Beste collega-dichters,
Het oude jaar is moe. Het heeft veel meegemaakt. Nog even en het wordt in een stil hoekje geparkeerd en door een vers nieuw jaar vervangen. Wat gaat dat jaar ons brengen? Vrede in alle onrustige landen? Lagere energieprijzen? Dalende ziektenkosten? Minder armoede? Kunnen we weer fijn op reis? Het zijn maar een paar vragen die me zo te binnen schieten...
Het einde van een jaar is een typisch moment voor reflectie. Even achteromkijken vooraleer we weer vooruit racen. Dit is dan ook de uitdaging voor deze afbakopdracht. AFBAKopdracht? Nee u krijgt een carte blanche om een eindejaarsgedicht te schrijven. Het onderwerp is vrij. Jaaroverzicht, vooruitblik, gebeurtenissen, personen (al dan niet overleden), eigen ervaringen, emoties, noem maar op...
Wél zijn er een aantal voorwaarden waaraan het gedicht moet voldoen.
Vorm: Perzisch (oosters) kwatrijn. Rijm: aaba. Lekker kort maar best pittig.
Het aantal kwatrijnen staat vrij. Het mag een losse reeks zijn, een ketting of een krans. Wie een krans schrijft verdient wel extra waardering. Een nieuwe eigen vormcreatie scoort ook hoog.
Hoe ziet een kwatrijnkrans eruit? Als volgt: aaE1a bbE2b ccFc ddE3d E1E2FE3. Denk goed na over de regels E en F.
Regellengte: vijfvoetige jambe is het meest gebruikelijk. Maar tweevoetig vuurwerk met een kort lontje waardeer ik ook.
De eerste twee regels van elk kwatrijn mogen één zin vormen. De derde (niet-rijmende) regel relativeert, stelt uit, keert de situatie om. De vierde regel is de inkopper, de conclusie, het "aaaahh! van het vuurwerk.
Rijm: mannelijk of vrouwelijk, net hoe het uitkomt. Als de a-regel mnl is, dan is de b-regel vrl. En andersom.
Tot wanneer ga ik niet naar de resultaten kijken? Zondagavond 8 januari om 24 uur sluit de inzending. Daarna kunt u de uitslag verwachten.
Ik wens u een inspirerende start van het nieuwe jaar toe. Veel dichtplezier!
Met groet, Ben