Goed voor wakken waken
IJskonijn hipt in wak
Geen wakker dier


We zijn natuurlijk meteen aan de slag gegaan met de haikulettergrepenteller met geweldig resultaat, tot we in de gebruiksaanwijzing de volgende regels tegenkwamen: 'The formula-based haiku counter may not be entirely accurate due to the numerous syllabic anomalies found within the U.S. English language. As a result, we list the formula-based counter words and their syllable count so you can make any necessary corrections.'
Dus denk eraan: als je de haikulettergrepenteller gebruikt heb, tel dan daarna wel goed het aantal lettergrepen!




Werkwoord afgestoft
Knerpen is weer mogelijk
IJsvogeltje rilt

Goed nieuw voor de allerdomsten onder onze lezers/lezeressen!
Er is nu een haikulettergrepenteller beschikbaar waarmee je nauwgezet kunt controleren of het aantal letterrepen in je haiku wel correct is.
Dit onmisbare instrument, dat zeker nu die sneeuw vast een aantal prachthaiku oplevert, goede dienst zal bewijzen is hier te downloaden.




Een ode aan 'Meisje met de parel' in gedichten.
Tentoonstelling, Bibliotheek Centrale dinsdag 8 januari 2013 tot maandag 4 februari 2013.

Vanaf maart 2012 eren de Vrienden van de Hofvijver het 'Meisje met de parel' van Johannes Vermeer met verschillende tentoonstellingen. Van bewerkingen op Facebook en grafische interpretaties, tot gedichten over 'het meisje'.
Deze derde expositie over 'Meisje met de Parel' sluit aan bij de Nationale Gedichtendag op donderdag 31 januari. 
Eelco van der Waals stelde een tentoonstelling samen met een overzicht van gedichten over 'Meisje met de parel', geschreven door Facebookvrienden van Vrienden van de Hofvijver. 
In de tentoonstelling tref je gedichten aan van: Vera De Brauwer, Bert Deben, Frida Domacassé, Chris den Engelsman, John J. Enright, Dorothea Frank, Ben Gieske, Anton Korteweg, Emrah Korkmaz, Daan de Ligt, Inge Boulonois, William Logan, Kaat Marchau, Mark Murphy, JT Parreira, W.S. Di Piero, Gerard Scharn, Christine Anne Shaw, Sylvie Tan, Alfred Valstar, Albert Verwey en Cor van Welbergen. Enkele gedichten zijn al eerder op het Vrije Vers te zien geweest.
(foto Daan de Ligt)
Geloof ons, het onderstaande liedje is geniaal, de tekst is briljant, de muziek is fantastisch en het rijm superieur. Helaas is het in het Limburgs, in het Haelens om meer precies te zijn. Het liedje staat in de halve finale van het LVK, de belangrijkste wedstrijd voor Limburgstalige carnavalsliedjes. Help het liedje naar de finale en stem vandaag tussen 16.00 en 16.30 door LVK34 naar 4422 te sms'en. 

[youtube]_u8Z2fXp38A[/youtube]

en speciaal voor alle bezoekers van Het vrije vers die geen Haelens kunnen lezen, schreeft Quirien ook nog een liedje in het 'Engels'. Vasteleavening, it's in our Limburgian blood.

[youtube]s_HHW-LEJpg[/youtube]




Op 10 juni 2013 is het 150 geleden dat Louis Couperus in Den Haag werd geboren. Het Louis Couperus Genootschap heeft 2013 daarom uitgeroepen tot Couperusjaar.
De Haagse Poëzieroute neemt deel aan het Couperusjaar door dichters op te roepen gedichten in te sturen over Couperus en Den Haag. Welk boek van Couperus heeft je het meest geïnspireerd? Is er een personnage van Couperus dat je in het bijzonder aanspreekt? Op welke plekken in Den Haag kom je de geest van... Couperus ook nu nog tegen?

1. Stuur tussen 1 januari en 1 juni 2013 je Couperusgedicht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
2. We geven de ingezonden gedichten iedere maand een plek op onze site www.haagsepoezieroute.nl en onze Facebookpagina https://nl-nl.facebook.com/haagse.poezieroute
3. Samen met het Louis Couperus Genootschap zoeken we geschikte plekken in Den Haag om een selectie uit de ingezonden gedichten aan te brengen in de openbare ruimte, als blijvend onderdeel van de Haagse Poëzieroute.
 

