Bovenste beste forumleden,
Dan is hier de nieuwe bakopdracht, nummer 64. Het is er een geworden waarbij vorm en inhoud tot eenheid zijn gesmeed, beide passen bij zowel onze eigen bodem als de huidige trend van duurzaamheid. Poëzie met een geschikte (vers)voetafdruk.
Het onderwerp is de
aardappel, zoals jullie allemaal ongetwijfeld weten de
Solanum tuberosum. Volgens Van Gogh was dit cultuurgewas vaak het hoofdmaal bij Noord-Brabantse boerenfamilies in de 19de eeuw. Deze knol gedijt uitstekend op Neerlands klei- en zandgrond, hoeft niet geïmporteerd te worden en kan land en lucht dus niet vervuilen.
De gekozen vorm is eveneens Hollands, eigenlijk Limburgs, want het wordt deze keer het douzijn, een twaalfregelig gedicht, bedacht door niemand minder dan onze Frits Criens. Het is een elegante vorm waarmee de vaak als volks en platvloers betitelde knol eindelijk poëtische allure kan krijgen. Kortom, een sierlijk gevormde schaal om de aardappel met flair in te presenteren. De eerste strofe ervan wordt ook nog eens fraai in de tweede gespiegeld. Na de dichterlijke reflectie geeft het distichon ruimte voor een puntige afsluiter, een uitstekende gelegenheid om te tonen dat jullie meer pretentie bezitten dan iemand van de gestampte pot. Ten overvloede: inzending is voorbehouden aan leden van Het vrije vers.
Voorwaarde is dat deze knol centraal staat. Het kan een ode of hekelvers zijn voor een bepaald soort aardappel, het mag over smeuïge aardappelkroketjes, goudgele frites, krokante chips gaan, het mag zout en zoet en zelfs een recept zijn! Laat je fantasie binnen deze beperkingen explosief als een pieper zijn!
Met grote interesse kijk ik uit naar jullie gedichten.
Veel inspiratie toegewenst!
Inge
Info
De deadline is 1 november, de laatste inzenddag dus 31 oktober. De Liefde was royaal bij het aantal toegestane inzendingen, ik echter verlang niet meer dan één gedicht per persoon. Dat vormt voor jullie een nuttige oefening om te leren schiften bij eigen maaksels wanneer je meedingt aan poëziewedstrijden. Dat het voor mij minder werk betekent, neem ik, zij het dan met de nodige moeite, op de koop toe.
Nieuw is dat degene die in mijn ogen het meest geslaagde aardappelgedicht schrijft, een (desgewenst gesigneerde) bundel van mij krijgt toegestuurd! Hij of zij mag kiezen uit een drietal:
Lichte en bonte gedichten (2015),
Vers gekruid (2020) of de serieuze bundel
Idioom van geluk (2016).
Formele eigenschappen
Het douzijn is een twaalfregelig gedicht bestaande uit twee vijfregelige strofen en een distichon. Metrum: jambische pentameter, rijmschema: abaab babba cc. Op onze site zijn veertien douzijnen te vinden. Een welklinkend voorbeeld van de bedenker van het douzijn is 'Afvalrace'.
Vandaag kwam ik mijn ex op fitness tegen
Het eerste weerzien sinds een jaar of tien
Zij was niet echt tot een gesprek genegen
Haar nieuwtjes waren hopeloos belegen
En zij was erg afwezig bovendien
Haar huid leek een gedroogde appelsien
En had een vale lijkenkleur gekregen
Van ronde vormen was niets meer te zien
Was zij intussen ernstig ziek misschien
Hoeveel, vroeg ik me af, zou zij nog wegen
Ze leek wel terminaal, de arme stakker
Maar zei, toen ik dat vroeg: Ik sonjabakker