Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Afbakvers 67: DANS in terza rima

Afbakvers 67: DANS in terza rima 18 jan 2025 09:55 #41

• René Turk
  • René Turk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1738
Trots. Blij verrast. Genoten.

Grote dank, vooral ook namens de terza rima zelf.

De deadline is verstreken.

De jury sluit zichzelf drie dagen op in een kamertje en hoopt dan witte rook te kunnen tonen.

Grote groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 20 jan 2025 22:41 #42

• René Turk
  • Forumgod
Beste afbakkers,

Laat ik beginnen met het maken van een diepe buiging voor iedereen die ooit gejureerd heeft, hetzij bij een afbakvers of bij wedstrijden waar ik ooit aan heb deelgenomen. Groot respect. Nu ik voor de eerste keer zelf heb mogen jureren besef ik veel meer hoe moeilijk het is. Ik ben het weleens oneens geweest met uitslagen en ik besef ook totaal dat het mogelijk is dat sommige bakkers het niet met mijn uitslag eens zullen zijn. Ik ben dankbaar voor deze ervaring en ik heb er enorm van genoten. Ik geef eerlijk toe dat ik er niet op zat te wachten om te winnen als ik aan een afbakvers meedeed, juist vanwege de klus van het jureren. Gelukkig ben ik daar nu helemaal van teruggekomen.
Goed, hier komt allereerst de feedback!

1 Christian Goijaarts Mijn danscarrière
Christian is er ongelooflijk snel bij met een vrolijk sonnet dat een grappige en rake clou heeft. Klasse gedaan. Aangezien later blijkt dat de concurrentie moordend is, moet de jury op zoek naar minpuntjes. Dat valt in dit vers niet mee. De jury noteert wat muggenzifterige details voor later, laat deze voorlopig buiten beschouwing en gaat naar nummer twee.

2 JW Goedhart Zonder titel
Nauwelijks bekomen is ook JW razendsnel. De jury is verrast een prachtig vers over het leven zelf aan te treffen. Die zag de jury bij het uitschrijven van de wedstrijd niet aankomen. De jury blijft het vers herlezen op zoek naar minpuntjes. Enigszins beschaamd schrijft hij op dat het vers geen titel heeft, alsof dat erg zou zijn. De jury vraagt zich na twee gedichten al af hoe hij uit deze twee zou moeten kiezen als het hierbij zou blijven. Ze zijn niet te vergelijken.

3 John de Rooy Deo Volente (buiten mededinging)
John komt met de eerste zevenvoeter. De jury kan de humor van John wel waarderen: een vers over de door de jury gestelde voorwaarden waar een terza rima aan zou moeten voldoen. De jury gaat op zoek naar het verplichte woord DANS en kan het niet vinden. John besluit dit vers niet mee te laten tellen.

4 Luuk Ramaker In Memoriam
Een nostalgisch gedicht waarin vermoedelijk vele lezers herkenning zullen vinden. Het zijn de persoonlijke herkenbare details die in het geheugen gegrift staan. De jury leest en herleest geboeid. De schrijver mag de voorlaatste zin nog even tegen het licht houden maar de jury zegt: goed gedaan.

5 John de Rooy een twee drie, een twee drie
Wederom komt John met een verrassende insteek: een wals om de straat te teren. Het vers ontlokt een glimlach. Het is beeldend geschreven. Vooral wanneer je hardop leest komt het vers goed tot zijn recht. Een zevenvoeter in amfibrachys, een goede prestatie.

6 Axel Kruse Rock-en -roll dansen
Een beeldend geschreven terza rima over de rock-‘n-roll. De jury ziet het voor zich. Het ‘knielen’ is grappig. De jury struikelt in de achtste regel maar weet dat dit ook logisch is met zo’n intensieve dans. In regel 9 zou ‘show don’t tell’ beter passen: beschrijf dat je je het leplazarus zweet door die dans, zou de jury zeggen. Bedankt voor het weer in herinnering brengen van de rock-‘n-roll, Axel!