 

Voor het vijfde jaar op rij verzorgen de dichters Ko de Laat en Coenraedt van Meerenburgh een oudejaarsconference in dichtvorm. In hun programma ‘Het jaar rond in 52 snelsonnetten’ brengen zij een compilatie van de actuele gedichten die ze afgelopen jaar publiceerden op gedichten.nl.
Het programma van De Laat en Van Meerenburgh is voor zover ons bekend de enige oudejaarsconference in dichtvorm. Daarnaast is het ook de eerste oudejaarsshow die al op 29 december plaatsvindt en op 31 december nog eens om de naam te rechtvaardigen.
De thema’s van de snelsonnetten variëren van wereldleed tot obscure komkommernieuwtjes.

De uitvoering  van 3 1 december vindt, traditiegetrouw, plaats in De Drvkkery, Markt 51, in Middelburg vanaf 14.00 uur.
De uitvoering van  29 december vindt plaats in Café De Plaats, Piusplein  61, in Tilburg vanaf 22.00 uur.

 





Het Afscheidsnummer van KortVerhaal is uit. 
En het ziet er naar uit dat dat afscheid definitiever is dan gewenst, al zijn nog onderhandelingen gaande over een mogelijke voortzetting in een andere vorm. Met Kortverhaal zou dan  het enige Nederlandse literaire blad verdwijnen dat een podium biedt aan light verse. Voor dit genre binnen de poëzie klopt die Mayakalender dus wel een beetje, als het Vrije Vers niet fier overeind bleef.
Dit nummer bevat weer een keur aan korte verhalen van gerenommeerde binnen- en buitenlandse schrijvers als Maarten ’t Hart (naar believen uit te spreken als Maartenuthart of Maarten Tart), Mensje van Keulen, Guy de Maupassant, Frans Pointl en A.L Snijders, om een paar te noemen, zodat ik een paar andere tot hun verbittering oversla, en gewoontegetrouw een debuut; van Hilko Timmer, dat niet eens over een valreep gaat.

Uiteraard is de lightverseafdeling weer rijk gevuld en zien wij daar weer veel Hetvrijeversmedewerkers hun kwaliteitsproducten afleveren; ook in dit droeve nummer zijn de lettergrepen nauwkeurig geteld. 
De bijdragen van Frits Criens, Jaap van den Born, Koos Dijksterhuis, Paul van den Hout, Kees Jiskoot, Ko de Laat, Peter Nieuwint, Drs. P (van het begin tot het bittere eind aanwezig geweest in het blad), Patty Scholten en Ivo de Wijs staan werkelijk krom van de smart om het vaarwel, en zelfs Judy Elfferich weet met het Schaap Veronica een grafstemming te creëren. 
Zo serieus zie je zelden, die lichtegedichtdichters, het lijkt wel Poëzie.
Naar de erkende boekhandel dus en halen dit collectorsitem.
En meteen een abonnement nemen, dat kan nog, zien wij voorin het colofon, en ben je gek, het is de Mayakalender niet, waar leven is is hoop.

Zoals verwacht bleek het rijmen op twaalf een makkie voor de hoogbegaalfde forumbezoekers van Het vrije vers. De (vier)koppige jury heeft door het torenhoge algemene niveau urenlang gebakkeleid over de uitslag. Zo imponeerde Ben Hoogland met een zeer snelle inzending en zowaar een compleet sonnet. Inge Boulonois en Kees Koelewijn (in een geslaagd ollekebolleke) gebruikten het onrechtmatig afbreken als rechtmatige truc, waarop Remko Koplamp weer een sterke stottervariant liet zien.  Arjan Keene kwam zoals gewoonlijk met een vernieuwende vondst, maar de f van de florijn is geen bijzonder sterke kunstgreep in dit eurotijdperk. Net als Ben richtte Daan de Ligt zich op een komische spraakaandoening. Dit principe is ook al eens eerder vertoond door Frank van Pamelen, maar de invulling die Ben en Daan eraan schonken, maakt beide heren kandidaat voor de titel. Daan wist bovendien volgens dezelfde methode het lastige herfst te berijmen. Bas Boekelo was te laat én rijmde niet op twaalf, maar deed dat wel bijzonder geestig.

