Beste afbakkers,
Ik ben net teruggekeerd uit Frankrijk, het wijnland bij uitstek, dus we gaan wijnrijmen schrijven en in dit geval een
wijnsonnettine.
De vorm sonnettine is immers van origine verbonden met wijn. Jan Boerstoel vond dit verkorte sonnet uit nadat hij een opdracht kreeg om Bergeracwijnen te promoten. Een heel sonnet paste niet in het flessenhalsboekje, dus hij schrapte een kwatrijn.
Lees hier maar na:
www.hetvrijevers.nl/index.php/versvormen/sonnetvormen/621
Wij gaan ons echter niet beperken tot de Bergeracstreek, je mag dichten over maar liefst de hele wijnwereld: wijnsoorten, wijnlanden, wijnstreken, wijndruiven, wijn maken, wijnbelevenis, wijnsnobisme, wijnflessen, kurken, etiketten, álles.
Op een rijtje:
• Schrijf een sonnettine met als thema
wijn in de breedste betekenis
• Titel verplicht
• Het woord 'wijn' moet er minimaal 1x in voorkomen
• Rijmschema:
abba cddc ee
of: abba abba cc
• De jury waardeert een puike clou, een grap, wending, twist, woordvondst etc, of een mooie lofzang.
• Meerdere inzendingen per dichter zijn zeer welkom.
• Jullie krijgen de rest van de maand de tijd, zondag 1 september middernacht haal ik de wijnoogst binnen.
Inspiratie voor dit afbakvers vind je in de plaatselijke supermarkt of bij de slijter om de hoek.
Veel wijnrijmplezier, proost! Maarten
p.s.
Hier als bescheiden voorbeeld nog een wijnsonnettine die ik vorige week op het forum plaatste:
www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/28-S...penheid-een-wijnrijm