7 Han Marinus Faux pas
Na het lezen van het zevende sonnet kijkt de jury voor het eerst achterom. Een winnaar aanwijzen is niet te doen. Weer zo’n prachtig vers. Zevenvoet. Puike clou. De zaklamp wordt gezocht. Op ‘een’ in de voorlaatste zin, voor de leesbaarheid, toch liever met streepjes. Een detail na lang zoeken.

8 John de Rooy Het gaat erom hoe je het brengt
Nou John, de jury durft hierbij toe te geven op het verkeerde been te zijn gezet vanwege je clou (dat rijmt toch niet?). Pas na herhaaldelijk lezen verzuchtte de jury: Klasse John! Prachtig vers! Dus die mag je in je zak steken! Wat details: het is ‘bijwijlen’ en de jury vindt ‘want’ op het eind van regel 12 minder mooi.

9 Peter de Liefde Private dancer
Peter levert een mooi popvers af. Een rake sfeerimpressie met een clou die nog even na suddert. Goed gedaan. Evenals bij Christian schrijft de jury een muggenzifterig minpuntje op. Het noemen niet waard. Het is doodgewoon een mooi en goed vers!

Afbakvers 67: DANS in terza rima 20 jan 2025 22:44 #43

• René Turk
  • Forumgod
10 Wilm Geurts Camille Saint Sjans

Wilm levert een vers af in een uitdagend rijmschema, precies zoals hij onder het vers toelicht. De jury kan zich niet herinneren ooit een terza rima met dit rijmschema gezien te hebben. Met amfibrachys natuurlijk wel, maar niet dat de zinnen ook nog eens beginnen met trocheeën. Een diepe buiging. Wilm vraagt specifiek om feedback. Ik heb het meerdere keren gelezen, maar daar werd het alleen maar beter van. Omdat Wilm later nog wat wijzigingen heeft aangebracht? De enige kritiek die ik kan bedenken is dat het een fantasieverhaaltje is, een sprookje, in die zin geen standaard light-verse-werk. Maar als je dat terzijde schuift, zijn er vast liefhebbers voor, zoals de jury bijvoorbeeld. En is het dan belangrijk wat Hans en Grietje nou wel of niet van elkaar zijn?

11 Niels Blomberg Middelpunt
De jury leest een uiterst strakke terza rima met een mooie verhaallijn, herkenbaarheid en verrassende hilarische clou. Vakwerk. De jury pakt de zaklamp er weer bij en zit steeds meer met de handen in het haar.

12 Niels Blomberg Danspaar
Een grappig verhaal dat de jury meteen voor zich ziet. Hilarisch. Goed gedaan. Maar, de jury moet streng zijn: regel 10 mist een voetje.

13 JW Goedhart Tango der lotgenoten

JW schildert een mooie scène waar de beelddenkende jury meteen een film bij ziet. Leuke clou. Een echte JW! Toch schrijft de jury bij r1 voorzichtig REStauRANT LANGS op en een lichte twijfel over vt/ tt in r12.

14 Wim Gabriëls Rode schoenen

Een prikkelende zevenvoeter van onze Zuiderbuur met een meer dan verrassend distichon. Subliem. De jury houdt van het Vlaams dus ‘geen blijf’ in regel acht is een pluspunt. Sjappoo! En om wat te muggenziften: in r4 ‘steeds maar’ zou Wim eenvoudig kunnen vervangen door bijvoorbeeld ‘duchtig’ dat klinkt toch net iets minder opvullerig.

15 Hendrikje de Koning Dansfeest

Dat mannen niet dansen, liever met een biertje langs de kant staan, is geen geval bij dit afbakvers. Niets dan mannen op de dansvloer. Gelukkig is daar Hendrikje die met een prachtig dansje namens alle vrouwen een grote plek inneemt op de dansvloer. Hendrikje roept mooie beelden op. Leuke clou. De jury heeft genoten langs de kant, met een biertje in de hand.

16 Maarten van Petersen Eloquentia
Na het lezen van dit prachtige vers vol dubbelrijmen en puike clou blijft de jury zich maar achter de oren krabben. Hoe vergelijk je een vers met diepgang met een humoristisch vers, een vers met bijzondere versvoeten met originaliteit, strak met uitweidend nu ook nog eens met dubbelrijmen? De jury gaat een luchtje scheppen.