Genoeg kletspraat, de top drie...(*tromgeroffel*)

3. Kees Koelewijn 

Ollekebollekes!
Schitterend dichtproduct
Mits niet ontsierd
Door een lelijke taalf

Out: door dit zeer sluwe
Enjambementstrucje
Rijm ik hier zelfs op
Het moeilijke twaalf!



2. Ben Hoogland

Viruf

Men leeft het fomf in oude fcheepfjournaalf:
de hele ploeg if plotf te kooi gebleven.
Men hoeft en proeft van achterfchip tot fteven,
de bonken delen fnot met admiraalf.

Die kerelf hadden beft wel ietf vitaalf.
De ziekte duurde flechtf een dag of zeven
en meeftal bleef een kwart nog wel in leven,
de reft verdween naar hier- of daarnamaalf.

Meer kwaliteit! Althanf dat waf het ftreven.
Door finaafappelf, zakdoeken en fjaalf
(zelff kippenfoep alf onderzoekfgegeven) 

en friffe lucht – dat waf ietf geniaalf –
werd zomaar twintig jaar erbij gefchreven.
Nu fterven er per jaar een ftuk of twaalf.

Hatfjoe!



 1. Daan de Ligt

Twaalf herfsten

Een spraakgebrek, beweert men menigmaalf,
is heus niet om je vrees'lijk voor te schamen.
Ik ben -en dat kan iedereen beamen-
een wonderkind en morgen word ik twaalf.

En toch wil men mij helpen, na de herfst,
word ik behandeld in een hospitaalf.
Met lotgenootjes kom ik dan op zaalf.
Dat heeft mijn stemming echt totaalf bederfst.

Uit boosheid heb ik in een boom gekerfst,
met grote letters in m'n eigen taalf,
dat ik het zeuren zat ben -helemaalf!-
en dat ik morgen lekker ben gesterfst.



Gefeliciteerd Daan! De eeuwige roem komt zo snel mogelijk jouw kant op.


Wil je alle inzendingen nog eens teruglezen, kijk dan op het forum

Voor als je het nog niet wist: Plezierdichtprominent Frank van Pamelen heeft een kinderboek geschreven dat bulkt van de taalgrappen, vrolijke verzen en rare raadsels. In De Zin Van De Ommezijde komt hoofdpersonage Mira Bel in De Ommezijde terecht, het land waar de taal gemaakt wordt met al zijn eigenaardigheden. Het lichte vers heeft behoefte aan jeugdige aanwas, die er ongetwijfeld ooit komt als je dit boek schenkt of voorleest aan kind, kleinkind, neefje of nichtje. Zie ook de trailer.


Het winternummer van het Amerikaanse Lighten Up Online is uit en hier te lezen.
Vergelijk het eens met Het Vrije Vers en besef wat een mazzelkonten jullie zijn. 






Hij is er. De Scheurkalender van de poëzie  van Van Gennep, begonnen door Gerrit Komrij, die door omstandigheden gedwongen was dit jaar af te zien van verdere medewerking.
Als  hommage aan Komrij heeft Chrétien Breukers zich toen maar op de klus gestort en het resultaat is indrukwekkend: een kalender vol werk van dichters uit heden en verleden.
Bekende namen maar ook eigenzinnige keuzes van jonge Nederlandse en Vlaamse poëten. Verder veel Komrij natuurlijk, maar ook maandelijks een gedicht van Folgóre da San Gimignano  (wie wil weten waarom moet hem maar kopen) en allemaal voorzien van een analyse, persoonlijke beschouwing en commentaar van tweehonderd woorden van de samensteller, die deze onmogelijke klus in onmogelijk korte tijd klaarde.

