Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: ODE AAN GERRIT KOMRIJ

ODE AAN GERRIT KOMRIJ 24 mei 2025 08:23 #1

  • Piety Veenema
  • Piety Veenema's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • In mijn gedachten wil ik wonen
  • Berichten: 95
  • Ontvangen bedankjes 94
’t Begon een tijd geleden, zo’n jaar of vier geleden
‘k Zette schuchtere schreden op het dichterspad.
Toen kwam ‘k hem zomaar tegen, mijn motor ging bewegen
door KOMRIJ'S CANON: rijke dichtersschat

Ik heb gezien, gehoord, geproefd en ook vooral geroken - aan wat hij las, en dacht, en zelf heeft voortgebracht
En Komrij bracht voor mij - de poëzie steeds dichterbij!

Hij blies zijn adem uit, zijn laatste adem uit
Maar niet de rijke adem van zijn geest
Blij dat hij heeft geleefd, vooral wie hij is geweest
Dat doet mij nog het aller, allermeest.

Ik heb gezien, gehoord, geproefd en ook vooral geroken - aan wat hij las, en dacht, en zelf heeft voortgebracht
En Komrij bracht voor mij - de poëzie zo heel dichtbij!

Voor mij is hij nog steeds
Zo rakelings dichtbij
Zo rakelings… dichtbij!

NB:
Ik kocht KOMRIJ'S CANON in 2008 en schreef dit gedicht na zijn overlijden in 2012.
Voorgedragen op Leekster Gedichtendag 26 januari 2023.
In mijn gedachten wil ik wonen
In mijn gedachten ben ik vrij
Ik schrijf vanuit mijn binnenkamer
‘k Ontdek dan wat er schuilt in mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ode aan Gerrit Komrij 24 mei 2025 09:31 #2

  • Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Berichten: 1549
  • Ontvangen bedankjes 4779
Hoi Piety,

Het onderwerp in de onderwerpbalk hierboven mag je, wat mij betreft, voortaan gewoon in kleine letters schrijven hoor, ik vind persoonlijk die KAPITALEN zo TELEGRAAFACHTIG staan... ;-)

Groetjes, Maarten
Twee co-creatie wielertopobundels nog steeds verkrijgbaar: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Piety Veenema

Ode aan Gerrit Komrij 26 mei 2025 17:44 #3

  • Piety Veenema
  • Piety Veenema's Profielfoto
  • Offline
  • Gedreven forumlid
  • In mijn gedachten wil ik wonen
  • Berichten: 95
  • Ontvangen bedankjes 94
Dankjewel, Maarten.
Ik zal er voortaan rekening mee houden.

Groet van Piety.
In mijn gedachten wil ik wonen
In mijn gedachten ben ik vrij
Ik schrijf vanuit mijn binnenkamer
‘k Ontdek dan wat er schuilt in mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Maarten van Petersen
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Tegen zwart op wit



Helaas laat de beveiliging geen grotere afbeelding toe. Klik op de afbeelding en daarna nog eens om hem iets beter tot zijn recht te laten komen.