Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen over verstechniek

Onderwerp: Nog eens rijkrijm

Nog eens rijkrijm 29 dec 2021 11:18 #1

  • Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1761
  • Ontvangen bedankjes 1980
Onderstaande spielerei kwam in mijn gedachten naar aanleiding van de discussie over rijkrijm en lettergreepindeling.

Ik ging naar de kraker,
had last van mijn rug
en kwam na zes sessies
herboren terug

Ik ging naar de kraker,
had last van mijn rug,
maar kwam na zes sessies
verongelijkt terug

Je ziet in het tweede voorbeeld dat de eerste lettergreep van het slotwoord dusdanig wordt weggedrukt dat er nauwelijks sprake kan zijn van rijkrijm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog eens rijkrijm 29 dec 2021 12:59 #2

  • Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 532
  • Ontvangen bedankjes 462
Prachtige illustratie die veel van het gediscussieer onnodig lijkt te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nog eens rijkrijm 29 dec 2021 17:49 #3

  • Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2541
  • Ontvangen bedankjes 2167
De combinatie bang en boos
Rijmt dubbel op belangeloos

Ws. zijn velen het eens met hetgeen dit distichon beweert. Toch zeggen de spellingregels iets anders. Die regels verdelen ‘belangeloos’ immers als be-lan-ge-loos. En -lan- rijmt niet op -lang-.

De lettergreepverdeling volgens spellingregels zit merkwaardig en soms niet logisch in elkaar, zoals het splitsen van -ng- in -n- en -g- laat zien. Elders haalt monnhauser de woorden buxus en taxis aan. Volgens de spellingregels zijn die eenlettergrepig, wat volgens de uitspraak niet klopt. Het pijnpunt zit in de letter -x- die eigenlijk uit twee klanken bestaat: -k- en -s-. Was daar in ‘buk-sus’ en ‘tak-sis’ voor gekozen, dan hadden deze woorden ook volgens de spellingsregels twee lettergrepen gehad. Voor het rijm maakt het niet uit, voor basisschoolkinderen en nieuwe Nederlanders die AN leren spreken en /of schrijven, zou het een stuk aangenamer zijn.

De -j- is ook zo’n dubieus geval. Waarom schrijven we die de ene keer met -j- en de andere keer met -i-, bijvoorbeeld in ‘jarig’ en ‘verfraaien’? Zou ‘ver-fra-jen’ geen betere weergave zijn? Het zou voor het rijm gevolgen hebben, onze schoolkinderen zouden er vast blij mee zijn.

Er zijn meer voorbeelden van inconsequente spellingregels met gevolgen voor de lettergreepverdeling en daarmee ook voor het bepalen of iets rijkrijm is of niet. Hans Mooi en monnhauser hebben zeker een punt als ze ervoor pleiten om in rijmkwesties naar de uitspraak te kijken. Maar omdat hun criterium ‘uitspraak’ vloeiend is, vraag ik me af of dat criterium dé oplossing biedt. Misschien moeten we maar accepteren dat taalregels soms rafelrandjes hebben.

Wat spelling betreft ben ik overigens al bijna mijn hele voltooide onderwijscarrière groot voorstander van een ver doorgevoerde spellingvereenvoudiging, al was het maar om te kunnen kappen in de vele moeizame onderwijsuren die aan lessen over inconsequente spelling worden besteed. Helaas zijn degenen die over zo’n hervorming moeten beslissen volwassenen die het systeem voldoende beheersen en daarom uit eigenbelang niet zitten te wachten op de noodzakelijke verbeteringen. Harry Mulisch sprak daarover niet voor niets minachtend als ‘soep lepelen met een vork.’
c.a.
Frits
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Wilhelm Tell

Blijf toch eens stilstaan, joh!
Tril niet zo vreselijk!
Nou valt die appel
Alweer op de grond!

Hier, nóg een handjevol
Antipaniekpillen
Stribbel niet tegen knaap:
Ópen die mond!


Uit:  Weer of geen weer Drs. P & Jaap van den Born