Een weiland langs de Wijde Ee
Behoort een koe met BSE
Zij raakt met regelmaat van slag
Dit uit zich in wat gek gedrag
Nu komt ze weer met zóiets raars
Ze waant zich LenteSintervaars
r5 was: Nu heeft ze weer iets halvegaars
Laatst bewerkt: 04 mei 2024 12:19 door John de Rooy.
Het woord is afgeleid van het woord halvegare. Ik hoop dat ik dat zo goed heb gedaan. Mocht dit nou toch niet zo zijn dan is het wel te verhelpen. Het woord raars rijmt ook prima.
Halvegare is een zelfstandig naamwoord. Halfgaar is een bijvoeglijk naamwoord. De constructie die jij hier maakt - IETS + WOORD +S - is volgens mij alleen grammaticaal correct als op de plaats van WOORD een bijvoeglijk naamwoord staat. Iets mooi, raars, halfgaars, etc.
Je hebt daar een goed punt. Het woord halvegare is een merkwaardig woord, een samentrekking van twee bijvoeglijke naamwoorden.
In ieder geval is dit voor mij genoeg reden om regel 5 te wijzigen.
Bedankt voor je commentaar.
ChatGPT vindt er ook iets van
"Halvegaars" is geen correct bijwoord dat is afgeleid van het zelfstandig naamwoord "halvegare". Bijwoorden worden meestal afgeleid van bijvoeglijke naamwoorden, niet van zelfstandige naamwoorden. "Halvegare" is een bijvoeglijk naamwoord dat wordt gebruikt om iemand te beschrijven die een beetje vreemd of onnozel is. Als je een bijwoord nodig hebt om een handeling te beschrijven die wordt uitgevoerd door iemand die halvegaar is, zou het passend zijn om simpelweg het bijvoeglijk naamwoord "halvegaar" te gebruiken als bijwoord, bijvoorbeeld: "Hij deed het halvegaar."