Riet Bredemeijer-van Kempen schreef :
'Afbeeldingen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn.'
Nando Leydes schreef :
Oei Riet, daar heb ik helemaal niet over nagedacht. Dat was niet handig van me. Ik heb deze afbeelding gewoon in Google gevonden.
Maar bij nader inzien kan ik me niet voorstellen dat een dergelijke algemene afbeelding beschermd is. Deze foto zou ik net zo goed met mijn eigen camera genomen kunnen hebben.
Ik durf hem wel te laten staan, tenzij de redactie daar anders over denkt?
Ja... daar stipt Riet een heel belangrijk punt aan. Zomaar foto's plukken zonder te controleren of ze rechtenvrj zijn kan echt tot een duur grapje leiden. In de handreiking staat niet voor niets vermeld: Illustraties op het forum moeten rechtenvrij zijn. Ieder is zelf verantwoordelijk voor schadeclaims!
Ik raad je aan Nando, maar ook enkele andere enthousiate dichters hier, om ook bij de plaatjes bij de Topo''s goed op te blijven letten. Zelf denk ik dat men het beste op zoek kan gaan naar plaatjes met alleen de zg kaartgegevens cq plattegronden via Google, of evt. screenshots te maken via o.a. Google Maps of Google Earth. (Of je moet zeker van je zaak zijn en een plaatje hebben gevonden via bv een website zoals Pixabay)