Behalve de vakantieperiode van 29 juli tot 12 augustus, daar neemt hij uitgeput een kort verlof en draagt het stokje even over aan Het Vrije Vers  dat deze weken vult met uitsluitend light verse.
Hier vinden we een selectie van vakantieverzen van VrijeVersmedewerkers Koos Dijksterhuis, Daan de Ligt, Coenraedt van Meerenburgh, Peter Knipmeijer, Vera De Brauwer, Ton Peters, Arjan Keene en Quirien van Haelen.
Maar ook in de rest van de kalender treffen we  hier en daar een  licht gedicht met een ons  bekende naam aan als Patty Scholten, Jaap van den Born, Michèl de Jong, Driek van Wissen, Quinty Leeuwenvacht en Cees van der Pluijm.
Helaas vonden we één jammerlijke omissie die rampzalige gevolgen kan hebben; bij de uitleg van de regels van het ollekebolleke (bij de bijdrage van Michèl de Jong) vergat de auteur de belangrijkste: dat de hoofdklemtoon van het zeslettergrepige woord op de vierde lettergreep moet liggen. We zien gelaten de stroom mislukte ollekebollekes tegemoet en bereiden ons voor op geduldig uitleggen. We zijn al bezig bij de boekhandelaren de namen van de kopers te achterhalen om die in een persoonlijke brief voor te lichten.
Ondanks dat is de kalender een verplichte aanschaf voor de ware poëzieliefhebber. Naar de winkel en halen dat ding.

De Scheurkalender van de Poëzie
Chrétien Breukers
ISBN 9789461641199
Uitgeverij Van Gennep
Prijs: 14,95
 


 




Een theatrale collage voor alle zintuigen

Jacques Perk, Willem Kloos, Herman Gorter, Lodewijk van Deyssel, Frederik van Eeden – de Tachtigers, de generatie dichters die rond 1880 het aangezicht van de Nederlandse literatuur geheel veranderde. Wie waren ze? Wat dreef ze? Wat schreven ze? En ook: wat dachten ze van elkaars werk, hoe werden hun boeken gedrukt, wat aten en dronken ze, en hoe klonken ze? En hoe zet het Feest der Poëzie hun idealen voort in het nu?
Simon Mulder, dichter en voordrachtskunstenaar, geeft in een theatrale  lezing met zelden vertoond video- en audiomateriaal, poëzievoordracht en een unieke likeur een antwoord op deze vragen.
Susanne Winkler, sopraan, en Daan van de Velde, pianist, brengen tijdens het programma prachtige, maar nauwelijks meer uitgevoerde liederen op gedichten van de Tachtigers, die door enigzins vergeten geraakte Nederlandse componisten als Zwolsman, Dresden en Tusschenbroek zijn  getoonzet.
Tijdens deze korte voorstelling maak je zo op allerlei manieren kennis met de Tachtigers en de weerslag van hun idealen in het nu. 

zondag 9 december
Aanvang 14:00 uur.
Buitenplaats Wester-Amstel, Amsteldijk Noord 55, Amstelveen
Entrée: 8,50 euro
Reservering via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Jan J. Pieterse heeft een nieuwe site, met allemaal leuke menuutjes, informatie, gedichten, nieuwsberichten en nog veel meer. We verlagen de bandbreedte van Het vrije vers tijdelijk, omdat we ervan uitgaan dat jullie de komende dagen toch doorbrengen op Jan. J Pieterse z'n nieuwe webplekkie




Het Rijmwoordenboek van Jaap Bakker, onmisbaar voor elke dichter die zijn vak serieus neemt, is weer verkrijgbaar in een nieuwe herziene  en uitgereidere versie.
Joop Leibbrand schreef een recensie waar we niets aan toe of af te voegen hebben en die je hier kunt lezen.
Mooi op tijd voor Sinterklaas! 



Uit een persbericht van Poetry International d.d. 15-11-12:

“Op 31 januari 2013 wordt de nieuwe Dichter des Vaderlands benoemd. De opvolger van Ramsey Nasr, wordt aangewezen door een breed samengestelde benoemingscommissie die in december hiertoe bijeenkomt. Verkiezingen als in 2000, 2005 en 2009 zullen dit jaar niet worden gehouden. (…) Op uitnodiging van de partners hebben dichter Maria Barnas, programmamaker en poëziebloemlezer Arie Boomsma, NRC literair redacteur Arjen Fortuin, dichter en journalist Piet Gerbrandy, schrijfster Kristien Hemmerechts en politica Mei Li Vos in de commissie zitting genomen”

Ze worden ondersteund door Ramsey Nasr en Bas Kwakman, directeur van Poetry International. De functie is onbezoldigd en de DdV moet aan een profiel beantwoorden:

  • Wordt erkend zowel in het poëzie-circuit als daarbuiten;
  • Is in staat een breed publiek enthousiast te maken voor poëzie;
  • Neemt initiatieven, is communicatief, enthousiasmerend en gedreven;
  • Gaat gemakkelijk om met media;
  • Is thuis op een podium.