17 Han Marinus Sehnsucht
Met een fris hoofd gaat de jury weer aan de slag. De jury wil echter meteen wel weer naar buiten. Han weet vast dat de jury in Duitsland woont. Een dik pluspunt alleen al voor de titel. Nu nog verder lezen. Han pakt de jury verder in met de amfibrachys, de wals, Strauss en de prachtige Donau. Na de meesterlijke clou vertikt de jury het om nog een zaklamp te pakken. Sjappoo!

18 Bart Adjudant Mijn dans
Bart heeft een terza rima met een verrassende, grappige clou geschreven. De clou komt voor de jury volledig uit de lucht vallen. En dat is knap gedaan. Opmerkingen: je kunt het begin van de eerste en vooral zesde zin trocheïsch lezen; ‘Ja’ is bovendien een vulwoord. Het woord ‘fantasie’ lijkt me een dactylus. Maar, samenvattend: Leuk.

19 Paul Op de slappe koord
De jury schreef al eerder van het Vlaams te houden. Hiermee is de titel al een pluspunt. Paul schrijft een mooie sfeertekening en rondt af met een clou waarin het spreekwoordelijke ‘poppen aan het dansen’ is verwerkt. Goed gevonden. De jury mist in grote lijnen de setting. Waar zijn we? Wie, wat waar? De jury noteert wat metrumdingetjes: DIEPblauwe – HET, KUIS als ze WAS – EENmaal verMAND ECHter. Regel 12 mist een lidwoord. De jury denkt regel 9 te begrijpen als (de man wacht tot hij inmiddels grijs is) maar de zin roept door de leeftijd van de vrouw helaas de vraag op hoe jong ze was bij hun eerste ontmoeting. De ‘pierewaaiers’ en de eveneens Vlaamse clou zijn mooi.

20 Luuk Ramaker Eigengereid
De jury glimlacht om weer een vers in de sfeer van het Wilde Westen. Mooie insteek. De jury zou als feedback willen geven geen dactyli te gebruiken in een jambisch vers zoals speerwerpen en pijlschieten. Flierefluitend is wellicht een nog lastiger woord. Regel 11 klopt niet helemaal, het zou ‘in trance raken’ moeten zijn. De jury sluit af met dezelfde glimlach.

21 Frits Criens Droomdansen
Frits schrijft een popvers. En wat voor eentje! Leuk om jeugdheld Erik Mesie terug te zien komen in deze terza rima. Een groot pluspunt. Een clou die leuk en heerlijk onverwacht is. Het prachtige ‘schittervonken’. De jury schijnt met de zaklamp.

22 Luuk Ramaker Tennessee Waltz (buiten mededinging)
De jury voelt het plezier. Het genieten over het afleveren van een zevenvoeter. Een mooi en ook schrijnend verhaal over die dekselse liefde en het verraad. Mooi gedaan. De jury heeft heerlijk meegedanst met het verhaal. De jury heeft als feedback dat hij moet constateren dat er veel dwang in zit. Het verhaaltje had in kortere regels verteld kunnen worden. Waarschijnlijk ook in minder regels. De jury geniet echter volop mee met je overwinning, Luuk!

23 Luuk Ramaker Vermodderd (buiten mededinging)
De vierde van Luuk! Ontmoet hier de jury een dichter die de liefde voor het terza rima heeft ontdekt? Geïnspireerd op Daniël Lohues, weer een held van de jury. Leuk! De jury begint te lezen. De jury geniet van het observerende dat hij zo goed herkent uit de liedjes en columns van Daniël. Luuk houdt de jury geboeid tot het eind met een leuke clou ter afsluiting. Goed gedaan. Als feedback zou de jury willen geven dat ook dit vers strakker zou kunnen. De eerste strofe zou Luuk bijvoorbeeld al in 1 zin kunnen formuleren: ik spring bij regen in een modderplas. Maar ook nu weer spat het dichtersplezier er vanaf.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 20 jan 2025 22:45 #44

• René Turk
  • Forumgod
Het is maandagavond, laat. De derde dag van de eenzame opsluiting op het kleine kamertje. Alle verzen vele malen gelezen. Oprecht trots. Als het aan de jury lag, zou het een weekje voorpagina’s regenen!

