Beste coaquarici,
Jullie zijn er samen in geslaagd om in 5 dagen de opdracht te voltooien. Compliment aan allen. Het heeft een lezenswaardig gedicht opgeleverd.
Hierbij mijn beoordeling:
Drs.P introduceert een man en een vrouw. Het was nacht en er was geroezemoes.
Hendrikje laat de man veronderstellen dat de vrouw spijt heeft van haar deelname aan een coronafeest.
Bart laat haar wegvluchten van de feestlocatie gedreven door besmettingsangst
Frans situeert het geheel in Amsterdam, bevestigt dat zij berouw heeft, en bovendien heel kwaad is.
Jaap maakt duidelijk dat hij een wappie is, die haar kennelijk achternagegaan is, en haar (naar mijn inschatting) in de Olieslagerssteeg heeft ingehaald, waar opnieuw sprake is van geroezemoes.
Volgens Ben was dat een krachtige niesbui vlakbij haar oor, waardoor de vrouw beseft dat zij extra risico loopt.
En dan volgen de slotstrofen, die aanvangen met ‘Vergeet uw burgermansmoraal’.
Ben pakt meteen door en suggereert dat op het feestje nog meer is gebeurd, waarmee de basis is gelegd voor een coronababy.
Bart borduurt door op het wapschap van de man, die de vrouw wil meetronen naar het losbandige Museumplein. (Omdat een en ander zich in Amsterdam afspeelt was Museumplein geen ‘aquarium’-woord, wat het wel zou zijn in bv. Kerkrade. Bart leverde snel een verbeterde versie).
Jaap meldt dat zij deze keer haar beide muilen nog had. De portee daarvan wilde bij mij niet doordringen. Moet ik aan Assepoester denken? Ging zij hem ermee te lijf?
Hendrikje werkt de woede van de vrouw jegens de man verder uit. Als hij na het voorafgaande haar ook nog burgerlijk noemt, en een zoen vraagt kan hij een knietje krijgen (bij nader inzien ziet ze er dus toch maar van af om hem de kop in te slaan).
Frans abstraheert van de gebeurtenissen en verbindt er de algemene conclusie aan dat feestjes in coronatijd niet veel goeds brengen.
Mijn oordeel is dat zich in de verhaalstrofen nog geen duidelijke winnaar aftekent. In de slotstrofen geeft Hendrikje de meest plausibele plot. Zij is de winnaar. Waardoor de eindversie er als volgt uitziet:
Zijn blik bleef vast op haar gericht
De maan stond hoog – en hoor:
Een onbestemd
Geroezemoes
Drong langzaam tot haar door
Zijn blik bleef vast op haar gericht
Wat leek ze afgeleid
Kreeg zij door het
Coronafeest
Nu al een beetje spijt?
Het feest kwam tot een hoogtepunt
De maan stond hoog – en hoor:
Ze sprak zacht van
Besmettingsangst
En rende er vandoor
Van hieraf naar het Leidseplein
Toen door de Leidsestraat
Een onbestemd
Berouwmoment:
O jé, wat was ze kwaad!
Ze kon hem wel zijn kop inslaan
Die rotwap zonder kap!
Opeens weer het
Geroezemoes
Het steegje was zo krap
Geroezemoes? Hatsjie! Hatsjoe!
Ontplofte in haar oor
De aard van die
Beroerdigheid
Drong langzaam tot haar door
Vergeet uw burgermansmoraal
Zei hij, ik wil een zoen
Een knietje uit
Verbolgenheid
Daar kon hij het mee doen
Hendrikje, van harte gelukgewenst. Aan jou de taak om editie XXX te starten in een vorm naar vrije keuze.
Graag hoor ik nog hoe jullie de opdracht met het aquarium als versvorm voor een samenwerkgedicht hebben ervaren.