 

Mogen we ons even verbazen? Een Dichter des Vaderlands, aangesteld door deze commissie? Waarom denk ik opeens aan regenten uit de pruikentijd? Wat is dit? Een poging te voorkomen dat lieden die overal in het land maar stadsdichter worden met begrijpelijk Nederlands doordringen tot deze functie? Let op die eerste functie-eis: erkend door wie of wat? 

Een commissie staat ook wel heel ver af van de oorsprong van het Dichterdesvaderlandschap.
Nee; die oorsprong ligt niet in de door Karel I in 1619 aangestelde Poet Laureate Ben Jonson (die wél jaarlijks bezoldigd was, o.a. met een grote hoeveelheid drank), want hoe kwam Karel I op de gedachte om dit te doen?
Door een verslag van zijn spion William Lithgow na een bezoek aan de piratensteden Tunis en Fez, die officieel onder het regentschap van het Ottomaanse Rijk vielen maar in feite door anarchistische, gekozen stadsbesturen - bestaande uit vrije piraten - bestuurd werden en waar beslissingen genomen werden na discussies in volksvergaderingen. Lithgow meldde vol afschuw  dat vrouwen daar gelijke rechten hadden en homoseksualiteit was toegestaan, maar had ook iets positiefs over Fez te vertellen dat indruk op zijn vorst maakte en de oorsprong vormt van de Poet Laureate en onze DdV:

"Hier in Fez wonen veel dichters, die over allerlei onderwerpen liederen schrijven, vooral over liefde en geliefden, die ze openlijk in hun gedichten noemen, zonder berisping of schaamte. Al deze dichters schrijven rond de tijd van Mohammeds verjaardag gedichten om hem te loven. Tevens komen die dag ’s middags alle dichters op de markt bijeen, waar een overdekte zetel staat opgesteld. Hierop nemen ze om beurten plaats om hun gedichten voor het publiek, bestaande uit alle bewoners, voor te dragen. En degene die door hen als beste wordt aangewezen, wordt het hele jaar geëerd en van de andere dichters onderscheiden door de titel ‘prins der poëten’ en hij wordt door de waarnemende regent en het stadsbestuur beloond.

Het is wat je noemt een waardevolle observatie: was het nu ook maar de gewoonte van onze Europese prinsen om iets dergelijks te organiseren, en zeker die van dit eiland; dan zouden de moedigste geesten en de scherpste hersenen studeren en ernaar streven de voortreffelijkste vindingrijkheid van hun beste stijlen en fantasierijke vernuft ten toon te spreiden, die thans zijn overschaduwd en verstikt, omdat heden ten dage noch belangstelling, noch een beloning voor zulke fantastische mensen-van-de-pen bestaat.”

(William Lithgow bezocht Tunis en Fez van 1614 tot 1616 waarna hij na terugkomst dit verslag schreef, met andere reisverslagen later uitgegeven onder de titel Rare Adventures and Paineful Peregrinations.)

Kijk, zo hoort dat te gaan met het aanstellen van een DdV. Flikker toch op met je commissie. De boom in met Boomsma en Gerbrandy was misschien goed in de oorlog, maar ondertussen veel te oud om over zoiets mee te praten. Wat weet die van poëzie? En wat moet Mei Li in die commissie? En Hemmerechts? En die anderen?

Wij van Het Vrije Vers trekken ons hier niets van aan en gaan het anders doen. Niet zo moeilijk want die hele functie van Dichter des Vaderlands is niet officieel en stelt dus eigenlijk geen flikker voor; dat het toch nog wat werd kwam door de persoonlijke inzet en persoonlijkheid van de eerste twee, nu wordt het een farce.
Niemand kan ons dus verbieden zelf in januari iedereen de kans te geven werk in te sturen om in aanmerking te komen voor de functie van Dichter des Vaderlands. 
Gewoon  op het forum en daarna mag iedereen zijn of haar stem uitbrengen. Onbezoldigd blijft het wel, we zijn helaas geen met buit beladen piratengroep. 
Maar de Dichter des Vaderlands die wij kiezen is net zo officieel als die van Poetry International en meer in de geest van de oorspronkelijke opzet. En natuurlijk staat het andere poëziesites vrij om óók een Dichter des Vaderlands te laten kiezen. Leve de anarchie.
Tenzij natuurlijk een commissie wordt aangesteld die wél verstand van zaken heeft. En er sprake is van fatsoenlijke betaling en een fatsoenlijk dichter.
Hoe dan ook, commissie of vage internetverkiezingen: het zal blijven wringen.
Misschien moeten we er maar getrapte verkiezingen van maken: alle stadsdichters kiezen uit hun midden een Dichter des Vaderlands. Een nog bredere commissie dan nu. En met verstand van zaken. En zonder de Dichterregentenkliek.
Of anders in plaats van een marktplaats toch maar een Joop van den Endeproductie.