De jury heeft besloten zichzelf een shortlist van acht gedichten op te leggen. De jury heeft met pijn in zijn hart erg goede gedichten (voorpagina-waardig) terzijde geschoven.

De shortlist (op volgorde van inzending)

1 Christian Goijaarts – Mijn danscarrière
2 Han Marinus – Faux Pas
3 Wilm Geurts – Camille Saint Sjans
4 Niels Blomberg – Middelpunt
5 Wim Gabriëls – Rode schoenen
6 Hendrikje de Koning – Dansfeest
7 Maarten van Petersen – Eloquentia
8 Han Marinus – Sehnsucht

Afbakvers 67: DANS in terza rima 20 jan 2025 22:47 #45

• René Turk
  • Forumgod
De jury leest nogmaals de gedichten door. De nummer 1 en 2 zitten erg dicht bij elkaar. Hij stelt de beslissing nog even uit. Puur op gevoel hakt hij verdere knopen door.

Op nummer 4 is geëindigd: Wim Gabriëls met Rode schoenen
Op nummer 3: Maarten van Petersen met Eloquentia

De jury wil Wilm Geurts als nieuweling uitdrukkelijk in het zonnetje zetten. Een terza rima in dit metrum verdient een grote pluim. Het onderwerp liet de jury ver tot buiten zijn kaders kijken waar hij enorm van heeft genoten! Sjappoo! De jury hoopt nog veel moois van hem te gaan zien!

En daarom krijgt Wilm Geurts de tweede prijs toegekend.

De winnaar is een andere betrekkelijk nieuwe dichter op het forum. Zijn vers had me meteen te pakken. De jury kiest toch voor een geloofwaardiger verhaal als het winnende vers. Hoewel hij lang getwijfeld heeft.

De winnaar is Han Marinus met Faux Pas!

Van Harte gefeliciteerd!

Veel succes met het organiseren van afbakvers 68!

Ik sluit af met een hele diepe buiging naar jullie allemaal.

Dank jullie wel!

Grote groet van René

Afbakvers 67: DANS in terza rima 20 jan 2025 22:49 #46

• René Turk
  • Forumgod
O ja, ik zou het bijna vergeten. Mijn eigen sonnet terza rima...

DANSLES

daar stond ik met gilet en stropdas op die gladde vloer
de leraar zei dat alle jongens meisjes moesten vragen
‘een echte dame weigert niet,’ geheid was er rumoer

ik liep vlot naar een meisje toe dat ja zei zonder klagen
we oefenden de strenge houding en een basispas
en zouden later samen ook het hele dansje wagen

de leraar met zijn ‘zij-sluit-zij’ was danig in zijn sas
hij lachte toen ik steeds maar harder mee begon te zingen
met Frogers laatste liedje dat nu onze Quickstep was

het houterige schuiven werd stilaan een soepel swingen
dit meisje was de mijne, zeker weten, reken maar
we zwierden en we lachten, lieten ons hier niet verdringen

ik zong ‘Just say hello,’ ze gilde alles bij elkaar
toen zij bleef haken aan mijn knoopje met dat lange haar

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 01:06 #47

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 4144
Lekker uitgebreid juryverslag René!
Het zweet droop er vanaf, maar ik weet uit ervaring dat het inderdaad een schier onmogelijke opgave is om koeien met peren te vergelijken.

Ik heb genoten van het meedoen en van het lezen van alle fraaie terza rima's.
Wederom een zeer geslaagde afbakronde.

Felicitaties aan Wilm en Han voor hun winnende verzen. En Han, veel plezier en succes bij het volgende Afbakvers.

Groet, Maarten
Nu twee co-creatie wielertopobundels verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 21 jan 2025 01:06 door Maarten van Petersen.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 06:48 #48

• Luuk Ramaker
  • Luuk Ramaker's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Kulgenerator
  • Ontvangen bedankjes 325
Felicitaties aan de winnaars en René bedankt, vooral ook voor de concrete feedback.
Laatst bewerkt: 21 jan 2025 08:15 door Luuk Ramaker.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 08:25 #49

Hoi René,

Allereerst: petje af voor de enorme berg werk die je hebt verzet door alle inzendingen van feedback te voorzien. De ene fraaie dans na de andere walste de digitale dansvloer op, dus dat was vast niet makkelijk.

