nederlands en wordt vaak gebruikt in gesproken taal, terwijl "Het gaat erom" meer gangbaar is in geschreven taal en formele gesprekken. Beide zijn correct, maar het gebruik ervan kan afhangen van de context en de situatie waarin ze worden gebruikt.
Bedankt voor je feedback en ik hoop dat het je inspireert om je te blijven bezighouden met het triolet.
Met groet,
John