.

 





Het Feest der Poëzie won dit weekeinde op de Boekkunstbeurs 2012 te Leiden geheel onverwacht de jaarlijkse Emile Puettmannprijs voor hun handgemaakt poëzieperiodiek Avantgaerde
Twee van de aanwezige dichters/binders van Avantgaerde namen de geldprijs en wisselprent in ontvangst achter hun kraam op de beurs in de prachtige Pieterskerk te Leiden.
Het Vrije vers feliciteert de dichters en makers van het blad met een hartgrondig hiep. Dat hebben ze wel verdiend met hun periodiek, gevuld met vormvaste poézie!  Breng eens een bezoekje aan hun site www.feestderpoezie.nl
 

Het ollekebolleke is, sinds zijn introductie in de jaren zeventig van de vorige eeuw door Drs. P, een blijvertje gebleken. 
Dat zal te maken hebben met het karaktervormende aspect van deze versvorm; niets is zo ego-strelend als de vondst van een niet erder gebruikt 6-lettergrepig woord (hoewel de zekerheid hierover met de jaren afneemt) en wat een zelfoverwinning wordt er behaald als na slapeloze nachten je tóch inziet dat de kritiek van anderen juist was en  je na veel tegenstribbelen je prachtvondst wenend schrapt.
Velen komen niet zo ver en er zijn dan ook al jaren websites (die we niet noemen zullen), gewijd aan deze versvorm, waar correct de regels uitgelegd worden waarna een rij  gruwelijke misbaksels, die spotten met alle regels van metrum en klemtoon, wordt getoond.

Een uitzondering was gedichten.nl dat jaren lang ook de regels verkeerd uitlegde.
Het doet dan ook deugd dat daar een frisse wind waait, mede door de bemoeizuchtige aard van onze eigen moederator Katja en dat daar een nieuwe categorie geopend is op veler verzoek: Ollekebollekes.
Dus op naar http://www.gedichten.nl/nederindex/netgedichten/ollekebolleke.html

De hoop bestaat dat bij voldoende kwalitatief goede inzendingen een tabblad gemaakt kan worden met een dagelijks min of meer actueel ollekebolleke, analoog aan de dagelijkse snelsonnetten.
Onder de vele prominente inzenders daar bevindt zich ook Hans Mooi, die, zoals jullie ongetwijfeld weten de winnaar was van de ollekebollekewedstrijd ter ere van de 90ste verjaardag van Drs. P. met het volgende gedicht:

 
TANDARTSASSISTENTE

Lieflijke lentelach:
Jannie van Spoeltumaar
als ik haar zie
zingt in mij een chanson

Maar dat gevoel gaat door
mondhygiënische
actie verdwijnen
als sneeuw voor de zon.


 Zijn  prijs was het boek Zeslettergrepigheid, met daarin een handgeschreven gedicht van Drs.P:

Prachtige inzending
Ernstige denkarbeid
Immers, ik moest hier-
Dat bleek me weldra-

Tussen de vele, meest
Ontandheelkundige
Teksten, goed kiezen
(Een woordspeling, ja)

Steun dus met je inspirerende inzendingen dit sympathieke initiatief, ook al heb je niet de ambitie mee te werken aan het tabblad.

 

 






Afgelopen vrijdag werd in Utrecht de nieuwe bundel van Maarten Beemster Retour Verlangen  ten doop gehouden.
Dit gebeurde in Café van Wegen, dat die avond drukbeklant was.
Uitgever Chrétien Breukers van de Contrabas kwam zakken tekort om te vullen met de opbrengst van de verkoop en de aanwezigen luisterden niet alleen naar de schrijver van de bundel, maar ook naar Ingmar Heytze en Patty Scholten die eveneens  uit eigen werk voordroegen.
De bundel ligt vanaf vandaag in de winkel en is ook te bestellen bij www.uitgeverijdecontrabas.nl
Hier een voorproefje dat je vast naar de buidel doet grijpen: 
 
 
SONNET OP WOENSDAGMIDDAG 
 
De uren tussen school en jazzballet
laat ik haar op de fiets alvast wat eten.
Het is een truc, je moet het even weten,
je wint een uur en daarmee een sextet.
 
