HVV Afbakvers 53: het juryrapport
JURYRAPPORT
Om maar met de deur in huis te vallen: het aantal inzendingen valt tegen. Misschien is de opdracht iets te veel dichtgetimmerd door de vele verplichte rijmklanken. Hoe dan ook, ik hoop dat HVV’ers – of ze nu wel of niet hebben meegedaan – iets hebben geleerd over omzetrijm.
De inzenders wil ik des te meer bedanken. Het gaat immers niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit.
Er waren twee varianten om uit te kiezen. Opvallend genoeg heeft iedereen (spoiler: inclusief ikzelf) gekozen voor de verleden tijd.
Bij de beoordeling van de gedichten heb ik gekeken naar het creatiefste gebruik van de gegeven rijmklanken.
“Grootverbruiker” van Wim en “Compulsief” van John hebben een constructie die de jury minder kan bekoren. Op zich wel aardig gevonden, zeker
dieetclubraad. Desalniettemin, deze gedichten delen plaats vier.
“Muurvast” van Maarten is de eerste inzending. Merk op dat dit gedicht een titel heeft, wat niet altijd het geval bij afbakverzen. De andere inzendingen hebben dit goede voorbeeld gevolgd.
Het slot is toch nog onverwachts. Daarom een welverdiende derde plaats.
Op de tweede plaats staat “Liefde gaat door de maag” van JW vanwege het creatieve slotwoord “vrouwgebraad”, een aardige variatie op het thema
-gebraad dat in veel gedichten terugkomt.
De winnaar is “Geen decorum” van John. Door slim gebruik te maken van enjambement gaat dit gedicht een geheel andere kant op dan de andere. De slotregel met
een mij onbekende uitdrukking is erg origineel.
Dus John, hartelijk gefeliciteerd en veel succes met afbakvers 54.
Tot slot mijn eigen gedicht:
Holle Bolle Gijs
Gijs liet zich het eten smaken;
daardoor werd hij kamerbreed.
Alle remmingen ontbraken
dus er moest een plan gesmeed.
“Gijs, het zal je op gaan breken
dat je geen gerecht versmaadt.”
Ondanks soebatten en smeken
at Gijs tien stuks wildgebraad.