En natuurlijk voor de winnaars: van harte gefeliciteerd en hopelijk op naar weer zo'n inspirerende opdracht!

Groetjes,
Christian

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 08:48 #50

• Wilm Geurts
  • Wilm Geurts's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 111
Veel dank Rene voor het voltooien van deze monsterklus!
En zeker ook voor de mooie feedback/beoordeling. Weet dat de wijzigingen die ik nog aanbracht gingen om het wegwerken van een elisie en een onbedoeld rijkrijm, precies de punten waar je me eerder feedback gaf. Dus ik leer veel hier en van jou!
Han van harte gefeliciteerd - en sterkte met het vervolg..!

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 09:23 #51

• Bart Adjudant
  • Bart Adjudant 's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 3171
René bedankt voor de uitdagende opdracht en de uitgebreide jurering. Wilm en Han, van harte!
‘Een vers is als een vat gedestilleerd’, Bart Adjudant. 80 rijmende gedichten. Uitgave Liverse ISBN 978 94 92519 92 4

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 10:38 #52

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 2864
Van harte Han, De concurrentie was groot. Alle anderen bedankt voor de mooie verzen.

Groetjes,
Frits.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 11:17 #53

• Han Marinus
  • Han Marinus's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 810
Hé René, wat leuk! Ik had dit niet aan zien komen, maar ben er superblij mee. Dank!
Ik vond het een geweldig leuke en uitdagende opdracht. Dank ook voor de uitgebreide en positieve bespreking van alle gedichten. Je hebt er enorm veel werk ingestoken en weet steeds een positieve toon te treffen, terwijl je af en toe, heel mild, toch ook op een klein minpuntje wijst. Knap en respectvol gedaan. En voor mij een geweldig goed voorbeeld voor als ik straks als jury aan de (af)bak moet.

Alle anderen ook gecomplimenteerd met hun mooie bijdragen. Wim, Maarten en Wilm gefeliciteerd met jullie topnoteringen.

Tja, dan ga ik maar eens even goed nadenken over een afbakopdracht. Je hebt de lat lekker hoog gelegd René, daar ben ik mooi klaar mee ;-) Ik hoop maar dat ik er wat van 'bak'.
Ik streef ernaar om de nieuwe afbakopdracht uiterlijk komend weekend op de site zetten.

Gulle groet,
Han
www.hanmarinus.nl

Leestip: De ballade van Willem Weesje
publishnl.bookmundo.com/books/397473

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 11:23 #54

• Han Marinus
  • Forumgod
Grappig dat je over die aandachtstreepjes op ‘een’ in de voorlaatste regel van ‘Faux pas’ begon, René. Ik heb daar wel over nagedacht - ze komen de duidelijkheid hoe je de zin moet lezen ten goede - maar besloten ze weg te laten, vooral ook omdat ik het gevoel heb dat men hier op dit forum alle taal- en spellingsregels streng volgt.

Zie [/url op taaladvies.net, waar onder meer de volgende toelichting staat:

Toelichting
Er komen alleen uitspraaktekens op een als het een telwoord is en het ten onrechte als lidwoord zou kunnen worden gelezen. In een zin als Hij heeft nog een rekening te betalen komen er bijvoorbeeld uitspraaktekens op een als men een precies aantal bedoelt: Hij heeft nog één rekening (en geen twee rekeningen) te betalen.
In vaste uitdrukkingen als een van de, een of meer enzovoort blijkt voldoende uit de context dat het om het telwoord één en niet om het lidwoord een gaat. Uitspraaktekens zijn hier dus overbodig.
www.hanmarinus.nl

Laatst bewerkt: 21 jan 2025 11:29 door Han Marinus.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 11:39 #55

• René Turk
  • Forumgod
Bedankt voor je toelichting, Han.

Je hebt helemaal gelijk. Ik vond het echter jammer dat ik je vers verkeerd las.

Of ik de streepjes zelf ook weg zou laten? Daar moet ik toch even over nadenken. Ondanks de regels.

