Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen over verstechniek

Onderwerp: Limerick in anapest

Limerick in anapest 03 okt 2023 19:29 #1

(Vervolg op de discussie die begon onder limerick "Een oude piraat")

Om de term "nonsens" te gebruiken zonder verder een argument aan te voeren ... Dat kan toch beter, monnhauser.

Dat gezegd hebbende, had ik er beter aan gedaan om te zeggen: Bij een limerick in anapest is door het 'uitstel' van de eerste klemtoon in mijn ervaring de cadans meteen zoek. Ik zie aan de lengte van de regels dat het om een limerick gaat, en dan wil ik meteen van start. Het karakter van een limerick vraagt mijns inziens om een vlot begin. Dat kan bij een amfibrache, maar bij een anapest is die start langzamer. Dat vind ik vooral jammer in de korte regels 3 en 4.

Daar komt nog bij dat dichters vaak een trochee gebruiken waar ze een anapest bedoelen. Bas stipte dat in de discussie al aan.

In de ingezonden verzen van afbakvers 46 zijn er veel voorbeelden van zinnen te vinden waarbij de klemtoon op de eerste en de derde lettergreep valt. Voorbeeld:

"reist een vrouw die voor ziektes immuun is" (monnhauser, tweede inzending)

Je kunt dit natuurlijk als een anapest lezen, maar logischer vind ik het om het begin als een trochee te lezen.

Als je deze redenering niet overtuigend vindt, prima!

Maarten, dank je voor de uitnodiging om mee te doen aan afbakvers 46. Ik laat deze ronde aan me voorbijgaan. Ik lees de inzendingen met plezier, dat wel, maar ik heb geen zin om zelf bij het schrijven af te wijken van de limerick in amfibrachys-vorm. De keuze voor de term "comfortzone" is de jouwe. Ik schrijf het liever toe aan persoonlijke voorkeur. Dat mag toch?
Laatst bewerkt: 03 okt 2023 23:05 door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Bas Boekelo

Limerick in anapest 08 okt 2023 20:48 #2

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 1802
STELLING: Voor wie erg gevoelig voor correct metrum heeft, is een anapestische limerick een soort heffingsvers.

UITLEG: Het metrum zoals wij dat toepassen op dit forum, kenmerkt zich door afwisseling van heffingen en dalingen: tussen 2 heffingen staan 1 of 2 dalingen. Als je kiest voor metrum met 1 daling per heffing (jambe, trocheus), dan is dat vergelijkbaar met vierkwartsmaat. Bij 2 dalingen per heffing (dactylus, amfibrachys, anapest) lijkt het meer op een driekwartsmaat of een zesachtstemaat. Deze vergelijking is beperkt (en doet veel musici steigeren), maar hij werkt redelijk binnen de volgende aanname: elke lettergreep is even lang, we noemen dat voor het gemak een tel.
Bij heffingsverzen wisselt het aantal dalingen per heffing. Laten we zeggen dat de heffing nog steeds 1 tel is. Een enkele daling tussen twee heffingen is ook een tel, maar 2 dalingen zijn beide een halve tel. Op deze manier heb je nog steeds een vierkwartsmaat. Hij blijft derhalve prima te zingen of ritmisch te declameren, maar op dit forum zien we het toch liever.
De anapestische limerick heeft iets vergelijkbaars aan het begin: het is eigenlijk alleen goed te lezen, als je de 2 dalingen aan het begin van de regel leest als 2 halve tellen.
Daarmee kun je je afvragen of het wel voldoet aan de eisen dit we op Het Vrije Vers stellen aan metrum.
Laatst bewerkt: 08 okt 2023 20:54 door Niels Blomberg.

Limerick in anapest 08 okt 2023 21:07 #3

Voor mij als musicus is deze uitleg muziek in de oren! Nu kan ik de limerick in anapesten met genoegen lezen! Dank je, Niels!

Limerick in anapest 12 okt 2023 14:49 #4

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 2154
Nou wat leuk zeg, weer zo'n soepel dansende anapestische limerick op de voorpagina vandaag, blijkbaar wordt deze vorm met dit vlotte metrum ook meer dan terecht omarmd door de redactie.

Dit grappige exemplaar is de winnaar van Afbakvers 46 waaraan 10 dichters enthousiast meeschreven, waaronder drie Nationale light verse kampioenen.
De winnende limerick komt van Christian Goijaarts die dit jaar finalist is in Emmen.
NU 2 co-creatie topobundels: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 14:54 door Maarten van Petersen.

Limerick in anapest 12 okt 2023 15:37 #5

Haha, Maarten, ja ik heb het gezien! En ik geef me gewonnen. :sick: :silly: :cheer: ;) Mijn eerdere commentaar (nr.2) gaf dat ook al aan, niet? Bovendien: bij jouw nieuwste limerick "Ochtendritueel" in anapesten heb ik een like geplaatst.

Ik houd wel een voorkeur voor de limerick die begint met een trochee, voor een snelle start, zeker wanneer ik ze zelf schrijf. Zolang dat nog mag ... :sick:
Laatst bewerkt: 12 okt 2023 15:41 door Hendrikje de Koning.

Limerick in anapest 12 okt 2023 17:20 #6

• Maarten van Petersen
  • Maarten van Petersen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Forumgod
  • Plezierdichter sinds 1983
  • Ontvangen bedankjes 2154
Ha Hendikje, ja ik las tot mijn genoegen dat jij de anapestische limericks nu met genoegen leest.
Fijn dat je die nu beter kunt waarderen.

Nog even een klein misverstandje ophelderen (en zodat we deze hele discussie niet voor niks hebben gevoerd) een limerick die met een trochee begint, bestaat niet. Er worden hier op hvv (en overal ter wereld) twee gangbare opties gegeven bij de uitleg over de limerick: de amfibrachys en de steeds populairder wordende anapest. Dus geen trochee.
Jouw voorkeur ligt bij de amfibrachys, waarvan akte.

Vriendelijke groet Maarten
NU 2 co-creatie topobundels: www.bravenewbooks.nl/tourdehenk

Limerick in anapest 12 okt 2023 17:28 #7

Ja, my bad. Helemaal gelijk.
Bedankt door: Maarten van Petersen
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent