Afbakvers 60 - de resultaten
We zijn 14 gedichten rijker in de context van een detective. Over de hele linie merk ik dat er veel aandacht is besteed aan elk vers. De opdracht is (gelukkig) goed begrepen. Er is een variëteit aan invalshoeken en aandachtspunten gekozen. Een hoog niveau met een aantal uitblinkers.
Voordat ik verder ga wil ik nog even aangeven dat detectives met humor mij bijzonder vermaken. Mijn absolute nummer 1 is Inspector Clouseau ( The Pink Panther films). Momenteel volg ik 2 series:
'Only murders in the building', een aanrader.
'Elsbeth' , een soort vrouwelijke variant van Columbo, hilarisch.
Ik ga iets zeggen over de ingezonden verzen en maak dan de winnaar bekend.
-40, -39, -38, -37 (Steven)
In deze 4 korte en bondige verzen worden de verschillende betekenissen van
spoor en
sporen gebruikt.
Mysterieuze titels. We moeten ons speurtalent inzetten. Mijn interpretatie is dat als je het aantal regels van het vers optelt bij het getal dat je dan uitkomt op 42, het aantal regels uit de opdracht. Wellicht wil Steven dit nog ophelderen.
Spoorloos (Wim G.)
Regel 6: spoor
De hoofdpersoon speurt en speurt maar tevergeefs. Maar naar wie of wat dan? Leuke clou die ruimschoots aan de opdracht voldoet.
Een dodelijk streven (JW)
Regel 7: aangespoord
JW laat zich inspireren door de tragische dood van Evelyn McHale (1923-1947).
Ik vind het een ijzersterk gedicht met een dito afsluiter.
routine (Ben)
Regel 7: spoorslags
Er is wat gruwelijks gebeurt. Aanwijzingen bij de vleet. De rechercheurs interesseert het geen zier. Waarom niet? Leuke onverwachte clou.
Nattigheid (Maarten)
Regel 4: sporen
Maarten vestigt onze aandacht op Hercule Poirot, de pedante onuitstaanbare Belg. Er zijn berichten dat Agatha Christie een hekel had ontwikkeld voor hem. Hij is een enorme zeiksnor (Poirot trouwens ook

)
MOORD VOOR DE GOEDE ZAAK (Bart)
Regel 10: opgespoord
Bart kiest voor de versvorm
aquarium. Ik vind dat een prettige vorm om te lezen en is ook prima voor te dragen. In 8 strofen lukt het Bart om een compleet detectiveverhaal te vertellen. Ik ga er inhoudelijk niet op in omdat ik bang ben het plot te verraden. Vooral zelf lezen dus.
POETS WEDEROM POETS (Paul)
Regel 5: spoor
De hoofdpersoon is een privé- dedective die een overspelzaak ter hand neemt. Hij ontdekt dat zijn eigen vrouw/vriendin vreemd gaat. ‘Hoe heb ik dat gemist’ vraagt hij zichzelf af. Hij lucht zijn hart bij een dame en gaat prompt zelf vreemd met haar.
Dat is een verrassend plot en daardoor een erg leuke clou.
Dodelijk etentje (Wim G.)
Dit Ollekebolleke(?) gaat over het spel Cluedo. De dader is bekend, of niet?.
Wim zet me meteen aan het werk. Er is geen spoor van het woord
spoor of
sporen.
Ik vind wel een incorrect 6LG-woord. Dit is atypisch voor Wim.
Is dit iemand die zich voordoet als Wim zodat de echte Wim een alibi heeft en op 16 juli 2024 13:00 iets snoods heeft uitgehaald. Het blijft vooralsnog een raadsel.
Tapijtenzwendel (Maarten)
Regel 5: spoor
Deze hoofdpersoon weet van wanten. Hij krijgt ze allemaal te pakken. Erg leuke clou.
Whodunnit tripel (Ben)
Regel 12: sporen
(Bij voorbaat mijn excuses voor dit donkere vers) schrijft Ben onder de titel. Wat mij betreft niet nodig. Ben maakt een tripel die klopt als een bus. Wie is het slachtoffer en wie is de dader? Dat blijkt aan het eind. Ook hier: zelf gaan lezen.
Het geheim van Bob (Maarten)
Regel 6: spoorslags
De hoofdpersoon Bob lost schijnbaar moeiteloos het ene na het andere misdrijf op. Hoe doet hij dat nou? Desgevraagd geeft Bob zijn geheim prijs. Soms is het gewoon zo simpel. Leuke clou.
Ik kon niet besluiten tussen 2 gedichten dus op de derde plaats Maarten met
Tapijtenzwendel en
Het geheim van Bob.
Op de tweede plaats Ben met
Whodunnit tripel.
De winnaar is Bart met
MOORD VOOR DE GOEDE ZAAK. Alles klopt, een hoogstandje.
Gefeliciteerd Bart. Afbakvers 61 is aan jou. Ik kijk er al naar uit.
Tot slot mijn vers.
Daderprofiel
Gruwelijk aangezicht
Vers geplukt dichterlijk
Spoort het wel goed
bij die seriemeneer
Dodeleuk dat hij met
routinematigheid
andermans veren toont
Kick van der Veer