Dan snel het meisje voor de buis gezet,
nadat ik haar opnieuw heb toegebeten
dat papa strikte rust wil, godvergeten:
hij schrijft voor jou vanmiddag een sonnet.
 
Als ik er klaar voor zit, neem ik mijn pen
om netjes de kwatrijnen in te delen
waarin ik mij ook na mijn dood herken.
 
Maar dat kan haar waarschijnlijk niet veel schelen;
ze stoort me met de vraag of ik wil spelen
en komt zo nooit te weten wie ik ben.


Maarten Beemster Retour Verlangen
Uitgeverij De Contrabas
ISBN  978-90-79432-67-7
52 pagina's
Prijs: 15 euro



  
  
  





Vandaag wordt Michel van der Plas 85 en dat kunnen we niet ongemerkt voorbij laten gaan.
De letterkundige Van der Plas is, naast het schrijven van cabaretnummers die door uitvoering van anderen eeuwigheidswaarde verkregen, ook niet bekend als een van de Grote Namen op het terrein van het lichte gedicht.
Maar hij is het wel, wis en waarachtig en dat hij hiervoor nooit een prijs ontving is dan ook een schande.
In het maken van parodieën en pastiches was hij ongeëvenaard en in de bibliotheek van Het Vrije Vers stoffen we wekelijks met eerbied zijn bundel Twee emmertjes water halen uit 1952 af, waarin dit kinderliedje vele malen te vinden is: in de stijl van Hieronymus van Alphen, P.C. Hooft, Guido Gezelle, P.C. Boutens, Adriaan Roland Holst, H. Marsman, Anton van Duinkerken en Lucebert.
Daarnaast vinden we hier ook nog prozabewerkingen in de stijl van Aart van der Leeuw, Cissy van Marxveldt, Piet Bakker, J.W.F. Werumeus Buning, Anne de Vries, Mr. E. Elias, Bert Schierbeek, Paul van Ostayen, Leonard Huizinga, Rogier van Aerde en Godfried Bomans.
Hiermee is meteen duidelijk voor de jongere generatie welke schrijvers en dichters op de eindexamenlijst van hun ouders stonden.
Het boek is prachtig verlucht met illustraties van Eppo Doeve, die voor de gelegenheid werkte in de stijl van verschillende beroemde kunstenaars en er staat ook nog een hoop bladmuziek in van H. Badings; variaties op de melodie van het liedje in de stijl van verschillende beroemde componisten. Waar vind je nog zo'n prachtparodiënboek waar de dicht- teken- en muziekkunst samenkomen om iets vergetelijks tot stand te brengen? 
Hier de versie van P.C. Hooft om dit betoog met kracht te illustreren:


Subcategorieën

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Bond, James Bond

connery
WikimediaCommons
 
Zo’n Goldfinger, Ernst Blofeld, Dr.No
Probeerden James voortdurend koud te maken
Want hij kon nucleaire codes kraken
Verijdelde hun heerschappij en zo
 
Dus stuurden ze hun mannen op hem af
Om dat karweitje even op te knappen
Of huurden met enorme stapels flappen
Een moordenaar, vanwege zelf te laf
 
Intussen zat Bond ergens aan een bar
Van zijn Martini cocktail te genieten
‘Shaken, but not stirred’ luidde de mythe
De blik alert, geen haartje in de war
 
En bij het eindgevecht vielen de boeven
Zieltogend in hun zelf gegraven gat
Hij keek koelbloedig toe en zei gevat:
‘Van eigen deeg is het slecht koekjes proeven’
 
Dan wachtte hem een schaars geklede griet
En ook al riepen M en Moneypennie
‘Je komt nu maar eens terug James want dit kennie!’
Hij luisterde zoals gewoonlijk niet
 
De laatste tegenstander kreeg hem klein
Dat onsportief scharminkel, Magere Hein.