Grote groet,

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 12:06 #56

Dank je, René, voor de leuke opdracht en voor de jurering. Het was een ronde die zeer de moeite van het meedoen, meelezen (en wachten, haha) waard was. Proficiat, Han!!
Bedankt door: René Turk, Han Marinus

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 12:19 #57

• Han Marinus
  • Forumgod
Ik weet ook niet of ik het een volgende keer weer die streepjes weg zou laten, je wilt immers niet dat er onduidelijkheid kan bestaan over hoe het gelezen moet worden.

Groet, Han
www.hanmarinus.nl

Laatst bewerkt: 21 jan 2025 12:21 door Han Marinus.

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 16:53 #58

René,
Mooi verslag en een mooi gedicht, René! Je hebt hier een hoop geleerd de afgelopen tijd. Petje af!

Han,
Gefeliciteerd! Het is ook een heel mooi gedicht!

René en Han,
Noem klemtoontekens, uitspraaktekens of accents agus geen streepjes of aandachtstreepjes dat is verwarrend.

Groeten,
Riet
Bedankt door: René Turk, Han Marinus

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 17:37 #59

• Wim Gabriels
  • Wim Gabriels's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1602
René,
dank voor de mooie opdracht én de grondige jurering! Ik heb veel knappe dingen gelezen in deze editie. Voor mij was het erg uitdagend, omdat ik nooit eerder een terza rima schreef, en bovendien nooit eerder zevenvoeters gebruikte. Een aardige klus, en erg leerzaam, bedankt!

Han, Wilm, Maarten,
proficiat met jullie verdiende podiumplaatsen! En ik laat alvast mijn oven warmdraaien voor de afbakopdracht van Han!

warme groeten
Wim

Afbakvers 67: DANS in terza rima 21 jan 2025 18:00 #60

• JW Goedhart
  • JW Goedhart's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1157
Ook ik heb genoten van de opdracht, René! Dank daarvoor. Ook voor het prachtige juryrapport dat met zorg en aandacht is samengesteld! Een genot om te lezen, met al die positieve feedback!

De eerste regel van Tango der Lotgenoten liep, net als de lotgenoten, scheef. Had ik dat nou expres gedaan dan was het misschien nog een soort van clever geweest. Maar ik heb het totaal over het hoofd gezien. Zo blijven we leren. Voorwaarts!

Han, Wilm en Maarten van harte gefeliciteerd!
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.225 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Machiel Pomp: Het kind met het badwater

hetkindmethetbadwater

Van Machiel Pomp (Hoogkerk, 1968), die wij op Het vrije vers kennen onder het pseudoniem monnhauser, verscheen vorige week een niet te versmaden lightversebundel. Deze herbergt een overzicht van wat hij de afgelopen vijf jaar schreef. Het is een mix van heavy, dark en light verse, in gebonden vorm en min of meer tijdloos qua thematiek. 

Ofschoon deze teksten jaren op de plank lagen, klaar om postuum te worden uitgegeven, bleef de auteur die, zoals bekend mag worden verondersteld, twee keer het Nederlands Kampioenschap Light Verse Dichten te Emmen won, hardnekkig doorleven. Tot, zoals hij het zelf formuleert, het gezeur om publicatie steeds hardnekkiger werd. En nu is het dan zo ver!

Het kind met het badwater is een hoogst aantrekkelijke, systematisch opgebouwde bundel van 144 bladzijden, gevuld met gedichten van de bovenste plank! Een absolute aanrader dus!

Als teaser 'het zwarte schaap’.

mijn vader heeft jaren bij Akzo gewerkt 
mijn zus heeft de rangen van Sikkens versterkt

mijn broer werkt bij Histor als heftruckchauffeur
mijn schoonzus bij Flexa als mengcontroleur

mijn oom doet de sales voor het merk Wijzonol
bij Sigma staat tante Moniek op de rol

mijn nicht mixt voor Gamma het huismerkpigment
mijn neef staat als maker van primer bekend

mijn zwager is schilder in Wieringerwerf
en ik kom als enige níet uit de verf

Uit Machiel Pomp: Het kind met het badwater (2022),144 blz. € 20, Brave New Books; ISBN 9789464481303
Direkt te bestellen via deze link. Verder verkrijgbaar in elke goede boekhandel.