Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Vragen over verstechniek

Onderwerp: Jambische pentameter en rijmen op minder ...

Jambische pentameter en rijmen op minder ... 20 nov 2024 17:23 #1

Jambische pentameter en rijmen op minder beklemtoonde lettergrepen.

Aanleiding: Hoe bepaal je of je wel of niet een rijmwoord kan gebruiken in deze context? Als voorbeeld regel 2 en 5 uit deze onlangs geschreven lobbertang (met dank aan Riet voor het geweldige anagram!), hier dikgedrukt:

Voor een bezopen sinterklaasgedicht
Pathetisch als een Hazes aria
Bestaat een clubje dat zich daarop richt
Waar leden brallen tot het vroege licht
Onder het mom drinkglasesthetica

Rijmpaar: De -a van aria in r.2 en de -ca van r.5 zijn beide de tiende, beklemtoonde, lettergreep.

Remko zei dat hij vond dat dit rijmpaar
niet bepaald een fraai rijmkoppel op[levert]. Zowel de a in esthetica als de laatste a in aria zijn zeer zwak beklemtoond.
Ik begrijp Riet dus heel goed wanneer zij zegt dat zij op zoek was naar een uitgang op ‘ethica’.
(naast esthetica – ethica zou m.i. hier ook nog genetica gebruikt kunnen worden)
Om dezelfde reden zou ik zelf bij een woord als ‘aria’ eerder op zoek gaan naar een woord met de uitgang aria.
Terugkomend op een eerdere opmerking/vraag van je beschouw ik daarom esthetica - ethica niet als rijk rijm net zomin als b.v. aria op paria.

Dat zou betekenen dat je woorden als aria en esthetica nooit als mannelijke rijmuitgangen kan gebruiken?

Voor mijn gevoel zijn aria-paria als rijmwoorden onzijdig rijm, waarbij dan de lettergrepen a- resp. pa- de tiende, beklemtoonde lettergreep in de regel zouden moeten zijn. Net zoals bijv.

kerkelijk - werkelijk

Ik leer graag bij, dus laat maar komen!
Laatst bewerkt: 20 nov 2024 17:25 door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jambische pentameter en rijmen op minder ... 21 nov 2024 12:01 #2

Zoals ik gisteren ook al schreef, had ik nog een lobbertang gemaakt, waarbij ik weer de mist inging met het rijm. Ik had 'akanten' als rijmwoord op 'kasplanten'. Wel jammer, want voor de rest klopte het. Hoe zou jij dan rijmen op kasplanten? Ik denk dat op dit soort woorden altijd moeilijk rijmwoorden te vinden zijn.

Jambische pentameter en rijmen op minder ... 21 nov 2024 12:19 #3

kasplanten
klantenpas
plantenkas
stakenplan

Leuke vraag!

"kasplanten" past volgens mij als laatste woord alleen in een dactylus:

Kijk eens, die kasplanten!

Als ik "kasplanten" zou willen gebruiken in een jambisch ritme, dan evt. ergens middenin, bijv.:

Die kasplanten zijn bijna kasjewijlen

Niet ideaal, maar als het verder metrisch klopt, is zo'n hobbeltje wel te nemen, denk ik.

Klantenpas en plantenkas zijn wel jambisch, maar ja die hebben dezelfde rijmuitgang en die afwisseling in een vijfregelig vers is juist zo leuk. Stakenplan, jambisch, levert misschien wel wat op.

Ik kende het woord "akant" niet, dat moest ik even opzoeken (soort plant).

Akanten en kasplanten rijmt niet goed (er is daar een woord voor, dat is me ontglipt), omdat de klemtonen niet overeenstemmen.

Zomaar wat gedachten die opkwamen. Helpt het?

Jambische pentameter en rijmen op minder ... 21 nov 2024 13:53 #4

Dit had ik:
In de plantenkas
‘Mevrouw, gebruikt u onze klantenpas?
Dan krijgt u nu een korting op akanten.’
Ik nam wat mooie bloemen uit de kas
Betaalde ze, en deed ze in mijn tas
Ze fleuren er misschien van op, de ‘kasplanten’.

Te laat zag ik dat ik op planten had gerijmd, i.p.v. op kas.

Ook in een ander jambisch gedicht, zou je niet goed op kasplanten kunnen rijmen. Asplanten, pasklanten, plaskanten, maar daar heb ik niets aan. Voor een OB zou het een goed woord zijn.

Groeten,
Riet

Jambische pentameter en rijmen op minder ... 21 nov 2024 17:52 #5

klantenpas
spantenlak

‘Mevrouw, gebruikt u onze klantenpas?
Dan krijgt u nu een korting op een pak.’
Drie blikken blanke beits per pak. Ik las
de aanbieding en deed ze in m'n tas.
Mijn nagels schreeuwen nog van spantenlak.
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 19:26 door Hendrikje de Koning.

Jambische pentameter en rijmen op minder ... 21 nov 2024 19:38 #6

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 5733
Kastenplan
knapenlast
panelstank
:)
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Vrolijk en vilein (light verse, 2024)
Laatst bewerkt: 21 nov 2024 21:34 door Wim Meyles.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.120 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Na de Driekdag

tiebow
Pixabay

Het begint langzamerhand een traditie te worden: De Driekdag.

Ieder jaar wordt de sterfdag van Driek van Wissen in Groningen herdacht. De immer vrolijke herdenking vindt plaats in café De Wolthoorn, de stamkroeg van Driek en zijn vriend Jean Pierre Rawie. Na een onderbreking van twee jaar vanwege een niet nader te noemen virus was het op 22 mei 2022 weer zover.

En alle ingrediënten waren weer aanwezig: optredende light verse dichters, uitreiking van een poster met een gedicht van Driek (intussen collectors item), gratis drank voor de artiesten aangeboden door de kroegbaas, een geweldig diner na afloop voor de dichters en muzikanten in het huis van Corien, de weduwe van Driek.

Het werd een vrolijke middag mede dankzij de bijdragen van Niek Kalberg en Christiaan Abbing. Er werd zelfs meer dan 1700 euro bijeengebracht door de bezoekers ten bate van een Driekmonument. Volgend jaar weer, dus boek nu alvast een reis naar Groningen!